17.11.2022

Tanssinopettajasta OAJ:n puheenjohtajaksi

Katarina Murto, 51, valittiin OAJ:n puheenjohtajaksi toukokuussa. Koulutukseltaan Murto on tanssinopettaja ja tanssitaiteen maisteri sekä oikeustieteen kandidaatti ja varatuomari.

ENNI KESKI-SAARI
Opeopiskelija 4/22


Katarina Murto on toiminut Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtajana toukokuusta lähtien. Opettajaksi hän on valmistunut Teatterikorkeakoulusta ja opettanut itsekin talossa pitkään. Kuva: Leena Koskela.

Katarina Murto on opettanut tanssia kymmenen vuoden ajan muun muassa Teatterikorkeakoulussa ja toiminut työmarkkina- ja edunvalvontatehtävissä juristina 15 vuotta, joista noin puolet johtajana.

Opeopiskelija haastatteli Katarina Murtoa maailman opettajien päivänä 5. lokakuuta.

Miten päädyit opiskelemaan tanssinopettajaksi?

– Tanssi oli minulle tosi suuri intohimo. Aloitin tanssiharrastuksen jo todella pienenä ja se vei mukanaan. Lukiossa mietin, lähdenkö opiskelemaan oikeustiedettä vai tanssia. Juridiikka kiinnosti jo silloin, mutta tanssi vei voiton, joten hain Helsingin Teatterikorkeakouluun ja myös pääsin sinne. 

– Oli alun perin myös selvää, että halusin opettajaksi. Minun vanhempani ovat opettajia, ja nautin opettamisesta aivan valtavasti, koska se minun mielestäni myös haastaa itseä huomattavasti enemmän kuin jos olisin ollut itse vain tanssija. Opettaessa saa jakaa omaa osaamistaan ja kehittää muiden oppimista. Nautin siitä todella paljon. Oli aivan mahtavaa nähdä oppimista ja oivaltamista ja työskennellä eri ikäisten ja eri tasoisten kanssa.

Millaista opiskelu oli? Muuttuiko mielikuvasi opettajuudesta opintojen aikana?

– Opiskelin Helsingin Teatterikorkeakoulussa tanssitaiteen laitoksella ja erikoistuin nykytanssiin. Toki opinnoissa käsiteltiin laajasti muitakin lajeja, ja olen harrastanut laajasti kaikenlaista, mutta nykytanssi oli se minun oma laji.

– Tanssitaiteen laitoksella opiskelu oli kaikkinensa todella iso kasvun paikka. Opinnot kehitti laaja-alaisesti ihmisenä ja oppijana ja kasvatti sekä fyysisesti että henkisesti todella paljon. Kokonaisuudessaan opinnot olivat mahtavaa aikaa.

–  Opiskeluaikana kuva opettajuudesta myös syventyi ja laajentui paljon, kun opeopintoihin kuului paljon myös teoreettisia ja pedagogisia opintoja sekä harjoittelua. Opettajuus olikin opinnoissa hyvin analyyttistä.

Mitä opettajuus merkitsee sinulle?

– Opettajuus on iso osa minun ammatti-identiteettiäni ja työhistoriaa – Ehdin kuitenkin tehdä sitä 10 vuotta ja halusin opiskella pedagogisen pätevyyden. Molemmat vanhempani olivat opettajia, äiti oli myös rehtori ja isä vararehtori, niin olen kasvanut siinä maailmassa – koulumaailmassa ja opettajien maailmassa.

– Näen vahvasti opettajuuden ensinnäkin sillä tavalla, että ilman koulutusta ja osaamista  emme pärjää tässä yhteiskunnassa, eikä Suomi pärjää tulevaisuudessa ilman koulutusta, osaamista ja opettajia. Opettajat – siis kaikki opettajat, puhun siis ihan kaikista opettajaryhmistä – rakentavat osaamisen ja koulutuksen ja tarjoavat sen osaamisen myös työmarkkinoille ja yhteiskuntaan.

–  Näen opettajuuden laaja-alaisena. Koen vahvasti niin, että kaikki opettajuus on arvokasta ja tärkeää ja ennen kaikkea en halua asettaa mitään opettajaryhmiä vastakkain – päinvastoin kaikkien opettajaryhmien merkitystä ja arvostusta pitäisi nostaa ylöspäin.

Parhaita muistoja omalta opeajaltasi?

–  Kyllä hienoja hetkiä oli aika montakin. Ihan parhaimpia olivat ne, kun työarjessa oppilaat tuli sanomaan, että oli tosi kiva tunti tai että oli tosi rankka mutta innostava tunti. Se palaute oppilailta oli niin välitöntä ja vilpitöntä ja se innostus – tavallaan se, että he halusivat saada sitä oppia.

”Tanssi oli minulle
tosi suuri
intohimo.”

– Opetin ihan kaiken ikäisiä pienistä neljävuotiaista aikuisiin ammattilaisiin. Parasta ihan pieniä opettaessa oli se, kun he tulivat halaamaan ja sanomaan, että voi kun sinä olisit minun äiti. Ja kun ammattilaisia opetti, niin kommunikointi oli erilaista: Siellä syvennyttiin hyvin pitkälle ja opettaminen oli jo pitkälti analyyttisempää. Se oli palkitsevaa, että tunneilleni haluttiin tulla ja olin kysytty opettaja. Se oli myös hieno hetki, kun tulin valituksi lehtoriksi Teatterikorkeakouluun.

Näkyykö tanssinopettajuus jollain tapaa edelleen elämässäsi?

– Se on osa minua ja osa minun historiaani. Opettajuudesta on ollut paljon hyötyä työelämässä sen jälkeenkin. Opettajankoulutus ja siinä kehittyvä ajattelu luo hyvän pohjan monenlaiseen työhön. Opettajuudessa kehittyy analyyttinen lähestymistapa sekä vuoropuhelun, kommunikoinnin, esiintymisen, oppimisen ja asioiden moninaisen tarkastelun taidot.

– Opettajan ja juristin tutkinto on myös hyvä kombinaatio, sillä ne täydentävät toisiaan aika hyvin. Olen myös juristin tehtävissä pitänyt kouluttamisesta ja tehnyt sitä paljon. Nykyään myös puhun paljon työkseni, puheenjohtajan tehtävässä pidän useita puheenvuoroja ja alustuksia. Opettajatausta siis tukee hyvin nykyistä työtäni ja työmarkkina- ja edunvalvontatehtävissä toimimista.

Olet toiminut OAJ:n puheenjohtajana toukokuusta lähtien. Mikä on ollut parasta tähän mennessä?

– Jäsenet ja OAJ:n työyhteisö. Vahvasti haluan tehdä tätä työtä jäsenten ja opetusalalla työskentelevien aseman ja etujen parantamiseksi, puolustamiseksi ja kehittämiseksi. Aiemmin keskusjärjestö Akavalla työskennellessäni tein töitä jäsenjärjestöjen kanssa, mutta nyt pääsen lähemmäksi ihmisiä, mistä pidän. Lisäksi OAJ:n toimistolla on aivan loistavaa henkilöstöä, joiden kanssa on mukavaa työskennellä.

Balanssi työn ja vapaa-ajan välillä on tärkeää. Mitä tykkäät tehdä vapaa-ajallasi?

– Sitä on nyt kovin vähän, mutta sanotaan näin, että liikunta on minulle todella tärkeää. Olen liikkunut koko ikäni ja liikkuessa aivot pääsevät tuulettumaan, saa happea ja virkistyy. Muun vapaa-ajan vietän perheeni ja ystävieni kanssa. Vapaa-aikaa on nyt vähän, mutta kun sitä on, niin sen ajan osaan hyvin irrottaa ja käyttää maksimaalisesti hyödyksi.

Viestisi opeopiskelijoille?

– Opiskeluaika on fantastista aikaa kehittyä ja kannattaa imeä se kaikki tieto, mitä opiskeluaikana on saatavissa, muodostaa ystävyyssuhteita ja uskoa ja luottaa siihen, että koulutus antaa todella hyvät eväät työelämään. Toivon, että te opiskelijat olette tosi ylpeitä siitä, että kouluttaudutte ja valmistutte opettajiksi, sillä opettajan työ on äärettömän palkitsevaa ja merkityksellistä. Jokainen ihminen käy läpi oppimisen polun ja sillä on jokaisen yksittäisen lapsen, nuoren ja aikuisen elämässä iso merkitys.

– Opettajilla on myös valtava yhteiskunnallinen merkitys, sillä ei meillä tässä yhteiskunnassa olisi mitään muita osaajia ilman opettajia. Arvostakaa siis omaa työtänne, olkaa siitä ylpeitä ja uskokaa siihen, että tukea ja apua saa tarvittaessa. Uskaltakaa rohkeasti keskustella ja kommunikoida kollegoiden kanssa ja luottakaa siihen, että liitosta saa tukea ja apua, kun sitä tarvitsee.

– Osallistukaa myös aktiivisesti opettajan työhön liittyvään keskusteluun. Minusta on tärkeää ja arvokasta käydä keskustelua opettajaksi opiskelevien ja työuran alkuvaiheessa olevien opettajien kanssa, koska te rakennatte OAJ:n tulevaisuutta ja järjestön kehittämistä.

Kuva: Leena Koskela.


Opeopiskelijan printtilehti on nyt sataprosenttisesti hiilineutraali. Lue lisää!



Lisää aiheesta

29.4.2024

Toinen lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – SOOL mukana

Uudet lakot koskevat jo aiemmin ilmoitettujen oppilaitosten lisäksi myös uusia toimijoita ja lakot laajenevat musiikin alan oppilaitoksiin. Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, lakko järjestetään 13.–16.5. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

Jaa sivu somessa

Tweet