6.10.2015

Suunnitelmallisuudesta ponnistusvoimaa osaamisloikalle

SOOL on tyytyväinen siihen, että hallitus haluaa osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeissa vauhdittaa uusien oppimisympäristöjen ja digitaalisten materiaalien käyttöönottoa opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa. Vaikka loikkimalla voi päästä pitkälle, SOOL muistuttaa, että ilman tarkkaan harkittua ja jatkuvaa kehittämistyötä vaarana on kompurointi ja kaatuilu.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on tyytyväinen siihen, että hallitus haluaa osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeissa panostaa opettajankoulutuksen kehittämiseen suunnitelmallisesti ja rohkeasti lähivuosina. SOOL ottaa innolla vastaan uusien oppimisympäristöjen ja digitaalisten materiaalien käyttöönoton vauhdittamisen opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa. Vaikutukset tulee kuitenkin suunnata koskemaan koko koulutusjärjestelmää, ei vain peruskoulua. Näin ollen myös kehittämistyön tulee kattaa kaikki opettajankoulutusalat, koulutusyksiköt, opettajankouluttajat, opettajaksi opiskelevat ja jo valmistuneet opettajat.

Nykyiset täydennyskoulutukset ja kehittämisohjelmat ovat jääneet yksittäisten, asiasta jo kiinnostuneiden opettajien osaamisen kehittämiseen, eivätkä ne ole tavoittaneet kaikkia alalla toimivia. Opettajien peruskoulutuksessa on varmistettava, ettei synny väliinputoajavuosikursseja, jotka eivät ehdi saada opetusta digitaalisten materiaalien pedagogisesta hyödyntämisestä ja samalla myöhästyvät käynnissä olevista täydennyskoulutuksista. Kehittämistyön tulee tapahtua yhteistyössä opettajankoulutuksen asiantuntijoiden kanssa ja jo olemassa oleva tutkittu tieto, hyvät käytännöt ja valmistellut selvitykset tulee ottaa hyötykäyttöön toteutusta suunniteltaessa.

SOOL on tyytyväinen, että digitaalisuus on vahvasti liitetty pedagogiseen osaamiseen, mutta kaipaa vielä täsmennystä käsitteisiin “digipedagoginen koulutus” ja “uusi pedagogiikka”. Termien ja niiden takana olevien tavoitteiden selkeys antaa ponnistusvoimaa ja motivaatiota opettajien osaamisloikalle. SOOL muistuttaa, että loikkimalla voi päästä pitkälle, mutta ilman tarkkaan harkittua ja jatkuvaa kehittämistyötä vaarana on kompurointi ja kaatuilu matkalla. SOOL haastaakin päättäjät ja kasvattajat pohtimaan sitä, mihin ollaan matkalla ja ennen kaikkea miksi, ja sitä kautta kirkastamaan yhteisen kuvan päämäärästä.


Lisää aiheesta

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.

Jaa sivu somessa

Tweet