30.4.2019

Opettajien vaikeutuneet työolot heikentävät alan suosiota

Opettajankoulutuksen hakijamäärät Suomessa ovat kauttaaltaan laskeneet. SOOL vaatii kansallista ohjelmaa opettajuuden houkuttelevuuden edistämiseksi, jotta pätevistä opettajista ei synny samanlaista pulaa kuin Ruotsissa.

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on huolissaan opettajien vaikeutuneiden työolojen ja heikon palkkakehityksen heijastumisesta alan houkuttelevuuteen. Tämän kevään hakijamäärät opettajankoulutuksiin ovat laskeneet lähes jokaisessa opettajankoulutusyksikössä ja jokaisessa opintosuuntauksessa. Meillä on nyt opettajankoulutuslinjoja, joihin löytyi vähemmän ensisijaisia hakijoita, kuin on täytettäviä opiskelupaikkoja.

Hakijamäärien laskuun on suhtauduttava vakavasti, jos Suomessa halutaan jatkossakin varmistaa se, että opettajan tehtäviin hakeutuu motivoituneita ja kyvykkäitä ihmisiä. Me SOOLissa emme halua, että Suomi seuraa Ruotsin tietä. Länsinaapurissa on pitkään vaivannut pula pätevistä opettajista. Tällä menolla myös meiltä puuttuu muutaman kymmenen vuoden kuluttua kymmeniä tuhansia päteviä opettajia.

Usein puhutaan hieman harhaanjohtavasti koulutuksen houkuttelevuudesta – ikään kuin ongelmaan löytyisi ratkaisu tarkastelemalla opettajankoulutusyksiköiden toimintaa. SOOLin väistyvä puheenjohtaja Aleksi Vehmassalo muistuttaa, että opettajankoulutukseen hakeudutaan kuitenkin siksi, että se avaa tien toimia opettajana.

– Meidän tulee siis puhua opettajan ammatin houkuttelevuudesta. Ratkaisu opettajuuden suosiolle löytyy siis työelämästä, Vehmassalo tähdentää.

– Tähän liittyen meillä opeopiskelijoilla on sanoma jokaiselle päättäjälle kunnissa ja kaupungeissa: Parantakaa opettajien työoloja, jotta ala pysyy houkuttelevana ja saamme parhaat opettajat kouluttamaan myös tulevia oppijoita!

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto vaatii, että Suomessa laaditaan kansallinen ohjelma opettajuuden houkuttelevuuden edistämiseksi. Suomalaisen koulutusjärjestelmän ylpeyden aihe on ollut maailman parhaimmat opettajat. Mikäli toimenpiteisiin opetusalan houkuttelevuuden edistämiseksi ei ryhdytä välittömästi, maailman parhaiden opettajien sijaan meillä on edessämme kansallinen pula pätevistä opettajista.

29.5.2019

SOOLilta uudet tavoitteet opettajankoulutukselle

SOOL on julkaissut päivitetyt tavoitteensa opettajankoulutukselle. Tavoiteohjelmaan on linjattu opettajaksi opiskelevien näkemykset tämän hetken tärkeimmistä painopisteistä opettajankoulutuksen kehittämistyölle.

23.5.2019

Huolia kesätöissä? Kysy neuvoa maksuttomasta Kesäduunari-infosta

Kesäduunari-infoon voi tarvittaessa ottaa yhteyttä jo ennen kesätyön alkamista. Infosta voi kysyä neuvoja esimerkiksi palkkaan, työvuoroihin ja koeaikaan liittyvistä aiheista. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, eikä avun pyytämistä tarvitse arastella.

9.5.2019

Kaikki poistuvat palautetuokiosta voittajina

Vuoden harjoittelunohjaajaksi valittu Kai Bruun ohjaa luokanopettajien opetusharjoittelua Viikin normaalikoulussa Helsingissä. Valintaperusteluissa korostui Bruunin taito antaa palautetta ja kuunnella opiskelijoita.

13.4.2019

Liittokokous: Ilmastokasvatus osaksi kaikkea opettajankoulutusta

SOOLin liittokokous vaatii ilmastokasvatusta ja sen opettamista pysyväksi osaksi opettajankoulutusta. Ilmastokasvatus tarvitaan mukaan opetussuunnitelmiin, jotta oppijoille voidaan tarjota taitoja rakentaa tulevaisuutta.

11.4.2019

SOOLin näkökulma opettajien vuosityöaikakokeiluun

Viime aikoina opettajia on puhututtanut opettajien vuosityöaikakokeilu. Tiedossa on, että myös opiskelijoita on aktiivisesti lähestytty aiheesta eri sosiaalisen median kanavissa. SOOL painottaa tässä vaiheessa kokeilun vapaaehtoisuutta ja tulee määrittelemään kantansa vuosityöaikaan sitten, kun kokeilun tulokset ovat selvillä.