30.5.2017

Varhaiskasvatuslain toiseen vaiheeseen tarvitaan rohkeita päätöksiä!

SOOLin mukaan varhaiskasvatus on selkeästi määriteltävä pedagogiseksi toiminnaksi, mikä nostaa alan profiilia ja lisää lastentarhanopettajankoulutuksen vetovoimaisuutta. Lisäksi varhaiskasvatuksen henkilöstön nimikkeet tulee selkiyttää lakiin siten, että ne tuovat esiin jokaisen päiväkodissa työskentelevän erityisosaamisen ja tunnustavat jokaisen koulutuksen vahvuudet.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry edellyttää, että varhaiskasvatuslain toisen vaiheen valmistelussa tehdään rohkeita päätöksiä ja lakia täydennetään niiltä osilta, joilta se jäi puutteelliseksi lain ensimmäisessä vaiheessa.

SOOL painottaa, että lakiin tulee selkeästi kirjata sekä määritellä, mitä varhaiskasvatuksella tarkoitetaan. Opettajaksi opiskelevat näkevät tärkeänä, että varhaiskasvatuksen määritelmässä painottuu erityisesti pedagogiikka. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutuminen edellyttää, että siitä vastaa pedagogisen koulutuksen saanut opettaja. Varhaiskasvatuksen selkeä määrittely pedagogiseksi toiminnaksi nostaa alan profiilia ja lisää lastentarhanopettajankoulutuksen vetovoimaisuutta.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön nimikkeet tulee selkiyttää lakiin siten, että ne tuovat esiin jokaisen päiväkodissa työskentelevän erityisosaamisen ja tunnustavat jokaisen koulutuksen vahvuudet. Siksi SOOL edellyttää, että jatkossa yliopistollisen lastentarhanopettajankoulutuksen saaneet toimivat nimikkeellä varhaiskasvatuksen opettaja ja ammattikorkeakoulussa sosionomikoulutuksen saaneet toimivat nimikkeellä varhaiskasvatuksen sosionomi.

SOOL toivoo, että varhaiskasvatuslakia valmisteltaessa kiinnitetään huomiota myös siihen, että lastentarhanopettajia koulutetaan riittävästi. Jokaisella lapsella tulee olla yhdenvertainen oikeus lastentarhanopettajaan. Lastentarhanopettajien pulaa ei tule korjata nostamalla pelkästään kandidaatin tutkintoon tähtäävien aloituspaikkoja, vaan koulutuspaikkojen määriä tulee lisätä samassa suhteessa myös maisteritutkintoihin. Varhaiskasvatuksen maisteritutkinto tuottaa laaja-alaista asiantuntijuutta työelämää varten sekä takaa korkealaatuisen varhaiskasvatuksen pedagogiikan ja tutkimuksen kehittämisen myös tulevaisuudessa.


Lisää aiheesta

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.

Jaa sivu somessa

Tweet