27.4.2014

Tulevaisuudesta ei ole varaa säästää

Opettajankoulutukseen kohdistuvat leikkaukset vaarantavat liittokokouksen mukaan tulevien kasvattajien laaja-alaisen osaamisen ja työllistymisen. Lasten ja nuorten koulutuksen tulevaisuus turvataan asiantuntevilla ja pedagogisesti taitavilla opettajilla.

LIITTOKOKOUKSEN JULKILAUSUMA

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry:n liittokokous on huolissaan opettajankoulutukseen kohdennettavien resurssien riittämättömyydestä. Suomalainen opettajankoulutus on saanut kansainvälisestikin arvostusta koulutuksen ja kasvatuksen menestystekijänä. Menestyksen takaamiseksi opettajankoulutukseen suunnattujen resurssien on oltava riittävät ja ne tulee kohdentaa tarkoituksenmukaisesti. Näillä toimilla opettajuuden arvo tunnustetaan myös tulevaisuudessa.

Opettajankoulutuksen tulee olla koulutuksen kehittämisen edelläkävijä sekä ennakoida tulevaisuutta ja vastata niihin haasteisiin joita yhteiskunnan, opetuksen ja kasvatuksen jatkuvat muutokset tuovat mukanaan. Leikkauksista johtuen kontaktiopetusta, vuorovaikutuksellisuutta sekä monipuolisia opiskelumuotoja on korvattu kirjatenteillä ja itseopiskelulla. Taloudellisiin syihin vedoten vähennetään myös sivuainemahdollisuuksia. Tämä vaarantaa tulevien kasvattajien laaja-alaisen osaamisen ja työllistymisen. Lisäksi opettajankoulutuksen tarjoamien tieto- ja viestintäteknisten valmiuksien tulisi vastata todellisia tarpeita.

Suomalaista kasvatus- sekä koulutusjärjestelmää arvostetaan ympäri maailmaa. Tämän aseman säilyttäminen vaatii panostamista koulutuksen kehittämiseen. Lasten ja nuorten koulutuksen tulevaisuus turvataan asiantuntevilla ja pedagogisesti taitavilla opettajilla.

Sitä niittää mitä kylvää. Ja jos ei kylvä, niin on turha odottaa satoa. (Vanha suomalainen sananlasku.)

9.1.2023

Kutsu OAJ/SOOL järjestökurssille 11.-12.2.

Lämpimästi tervetuloa SOOLin ja OAJ:n järjestökurssille Helsinkiin! Kevään kurssi on suunnattu erityisesti jäsenyhdistysten uusille toimijoille.

15.12.2022

SOOL korvaa matkakuluja Educa-messuille 27.-28.1.2023

Tervetuloa Pohjoismaiden johtavaan opetus- ja kasvatusalan tapahtumaan oppimaan uutta sekä tutustumaan opetusalan uusiin tuuliin ja teknisiin ratkaisuihin! SOOL tukee jäsenyhdistysten saapumista messuille Helsinkiin matkakustannusten osalta kahdella vaihtoehtoisella tavalla.

14.12.2022

Järjestöt: Lukiokoulutuksen rahoituksen leikkurista luovuttava seuraavalla hallituskaudella

OAJ, Lukiolaisten Liitto, Sivistystyönantajat ja SOOL vaativat muutoksia lukiokoulutuksen rahoitukseen. Nuorten hyvinvoinnista ja oppimisen edellytyksistä huolehtiminen olisi tärkeää sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta mutta nykyisellään lukiokoulutuksen rahoitus ei vastaa sen todellisia kustannuksia.

12.12.2022

Haku on käynnissä: Missä Talvipäivät 2024?

SOOLin Talvipäivien 2024 järjestämisoikeuksien haku on nyt käynnissä. Oikeudet myönnetään vuosittain jollekin SOOLin jäsenyhdistykselle tai erikseen Talvipäivien järjestämistä varten muodostetulle TP-yhdistykselle. Hakuaika päättyy 19.2.2023.

8.12.2022

Korkeakouluissa on huomioitava moninaiset oppijat

Oikeus opiskella kuuluu meistä jokaiselle. SOOLin mukaan korkeakoulutuksen tulee olla aidosti mahdollista ja saavutettavaa erilaisille oppijoille, ja opettajankoulutuksen tulee olla tässä suunnannäyttäjä.