12.4.2015

Liittokokous: Opetusharjoitteluista ei saa leikata!

SOOLin liittokokous on erittäin huolissaan koulutusleikkauksista ja erityisesti opetusharjoitteluiden karsimisesta opettajankoulutuksissa. Opetusharjoitteluista ei tule taloudellisista syistä karsia, vaan laadukasta ohjattua opetusharjoittelua on tarjottava kaikille opettajaksi opiskeleville useammassa jaksossa opintojen alkuvaiheista lähtien.

LIITTOKOKOUKSEN JULKILAUSUMA

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry:n liittokokous on erittäin huolissaan koulutusleikkauksista ja erityisesti opetusharjoitteluiden karsimisesta opettajankoulutuksissa. Ohjattu opetusharjoittelu on korvaamaton osa opettajankoulutusta. Opettajaksi opiskelevalle on taattava kattavat mahdollisuudet soveltaa teoriaopintoja käytännön työhön ammatillista kasvua tukevassa henkilökohtaisessa ohjauksessa.

Opetusharjoitteluilla on ratkaiseva merkitys opettajuuteen kasvussa. Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otuksen harjoittelututkimuksen (Penttilä, 2010) mukaan opiskelijat eivät kehitä opetusharjoitteluissa ainoastaan työelämän taitojaan vaan oppivat myös reflektoimaan omaa työtään. Lisäksi tutkimus osoittaa opetusharjoittelujen kehittävän opiskelijoiden itsetuntemusta ja itseluottamusta. Opetusharjoittelu on opiskelijalle olennainen keino löytää vahvuutensa opettajana sekä kehittää asiantuntijuuttaan.

SOOLin mielestä opiskelijan tulee saada tarvittava määrä opetusharjoittelua opettajankoulutuksen aikana pätevöityäkseen opettajaksi. Opetusharjoittelu on saatava suorittaa koulutusalaa vastaavasti ja niistä oppiaineista, joihin opiskelija koulutuksessaan pätevöityy. Monipuoliset mahdollisuudet tehdä soveltavia opetusharjoitteluja tulee säilyttää osana opettajankoulutusta. Opetusharjoitteluissa on ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua kokonaisvaltaisesti opettajan työhön.

Opetusharjoitteluista ei tule taloudellisista syistä karsia, vaan laadukasta ohjattua opetusharjoittelua on tarjottava kaikille opettajaksi opiskeleville useammassa jaksossa opintojen alkuvaiheista lähtien. SOOL vaatii opettajankoulutukselle riittäviä resursseja tasokkaiden opetusharjoittelujen järjestämiseen.

Tausta:
- Opetusharjoitteluita on vähennetty joissakin opettajankoulutusyksiköissä.
- SOOL on päivittänyt Suositukset opetusharjoittelulle -julkaisun.

Lähde:
- Johanna Penttilä: ”Kyllä sitä osaa ja pärjää”, Yliopisto-opiskelijoiden harjoittelukokemukset yleisillä akateemisilla aloilla Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs 34/2010