16.10.2019

Nyt fokus opetusharjoitteluihin!

SOOL vaatii opettajankoulutusyksiköitä takaamaan opiskelijoille riittävän määrän opetusharjoitteluja ja laadukasta henkilökohtaista ohjausta jokaiselle harjoittelijalle. SOOLin seurannan mukaan opetusharjoittelujen osuus on keskimääräisesti pienentynyt opettajaksi opiskelevien tutkinnoissa vuosien 2011–2017 välillä.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL vaatii opettajankoulutusyksiköitä takaamaan opiskelijoille riittävän määrän opetusharjoitteluja ja laadukasta henkilökohtaista ohjausta jokaiselle harjoittelijalle. SOOL kannustaa opettajankoulutuksesta vastaavia panostamaan harjoittelujen kehittämiseen ja linjaamaan opetusharjoitteluille laatukriteerit.

SOOLin seurannan mukaan opetusharjoittelujen osuus on keskimääräisesti pienentynyt opettajaksi opiskelevien tutkinnoissa vuosien 2011–2017 välillä. Lisäksi SOOLin ja Otuksen viime vuonna tekemässä työelämäselvityksessä nousi esille opiskelijoiden tyytymättömyys opetusharjoittelun vähäisyyteen. Opetusharjoittelujen nähtiin vahvistavan varmuutta alavalinnasta ja nillä onkin korvaamaton merkitys opettajuuteen kasvussa. Opetusharjoittelujen määrää ei saa enää vähentää nykyisestä missään tutkinnoissa. 

SOOLin puheenjohtaja Sanni Salmenoja muistuttaa, että onnistunut opetusharjoittelu edellyttää henkilökohtaista ohjausta.

– Jokaisella opeopiskelijalle täytyy taata yhdenvertaiset mahdollisuudet toteuttaa laadukkaita harjoitteluja koulutuslinjasta ja opiskelupaikkakunnasta riippumatta.

SOOLin Suositukset opetusharjoittelulle -ohjelman mukaan harjoittelua ohjaavien opettajien tulee olla kokeneita, ammattitaitoisia, ohjaajakoulutuksen saaneita sekä motivoituneita opiskelijoiden ohjaamiseen. Ohjaajan antaman palautteen tulee olla asiallista, rakentavaa ja perusteltua. Mikäli opiskelija kokee epäasiallista kohtelua harjoittelun ohjaajalta, hänellä tulee olla tiedossa henkilö, keneen ottaa yhteyttä.

SOOL vaatii opettajankoulutusyksiköitä keskittymään opetusharjoittelujen kehittämiseen ja ohjauksen laadun parantamiseen. 


SOOL valmistelee parhaillaan uusia suosituksia opetusharjoittelulle yhteistyössä Suomen harjoittelukoulujen opettajien (SUHO) ja Harjoittelukoulujen rehtoreiden (HARRE) kanssa.


 
SOOLin tilaaman selvityksen opettajankoulutuksen antamista työelämävalmiuksista toteutti Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus keväällä 2018.

 

 


Lisää aiheesta

23.1.2025

Lapsille enemmän tilaa unelmoida ja liikkua

Päiväkotien ja koulujen piha-alueet ovat viime vuosikymmeninä pienentyneet hälyttävästi. Tämä on vakava ongelma, joka rajoittaa lasten mahdollisuuksia leikkiä, liikkua ja kehittyä kokonaisvaltaisesti. Joukkuepelit ja yhteisleikit opettavat lapsille empatiaa ja kykyä ottaa muut huomioon, mikä vahvistaa myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteishenkeä.

18.11.2024

Koulu kaiken ratkaisuna

Korkeakoulujen autonomia suojaa opettajankoulutuksen kehitystä esimerkiksi poliittisilta erimielisyyksiltä.

18.11.2024

Harjoittelusta kokonaisvaltaista asiantuntijuutta

Asiantuntijaharjoittelut ovat opettajankoulutuksissa yhä harvinaisuus. Onneksemme SOOLin tavoitteena on, että sellainen tulisi mahdollistaa jokaiselle opettajaksi opiskelevalle.

14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

Jaa sivu somessa

Tweet