11.10.2021

Rauman kampus tulee säilyttää ennallaan

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL vaatii, että Rauman kaupunki keskeyttää Seminaarinmäen kaavoituksen asuinkäyttöön ja jättää näin Turun yliopiston Rauman kampukselle kampusrauhan.

Rauman kampuksen toimintaa tiivistetään liikaa, jos opetuskäyttöön tarkoitettuja rakennuksia siirretään asumiskäyttöön. Raumalla on koulutettu opettajia jo yli 125 vuotta, eikä historiallista toimintaa tule häiritä.

Rauman opettajaksi opiskelevien ainejärjestö Opekas ry yhdessä Turun ylioppilaskunnan ja perinneyhdistys Myllymäen kilta ry:n kanssa ovat perustaneet adressin, jossa vaaditaan kampusrauhaa Raumalle. SOOL kannustaa kaikkia allekirjoittamaan adressin kampusrauhan säilyttämiseksi.

Opiskelijoille sekä norssien oppilaille ja henkilökunnalle on turvattava opiskelurauha sekä taattava idyllinen yhtenäinen kampus, eikä Seminaarinmäelle pidä kaavoituksella tuoda yksityiskäyttöön tarkoitettuja asuntoja. Rauman kampusrauhan häiritseminen olisi lyhytkatseista myös Suomen ensimmäisen harjoittelupäiväkodin Pikkunorssin toiminnan kannalta.

SOOLin puheenjohtaja Markus Helin muistuttaa, että Rauman kampuksen opetuskäytössä olevia tiloja on jo aiemmin supistettu.

– Jos opettajankoulutusta jatkossa rajataan lisää, on uhkana, että kampuksen kohtalo on sama kuin Hämeenlinnan opettajankoulutuksella 2012, Kajaanin opettajankoulutuksella 2013 ja Savonlinnan opettajankoulutuksella 2018.

Näiden opettajankoulutusyksiköiden lakkauttaminen ei ainoastaan aiheuttanut maantieteellistä eriarvoisuutta, vaan myös paikkakunnat kärsivät. Opiskelijaelämän rajaaminen vie asiakkaita pois yrityksiltä ja vaikuttaa tätä kautta myös kunnan talouteen sekä opiskelijatoiminnan köyhtyessä myös kunnan kulttuuriseen pääomaan.

#kampusrauha

Allekirjoita adressi: adressit.com/kampusrauha

15.12.2021

Lisää lippuja Talvipäiville, myös talkoolaisia tarvitaan

Kertaalleen loppuunmyydyille SOOLin Talvipäiville saa nyt lippuja ilman majoitusta, ja tammikuussa myyntiin on tulossa lisää koulumajoituksen sisältäviä lippuja. Tapahtumaan haetaan myös talkoolaisia.

9.12.2021

Haku on käynnissä: Missä Talvipäivät 2023?

SOOLin Talvipäivien 2023 järjestämisoikeuksien haku on nyt käynnissä. Oikeudet myönnetään vuosittain jollekin SOOLin jäsenyhdistykselle tai erikseen Talvipäivien järjestämistä varten muodostetulle TP-yhdistykselle. Hakuaika päättyy 6.2.2022.

8.12.2021

Kutsu puheenjohtajakoulutukseen ja risteilylle 28.-30.1.2022 - PERUTTU!

Mikäli ainejärjestönne / opiskelijayhdistyksenne puheenjohtaja vaihtuu kalenterivuoden alusta, välitäthän tämän kutsun pikaisesti uudelle puheenjohtajalle! Tätä koulutusta ei missään tapauksessa kannata jättää väliin. Jos puheenjohtaja on estynyt, voi koulutukseen osallistua varapuheenjohtaja.

19.11.2021

SOOL pettyi OAJ:n valtuuston päätökseen

OAJ:n valtuusto on päättänyt olla myöntämättä SOOLille äänivaltaista osallistumisoikeutta valtuuston työskentelyyn. SOOL edustaa jokaisen valtuustoryhmän opiskelijoita ja valmistuvia opettajia, joten päätöstä on vaikea ymmärtää ja vaikea selittää tuleville opettajille.

17.11.2021

Talvipäivien liput myytiin heti loppuun – lisämajoitusta etsitään

SOOLin Talvipäivien koulumajoitus myytiin loppuun ensimmäisenä päivänä ja lipunmyynti on majoituspaikkojen osalta toistaiseksi päättynyt. Tapahtuman järjestäjät neuvottelevat parhaillaan Joensuun kaupungin kanssa lisämajoituksen saamisesta.