19.12.2014

Varhaiskasvatuslaki: Nimi yksin ei takaa laadukasta varhaiskasvatusta

Hallituksen esityksessä varhaiskasvatuslaiksi on SOOLin mukaan tyydytty lähinnä muuttamaan lain nimi päivähoitolaista varhaiskasvatuslaiksi. Sisällölliset uudistukset ovat jääneet tekemättä, muun muassa henkilöstön tehtävät olisi tullut määritellä paremmin.

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on pettynyt hallituksen esitykseen varhaiskasvatuslaiksi. Kunnollista lakia ei ole saatu valmisteltua. Nykyinen ehdotus on ristiriidassa EU:n ja OECD:n varhaiskasvatuksen merkitystä korostavien linjausten kanssa. SOOL ei ole lakiesitykseen lainkaan tyytyväinen.

– Laadukas varhaiskasvatus on perusta, jolle lapsen kehitys ja oppimispolku rakentuvat. Tämän takaamiseksi on jo pitkään odoteltu lakia, joka vahvistaa koulutuksellista ja yhteiskunnallista tasa-arvoa lastemme tulevaisuuden parhaaksi. Missä se viipyy? kysyy puheenjohtaja Maiju Laurila.

Hallituksen esityksessä varhaiskasvatuslaiksi on tyydytty lähinnä muuttamaan lain nimi päivähoitolaista varhaiskasvatuslaiksi. Sisällölliset uudistukset ovat jääneet. Hyvää oli lähinnä Opetushallituksen velvollisuus valmistella varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Lakiesitys on linjassa vuoden 2013 päätöksen kanssa siirtää varhaiskasvatus hallinnollisesti sosiaalipalveluista kasvatus- ja koulutuspalveluksi.

SOOL peräänkuuluttaa varhaiskasvatuslakia, jolla lapsille ja heidän vanhemmilleen pystytään takaamaan laadukas, suunnitelmallinen ja pedagogisesti ohjautuva varhaiskasvatus sekä muistuttaa, että mikä tahansa lasten parissa tapahtuva toiminta ei ole pedagogista varhaiskasvatusta. Henkilöstön tehtävät ja varhaiskasvatus käsitteenä olisi tullut lakiesityksessä nykyistä paremmin määritellä.

19.9.2022

Laadukas opettajankoulutus vaatii kohdennettua rahoitusta

Laadukasta opettajankoulutusta ei ole ilman riittäviä ja kohdennettuja resursseja. Opettajankoulutukseen panostaminen on SOOLin mukaan yksi olennaisimmista ratkaisuista opettajapulaan.

19.8.2022

Varhaiskasvatuksen opettajien kelpoisuusvaatimuksia ei pidä väljentää

Tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen on esittänyt varhaiskasvatuslain muuttamista niin, että päiväkoteihin ja esiopetukseen voisi helpommin palkata ammattikorkeakoulutuksen saanutta henkilökuntaa. SOOLin mukaan varhaiskasvatuksessa opetuksen pedagoginen vastuu tulee olla jatkossakin yliopistokoulutuksen saaneilla varhaiskasvatuksen opettajilla.

8.8.2022

Riku Oras SOOLin toiminnanjohtajaksi

Opettajaksi opiskelevien liiton uutena toiminnanjohtajana ja OAJ:n opiskelijatoiminnan asiantuntijana on aloittanut kasvatustieteen maisteri Riku Oras. Samalla koordinaattoriksi SOOLin toimistolle palaa tehtävää aiemminkin hoitanut Saara Vuorinen.

19.5.2022

Olli Luukkaisesta SOOLin kunniajäsen

OAJ:n puheenjohtajan tehtävät tänä keväänä jättänyt Olli Luukkainen on SOOLin ensimmäinen kunniajäsen. Nykyisten sääntöjen perusteella liiton kunniajäseneksi voidaan kutsua henkilö, joka on erityisellä tavalla toiminut SOOLin ja opettajaksi opiskelevien hyväksi.

5.5.2022

Kampuksilla: Tila- ja yhdenvertaisuuskysymyksiä

SOOL on jäsenistön ja jäsenyhdistystensä tukena kaikessa edunvalvonnassa, tarvittaessa myös paikallisesti kaikilla kampuksilla. Tässä tilannekatsaukset Tampereelta, Espoosta, Raumalta, Joensuusta ja Jyväskylästä.