7.2.2014

Uusi varhaiskasvatuslaki säädettävä lupausten mukaisesti

Uutta varhaiskasvatuslakia ei yllättäen löydy eduskunnalle keväällä annettavien lakiesitysten listalta. SOOL vaati, että laki varhaiskasvatuksesta on säädettävä hallitusohjelman lupausten mukaisesti!

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL on pettynyt siihen, että hallitusohjelmassa luvattua varhaiskasvatuslakia ei olekaan tarkoitus tuoda eduskunnan käsittelyyn tänä keväänä. Lakiluonnoksen oli määrä valmistua helmikuun loppuun mennessä, mutta lakia ei löydy keväällä annettavien lakiesitysten listalta. SOOL vaati, että laki varhaiskasvatuksesta on säädettävä hallitusohjelman lupausten mukaisesti.

Näyttää siltä, että poliittisilta päättäjiltä puuttuu tarmoa uudistaa Suomen kasvatusjärjestelmää ja täten puolustaa lasten oikeuksia. Heikko taloudellinen tilanne ja siihen lyhytnäköisten säästöratkaisujen etsiminen ei saa olla varhaiskasvatuksen uudistamisen esteenä. Yhteiskunnan kehitys ja taloudellinen elpyminen vesittyy, jos kasvatuksen laatuun panostaminen nähdään kulueränä, eikä investointina tulevaisuuden hyvinvointiin ja osaamiseen.

Peruskoulun uudistaminen on noussut keskusteluun Pisa-tulosten vanavedessä. On kuitenkin ymmärrettävä, että lapsen keskeiset kehitykselliset muutokset tapahtuvat ennen kouluikää ja pohja oppimiselle rakennetaan varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen laadukkuudella on suora vaikutus myöhempään oppimiseen, kehitykseen ja kasvuun. Jotta laadukas varhaiskasvatus turvataan, lastentarhanopettajien määrä henkilöstössä tulee nostaa sekä ryhmien enimmäiskoosta tulee säätää laissa.

Nykyinen varhaiskasvatuslaki mahdollistaa esimerkiksi lapsiryhmien holtittoman kasvattamisen. Liian suuret ryhmäkoot tulivat esiin myös vanhempien vastauksista opetus- ja kulttuuriministeriön Vaikuta varhaiskasvatukseen -kyselyssä, johon vastasi yli 11 000 vanhempaa. Pienten lasten ryhmät ovat paikoin suurempia kuin perusopetuksessa.

Peruskoulu-uudistus alkoi 40 vuotta sitten. Nyt näemme sen hyvät tulokset ja vaikutukset. Varhaiskasvatuslain uudistamisen vaikutukset ovat myös arvioitavissa vasta pitkällä tulevaisuudessa, joten uudistamisen lykkäämiselle ei ole aikaa.