Kannanotot

8.3.2023

Ammatilliselle koulutukselle sen ansaitsema arvo

Ammattikoulut tulee tunnustaa tärkeäksi ja arvokkaaksi osaksi koulutusjärjestelmää. Myös opettajankoulutukseen tarvitaan jatkossa opiskelijoita ammatillisen koulutusväylän kautta, koska monenlaiset oppijat tarvitsevat monenlaisia opettajia.

15.2.2023

Varhaiskasvatus vakinaiseksi osaksi koulutuspolkua kohdennetuilla resursseilla

Varhaiskasvatuksen aloituspaikkojen lisääminen on välttämätöntä, mutta samalla on huolehdittava alan vetovoimasta ja opintojen laadusta.

8.12.2022

Korkeakouluissa on huomioitava moninaiset oppijat

Oikeus opiskella kuuluu meistä jokaiselle. SOOLin mukaan korkeakoulutuksen tulee olla aidosti mahdollista ja saavutettavaa erilaisille oppijoille, ja opettajankoulutuksen tulee olla tässä suunnannäyttäjä.

19.9.2022

Laadukas opettajankoulutus vaatii kohdennettua rahoitusta

Laadukasta opettajankoulutusta ei ole ilman riittäviä ja kohdennettuja resursseja. Opettajankoulutukseen panostaminen on SOOLin mukaan yksi olennaisimmista ratkaisuista opettajapulaan.

10.4.2022

Liittokokous: Resursseja opeopiskelijoiden osaamisen turvaamiseen

SOOLin liittokokous vaatii lisää resursseja opettajaopiskelijoiden oppimisvajeen paikkaamiseen nyt ja tulevaisuuden työelämässä.

23.3.2022

Opettajarekisteri - Ei uhka vaan välttämättömyys

Valmisteilla olevan opettajarekisterin tarkoituksena on kertoa, paljonko Suomessa on kelpoisuussäädösten mukaisia opettajia, rehtoreita ja johtajia. SOOL vaatii, että opettajarekisteri otetaan käyttöön ensi tilassa, jotta opettajankoulutuksen tarpeita voidaan tarkemmin ennakoida koko maassa kohdentamalla koulutuksen volyymiä ja erikoistarpeita.

11.10.2021

Rauman kampus tulee säilyttää ennallaan

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL vaatii, että Rauman kaupunki keskeyttää Seminaarinmäen kaavoituksen asuinkäyttöön ja jättää näin Turun yliopiston Rauman kampukselle kampusrauhan.

24.8.2021

Opeopiskelijat tulee rokottaa ennen harjoitteluita

SOOL on huolissaan opettajankoulutuksen kontaktiopetuksen ja lähiharjoitteluiden määrän olemattomuudesta ja sen vaikutuksesta opeopiskelijoiden osaamiseen sekä jaksamiseen. Ratkaisu ongelmaan löytyy koronavirusrokotteesta.

11.4.2021

Liittokokous: Ratkaisu kiusaamisen ja väkivallan kitkemiseen löytyy opetus- ja kasvatusalalta

SOOLin liittokokous vaatii, että Suomessa varhaiskasvatusyksiköissä ja oppilaitoksissa tapahtuva kiusaaminen ja väkivalta otetaan nykyistä vakavammin. Kiusaamisen vastaiseen työhön vaaditaan siihen tarvittavat resurssit. Kiusaamisen ennaltaehkäisyyn sekä puuttumiseen tulee kiinnittää enemmän huomiota opettajaopinnoissa. Vaadimme myös, että kiusaamista ja väkivaltaa tulisi tutkia enemmän ja kehittää tehokkaita menetelmiä näiden ehkäisyyn.

25.3.2021

Sanoista teoiksi – kestävyyskasvatus konkretian tasolle

Vaadimme kestävyyskasvatuksen tuomista osaksi päiväkodin ja koulun rutiineja ja jokapäiväisiä valintoja. Kestävien valintojen tekemisen ei tule olla yksittäisten opettajien vastuulla, vaan koulun rakenteiden tulee mahdollistaa ja ohjata niiden tekemiseen. Ympäristökasvatus- ja opetusalan järjestöt ovat laatineet esityksen Kestävä koulu -ohjelmasta, jonka toteutumista kannatamme.

19.3.2021

Korkeakouluopiskelijoiden hätähuuto: selviytyminen ei tarkoita hyvinvointia

Korkeakouluopiskelijoiden arjessa korostuvat pandemian aikana yksinäisyys, motivaation puute ja toivottomuus. Yli 220 opiskelijajärjestön allekirjoittamassa kannanotossa vaaditaan muun muassa opintotuelle lisäkuukausia sekä opintopistevaatimusten ja opintolainahyvitysten huojentamista.

7.8.2020

Opettajien lomautuksiin ei ole varaa

SOOLin mielestä yhdenkään opettajan lomautukseen ei ole varaa. Opettajien lomautukset eivät palvele ketään nykyhetkenä tai tulevaisuudessa, kun lapsia ja nuoria putoaa yhteiskunnan kelkasta.

4.6.2020

Antirasismi opetussuunnitelmiin

Rasismia esiintyy kaikissa instituutioissa, eikä koulutusjärjestelmä ole rasismista vapaa. Meidän tulisi toimia aktiivisesti sen eteen, että ehkäisemme rasismia suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Opettajien tulee tiedostaa ja tunnistaa rasismi ja muu syrjintä voidakseen puuttua siihen. Opettajankoulutuksen tulee antaa eväät tähän.

14.5.2020

Opettajankoulutuksen opiskelijavalinnassa epäonnistuneet poikkeusjärjestelyt

SOOL ei ole tyytyväinen opettajankoulutuksen opiskelijavalinnan poikkeusjärjestelyihin. Tänä vuonna tehdyt poikkeukset eivät missään nimessä saa olla uusi normaali.

31.3.2020

Korona vaarantaa opetusharjoittelut – SOOL peräänkuuluttaa joustavuutta

SOOL suosittelee vahvasti, että korkeakoulut jakavat toisilleen tätä poikkeustilannetta varten kehittämiään käytänteitä ja suoritustapoja. Näin poikkeuksellisessa tilanteessa on keksittävä parhaat ratkaisut, joiden avulla opettajaopiskelijat voivat valmistua mahdollisimman lähellä suunniteltua aikataulua.

19.11.2019

Opettajaksi ei opita kirjekurssilla

SOOL on huolissaan opettajankoulutuksen kontaktiopetuksen määrän vähenemisestä ja sen vaikutuksesta erityisesti taito- ja taidenaineiden opetusosaamiseen. SOOLin Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelma linjaa, että kontaktiopetuksen määrän tulee olla vähintään 14 tuntia opintopistettä kohti.

16.10.2019

Nyt fokus opetusharjoitteluihin!

SOOL vaatii opettajankoulutusyksiköitä takaamaan opiskelijoille riittävän määrän opetusharjoitteluja ja laadukasta henkilökohtaista ohjausta jokaiselle harjoittelijalle. SOOLin seurannan mukaan opetusharjoittelujen osuus on keskimääräisesti pienentynyt opettajaksi opiskelevien tutkinnoissa vuosien 2011–2017 välillä.

30.4.2019

Opettajien vaikeutuneet työolot heikentävät alan suosiota

Opettajankoulutuksen hakijamäärät Suomessa ovat kauttaaltaan laskeneet. SOOL vaatii kansallista ohjelmaa opettajuuden houkuttelevuuden edistämiseksi, jotta pätevistä opettajista ei synny samanlaista pulaa kuin Ruotsissa.

13.4.2019

Liittokokous: Ilmastokasvatus osaksi kaikkea opettajankoulutusta

SOOLin liittokokous vaatii ilmastokasvatusta ja sen opettamista pysyväksi osaksi opettajankoulutusta. Ilmastokasvatus tarvitaan mukaan opetussuunnitelmiin, jotta oppijoille voidaan tarjota taitoja rakentaa tulevaisuutta.

21.3.2019

Opiskelijoiden henkisen hyvinvoinnin tukemiseen on varattava enemmän resursseja

Yhä useampi korkeakouluopiskelija voi henkisesti huonommin ja peräti 30 prosentilla esiintyy psyykkisiä vaikeuksia. Kestämättömään tilanteeseen on nyt puututtava ja siksi SOOL vaatii valtiolta ja korkeakouluilta panostuksia opiskelijoiden henkisen hyvinvoinnin tukemiseen.

Jaa sivu somessa

Tweet