19.9.2014

Varhaiskasvatukseen ei euroakaan?

SOOLin ja Lastantarhanopettajaliiton mielestä on huolestuttavaa, ettei valtion ensi vuoden budjettiin ole varattu euroakaan varhaiskasvatuslain uudistamiseen. Järjestöt vaativat lakivanhuksen päivittämistä nykypäivään.

SOOLin ja LTOL:n KANNANOTTO

Eduskunta on saanut ensi vuoden budjetin hyväksyttäväksi. Opetusalan kannalta on erittäin huolestuttavaa, ettei budjettiin ole varattu varhaiskasvatuslain uudistamiseen rahaa euroakaan. Voimassa oleva päivähoitolaki on yli 40 vuotta vanha ja täysin aikansa elänyt.

Kaikkein tärkeintä olisi saada uusi varhaiskasvatuslaki, jonka lähtökohtana on subjektiivinen oikeus pedagogisesti ohjautuvaan, laadukkaaseen ja suunnitelmalliseen varhaiskasvatukseen. Lisäksi varhaiskasvatushenkilöstön nimikkeet ja tehtävät tulisi määritellä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet tulee asettaa normiksi.

Nämä varhaiskasvatuksen laadun kannalta merkittävät muutokset voidaan toteuttaa lähes kustannusneutraalisti. Opettajaksi Opiskelevien Liitto ja Lastentarhanopettajaliitto vaativat yhdessä koko opetus- ja kasvatusalan kanssa, että lakivanhus saadaan vihdoin päivitettyä nykypäivään!

Muokattu 19.9.2014: "Eduskunta on saanut ensi vuoden budjetin hyväksyttäväksi." Alkuperäisessä tekstissä todettiin virheellisesti, että eduskunta on jo käsitellyt budjetin.

19.9.2022

Laadukas opettajankoulutus vaatii kohdennettua rahoitusta

Laadukasta opettajankoulutusta ei ole ilman riittäviä ja kohdennettuja resursseja. Opettajankoulutukseen panostaminen on SOOLin mukaan yksi olennaisimmista ratkaisuista opettajapulaan.

19.8.2022

Varhaiskasvatuksen opettajien kelpoisuusvaatimuksia ei pidä väljentää

Tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen on esittänyt varhaiskasvatuslain muuttamista niin, että päiväkoteihin ja esiopetukseen voisi helpommin palkata ammattikorkeakoulutuksen saanutta henkilökuntaa. SOOLin mukaan varhaiskasvatuksessa opetuksen pedagoginen vastuu tulee olla jatkossakin yliopistokoulutuksen saaneilla varhaiskasvatuksen opettajilla.

8.8.2022

Riku Oras SOOLin toiminnanjohtajaksi

Opettajaksi opiskelevien liiton uutena toiminnanjohtajana ja OAJ:n opiskelijatoiminnan asiantuntijana on aloittanut kasvatustieteen maisteri Riku Oras. Samalla koordinaattoriksi SOOLin toimistolle palaa tehtävää aiemminkin hoitanut Saara Vuorinen.

19.5.2022

Olli Luukkaisesta SOOLin kunniajäsen

OAJ:n puheenjohtajan tehtävät tänä keväänä jättänyt Olli Luukkainen on SOOLin ensimmäinen kunniajäsen. Nykyisten sääntöjen perusteella liiton kunniajäseneksi voidaan kutsua henkilö, joka on erityisellä tavalla toiminut SOOLin ja opettajaksi opiskelevien hyväksi.

5.5.2022

Kampuksilla: Tila- ja yhdenvertaisuuskysymyksiä

SOOL on jäsenistön ja jäsenyhdistystensä tukena kaikessa edunvalvonnassa, tarvittaessa myös paikallisesti kaikilla kampuksilla. Tässä tilannekatsaukset Tampereelta, Espoosta, Raumalta, Joensuusta ja Jyväskylästä.