30.1.2019

Uusien opettajien perehdytys on luokatonta

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL vaatii kuntia ja yhteiskuntaa huolehtimaan paremmin uusien opettajien perehdytyksestä ja kiinnittymisestä opettajan työhön. SOOLin toteuttamassa selvityksessä nousi huolestuttavia tuloksia perehdytyksen laadusta: yli 800 vastaajasta selkeä enemmistö piti omaa perehdytystä huonona tai jopa "olemattomana".

KANNANOTTO

SOOLin selvityksessä viime vuosina työuransa aloittaneet uudet opettajat arvioivat oman perehdytyksensä eri osa-alueita. Tulokset osoittivat, että niin työsopimus, työehdot, työterveydenhuolto kuin oppilaitosten pedagogiset asiakirjat, turvallisuussuunnitelmat sekä säännöt on käsitelty perehdytyksessä huonosti tai ovat jääneet jopa useilla vastaajilla kokonaan käsittelemättä.

– Aloittavat opettajat eivät saa jäädä yksin ammattiin kiinnittymisen ja ammatillisen kehittymisensä kanssa. Perehdytyksen täytyy olla suunnitelmallinen kokonaisuus, jolle asetetaan kansalliset ja paikalliset reunaehdot ja indikaattorit, vaatii SOOLin puheenjohtaja Aleksi Vehmassalo.

SOOL ehdottaa tilanteeseen kahta ratkaisua: Suomeen säädettäväksi Norjan tavoin laki, jolla taataan kahden vuoden mentorointi työssään aloittavalle opettajalle sekä kansallisia perehdytyssuosituksia, joiden mukaan opettajien perehdytys toteutetaan kaikissa yksiköissä. SOOL on julkaissut myös omat perehdytyssuosituksensa, jotka tarjoavat konkreettiset työkalut ja mittarit perehdytyksen valtakunnalliselle ja paikalliselle suunnittelutyölle.

Perehdytyksen järjestäminen ei voi olla vapaaehtoista, vaan jokaisella koulutuksen järjestäjällä tulee olla velvollisuus perehdyttää opettajansa. Perehdytyksen puutteella on tuhoisat ja kalliit seuraukset. Jo nyt yli kolmasosa opettajaksi opiskelevista on huolissaan jaksamisestaan opettajantyöstä sekä pysymisestään alalla (lähde: SOOLin aiempi selvitys). Jos Suomi aidosti haluaa pysyä koulutuksen huippumaana, tulee yhteiskunnan huolehtia, että uudet opettajat saavat laadukkaan perehdytyksen sekä tukea työhön kiinnittymiseen.

 


SOOL: Suositukset uuden opettajan perehdytykselle


 


Lisää aiheesta

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.

Jaa sivu somessa

Tweet