24.8.2021

Opeopiskelijat tulee rokottaa ennen harjoitteluita

SOOL on huolissaan opettajankoulutuksen kontaktiopetuksen ja lähiharjoitteluiden määrän olemattomuudesta ja sen vaikutuksesta opeopiskelijoiden osaamiseen sekä jaksamiseen. Ratkaisu ongelmaan löytyy koronavirusrokotteesta.

Etäopetusta on kestänyt lähes kolme lukukautta eikä loppua vieläkään näy. Opettajaopinnoissa kontaktiopetus on äärimmäisen tärkeää, sillä ihmisten kohtaaminen, vertaistuki ja vuorovaikuttaminen ovat opettajuuden kulmakiviä. SOOLin Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelma linjaakin, että kontaktiopetuksen määrän tulee olla vähintään 14 tuntia opintopistettä kohti.

Monella opeopiskelijalla syksy alkaa opetusharjoittelulla, joihin on osallistuttava, mikäli haluaa valmistua määräajassa. Opetusharjoitteluita on pidetty sekä täysin etänä että hybridimallisina, mutta kumpikaan näistä ei korvaa nykyisiä lähiharjoitteluita.

Opetusharjoittelut eivät voi jatkua enää etänä, mutta läsnäolo vaarantaa opeopiskelijoiden terveysturvallisuuden. Opeopiskelijoiden turvallisuuden takaamiseksi jokaisen opeopiskelijan tulee saada mahdollisuus täydentävään koronavirusrokotteeseen ennen opetusharjoitteluaan. Opeopiskelijoiden rokottaminen suojelee opiskelijan lisäksi myös oppijoita sekä koko koulun henkilökuntaa.

Joissain kunnissa, kuten Lohjalla ja Vantaalla, opettajille on järjestetty pop-up -rokotuspäiviä. SOOL näkee ratkaisun tässä. Esimerkiksi korkeakoulut voisivat yhteistyössä kunnan kanssa järjestää kampuksille pop-up -rokotuspisteitä, joka mahdollistaisi yhdenvertaisen rokotemahdollisuuden jokaiselle opeopiskelijalle asuinpaikkakuntaa katsomatta. Rokotteen ottamisesta ei voi opiskelijalle antaa sopimatonta poissaoloa.

Opiskelijoiden mielenterveys ja jaksaminen ovat olleet koetuksella niin pitkään, että asia täytyy vihdoin ottaa vakavasti.

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.