1.12.2015

Vaadimme yhdenvertaisuutta nuorisolakiin

Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee nuorisolain uudistusta, jossa opettaja-, insinööri- ja lääketieteen opiskelijoiden järjestöt rajattaisiin valtionavustusten ulkopuolelle. Järjestöt pitävät rajausta epäoikeudenmukaisena ja täysin perusteettomana.

SOOL, IOL & Medisiinariliitto

Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee nuorisolain uudistusta. Uudistettavan lain tavoitteiksi työryhmän esityksenä on muun muassa edistää nuorten osallisuutta, vaikuttamismahdollisuuksia, kykyä ja edellytyksiä toimia yhteiskunnassa, yhteisöllisyyttä, toimintaa kansalaisyhteiskunnassa, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä oikeuksien toteutumista. Mielestämme Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL:illa, Insinööriopiskelijaliitto IOL:lla sekä Suomen Medisiinariliittolla on oma tärkeä tehtävänsä näiden tavoitteiden edistämisessä ja toteutumisessa. Näiden järjestöjen toiminta on nuorten omaehtoisesti johtamaa, suunnittelemaa ja toteuttamaa. Toiminnan keskiössä on koulutuksen kehittäminen vastaamaan opiskelijoiden tarpeita paitsi nyt, mutta myös tulevaisuuden työelämää ja yhteiskuntaa varten. Opiskeluaikana opitut aktiivisen kansalaisuuden taidot sekä osallisuus ja vaikuttamistaidot siirtyvät työelämään ja sieltä välillisesti myös seuraaville sukupolville.

Valtionavulla tuetaan aktiivisesti opiskelijajärjestöjen omaehtoisuutta ja riippumattomuutta sekä ohjataan toimintaa nuorisolain tavoitteiden suuntaan. Nuorisolain uudistusta valmistellut työryhmä esittää kuitenkin valtionapukelpoisuuden poistamista järjestöiltä, joiden pääasiallisena tehtävänä on edistää yhden koulutus-, opinto- tai vastaavan alan opiskelua. Myöskään pääasiallisesti ammatillista järjestäytymistä edistävää järjestöä ei hyväksytä valtionapukelpoiseksi. Ministeriö tulkitsee kirjauksen koskevan vain kolmea nykyisin avustettavaa ja edellä mainittua opiskelijajärjestöä. Tämän perusteella voidaan vetää johtopäätös, että ministeriön mielestä työelämätietoisuus ja ammatillinen kasvu eivät ole nyky-yhteiskunnassa tärkeitä. Paitsi että kirjaus on syrjivä, on se myös tulkinnanvarainen, sillä todellisuudessa edellä mainitut kolme opiskelijajärjestöä kattavat kukin laaja-alaisesti eri opintosuuntauksia ja tieteenaloja, eivätkä oman tulkintansa mukaan edistä ainoastaan yhden alan opiskelua.

Lain tulisi olla yksiselitteinen ja turvata samanlaiset oikeudet kaikille nuorisolaissa määritellyn kohderyhmän jäsenille. Valtionavustuksen myöntämisen kriteerinä tulisi olla toiminnan laatu, laajuus sekä vaikuttavuus, ei järjestöjen järjestäytymisperuste. Mielipiteen- ja yhdistymisvapaus ovat perustuslaillisia (6 §) oikeuksia. Ketään ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan mielipiteen takia, eikä opiskelijajärjestöä voi asettaa eriarvoiseen asemaan sen perusteella, edustaako se yhtä vai useampaa opiskelualaa. Tällainen kolme järjestöä avustuskelpoisuudesta ulosrajaava kirjaus on epäoikeudenmukainen ja täysin perusteeton, joten se tulisi poistaa lakiluonnoksesta.

Ministeriö edellyttää avustettavilta järjestöiltä yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja osallisuutta. Nyt me edellytämme samaa ministeriöltä ja vetoamme lakiehdotuksen 15§ momentin 4 poistamisen puolesta.

Julia Petäjä
pääsihteeri, Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry

Tero Rinne
asiamies, Insinööriopiskelijaliitto IOL ry

Otso Arponen
puheenjohtaja, Suomen Medisiinarililitto

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.