11.9.2018

Peruskoulun rahoitukselle ja kehittämiselle tarvitaan kansallinen ohjelma

OECD:n selvityksen mukaan Suomi on edelleen miljardi euroa jäljessä muita Pohjoismaita perusopetuksen rahoituksessa. Suuremmalla peruskoulutuksen rahoituksella turvattaisiin SOOLin mukaan pedagogisesti laadukas opetus, riittävän pienet ryhmäkoot sekä tuki, joka vastaisi oppilaiden tarpeisiin.

KANNANOTTO

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD julkaisi tiistaina 11. syyskuuta vuosittaisen koulutusjärjestelmiä vertailevan indikaattorijulkaisunsa Education at a Glance 2018. OECD:n selvityksen mukaan Suomi on edelleen miljardi euroa jäljessä muita Pohjoismaita perusopetuksen rahoituksessa. Suomi pärjää vertailussa, mikäli Suomen perusopetuksen rahoituksen osuutta BKT:sta verrataan OECD:n keskiarvoon, mutta SOOLin mielestä vertailu tulee tehdä suhteessa Pohjoismaihin, joissa koulutusjärjestelmä ja yhteiskuntajärjestys ovat Suomen kaltaisia.

Suomen perusopetuksen tulee olla maailman parasta, eikä se tapahdu ilman kunnianhimoista rahoitusta. SOOLin mielestä Suomi tarvitsee ylistyssanojen lisäksi yli hallituskausien jatkuvan kansallisen ohjelman peruskoulun rahoitukselle ja kehittämiselle. Lisäksi SOOL vaatii, että kunnissa koulutuksen, eli myös peruskoulun tulee olla prioriteetti kunnan taloutta suunnitellessa.

Suuremmalla peruskoulutuksen rahoituksella turvattaisiin pedagogisesti laadukas opetus, riittävän pienet ryhmäkoot sekä tuki, joka vastaisi oppilaiden tarpeisiin. Investointi perusopetukseen maksaa takaisin moninkertaisesti niin paikallisella kuin kansallisella tasolla.

– Koulutuksen rahoituksessa tulee tehdä Suomessa nyt täyskäännös tai puheet maailman parhaasta koulutusjärjestelmästä voidaan unohtaa, vaatii SOOLin hallituksen puheenjohtaja Aleksi Vehmassalo.


Lisää aiheesta

11.4.2021

Liittokokous: Ratkaisu kiusaamisen ja väkivallan kitkemiseen löytyy opetus- ja kasvatusalalta

SOOLin liittokokous vaatii, että Suomessa varhaiskasvatusyksiköissä ja oppilaitoksissa tapahtuva kiusaaminen ja väkivalta otetaan nykyistä vakavammin. Kiusaamisen vastaiseen työhön vaaditaan siihen tarvittavat resurssit. Kiusaamisen ennaltaehkäisyyn sekä puuttumiseen tulee kiinnittää enemmän huomiota opettajaopinnoissa. Vaadimme myös, että kiusaamista ja väkivaltaa tulisi tutkia enemmän ja kehittää tehokkaita menetelmiä näiden ehkäisyyn.

25.3.2021

Sanoista teoiksi – kestävyyskasvatus konkretian tasolle

Vaadimme kestävyyskasvatuksen tuomista osaksi päiväkodin ja koulun rutiineja ja jokapäiväisiä valintoja. Kestävien valintojen tekemisen ei tule olla yksittäisten opettajien vastuulla, vaan koulun rakenteiden tulee mahdollistaa ja ohjata niiden tekemiseen. Ympäristökasvatus- ja opetusalan järjestöt ovat laatineet esityksen Kestävä koulu -ohjelmasta, jonka toteutumista kannatamme.

19.3.2021

Korkeakouluopiskelijoiden hätähuuto: selviytyminen ei tarkoita hyvinvointia

Korkeakouluopiskelijoiden arjessa korostuvat pandemian aikana yksinäisyys, motivaation puute ja toivottomuus. Yli 220 opiskelijajärjestön allekirjoittamassa kannanotossa vaaditaan muun muassa opintotuelle lisäkuukausia sekä opintopistevaatimusten ja opintolainahyvitysten huojentamista.

19.3.2021

Halusin pysyä mahdollisimman kaukana yrittäjyydestä – kuinka kävi?

Blogi | PÄIVI OJALA

10.2.2021

Kansankynttilät norminpurkutalkoissa

Blogi | AINO YLIPIESSA

Jaa sivu somessa

Tweet