19.12.2014

Opetuksen laadusta leikataan

SOOL on pettynyt hallituksen ehdottamiin toisen asteen koulutuksen rakenneuudistuksiin ja rahoitusmalliin. Koulutuksesta leikataan nyt kaikilla asteilla. SOOL näkee näin mittavilla säästöillä vain surullisia seurauksia.

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on pettynyt hallituksen ehdottamiin toisen asteen koulutuksen rakenneuudistuksiin ja rahoitusmalliin. Opetuksen laatu ja opiskelijoiden hyvinvointi unohdetaan taloudellisten säästöjen nimissä.

Hallituksen rakenneuudistusohjelman tavoitteena on säästää 260 miljoonaa euroa, jotka kohdentuvat lukiokoulutukseen, ammatilliseen peruskoulutukseen, ammatilliseen aikuiskoulutukseen ja vapaaseen sivistystyöhön. SOOL näkee, että säästöt tarkoittavat yksiköiden sulkemisia ja koulutusverkon supistumista, sadat opettajat menettävät työpaikkansa ja toisen asteen rahoituksessa painotetaan tuloksellisuutta.

– Ensin 15-vuotiaat nuoret joutuvat muuttamaan koulutuksen perässä pois kotipaikkakunnaltaan ja seuraavaksi opinnoissa tärkeimpänä pidetään nopeaa opintosuoritusta, jotta koulutuksen järjestäjä saa rahoitusta. Eurot silmissä saatetaan opiskelijat päästää läpi opinnoista ilman todellista osaamista. Näinkö Suomi aikoo turvata tulevaisuuden osaamisen ja säilyttää paikkansa yhtenä koulutuksen kärkimaana? kyseenalaistaa puheenjohtaja Maiju Laurila.

Suoritusten ja tuloksellisuuden korostaminen on täysin väärä lähtökohta rahoitukselle ja vastoin kaikkien asiantuntijoiden näkemyksiä. SOOLin mielestä toisen asteen koulutuksen rahoituksen tulisi aidosti turvata perustehtävän toteuttaminen sekä palkita laadusta ja toiminnan kehittämisestä. SOOL on Suomen Lukiolaisten Liiton ja Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry:n tavoin huolissaan myös toisen asteen opiskelijoiden toimeentulosta ja hyvinvoinnista. Pahimmillaan kouluverkon supistuminen ja uusi rahoitusmalli johtavat nuorten syrjäytymisen kasvuun.

Hallituksen ratkaisut toiselle asteelle heikentävät suomalaisten osaamista tulevaisuudessa. Koulutuksesta leikataan nyt kaikilla asteilla. SOOL näkee näin mittavilla säästöillä vain surullisia seurauksia.