28.5.2015

Hallitusohjelma leikkaa tulevaisuuden osaamisesta

SOOL on järkyttynyt hallitusohjelman 600 miljoonan euron leikkauksista koulutukseen. Vaalien alla kaikkien puolueiden johtajat lupasivat, ettei koulutuksesta leikata. Nyt tehdyt valinnat tulevat kostautumaan tulevaisuudessa.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on järkyttynyt hallitusohjelman 600 miljoonan euron leikkauksista koulutukseen. Suurimmat leikkaustavoitteet kohdistuvat toiselle asteelle, vaikka hallitus on tavoitteisiinsa kirjannut koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten määrän vähentymisen. Leikkauksilla ei näihin tavoitteisiin varmasti päästä.

Suuri pettymys ovat myös varhaiskasvatukseen liittyvät leikkaukset. On karua katsoa, kuinka lasten hyvinvoinnista leikataan valtiontalouden sopeutustarpeen varjolla. Subjektiivista päivähoito-oikeutta rajataan, ryhmäkokoja kasvatetaan ja kunnissa lapsia pyritään siirtämään päiväkodeissa tapahtuvan varhaiskasvatuksen piiristä kerhoihin. Varhaiskasvatuksen laadulla on suora vaikutus lasten myöhempään oppimiseen, kehitykseen ja kasvuun. Nämä varhaiskasvatusta heikentävät valinnat tulevat kostautumaan tulevaisuudessa.

SOOL on tyytyväinen, että hallitusohjelmassa luvataan satsata oppimisympäristöihin ja opetuksen digitalisoitumiseen. Myös täydennys- ja opettajankoulutuksiin lupaillaan kehittämisohjelmia. Tähän SOOL on erityisen tyytyväinen. Myös pedagoginen kehittäminen mainitaan hallitusohjelmassa ja SOOL muistuttaakin, että pedagogiikan tulee olla tärkeässä roolissa myös oppimisympäristöjen kehittämisessä. Herää kuitenkin suuri huoli siitä, miten nämä toteutetaan, kun koulutuksen rahoituksesta samalla leikataan noin merkittävästi?

Hallitus on kirjannut tavoitteisiinsa myös seuraavaa: “Parannetaan koulurauhaa varmistamalla opettajien mahdollisuudet keskittyä perustehtäväänsä eli opettamiseen”. Hallitusohjelmassa kuitenkin esitetään nyt muun muassa peruskoulun ryhmäkokojen pienentämiseen haettavien valtionavustusten lakkauttamista. SOOL on erittäin tyytyväinen tavoitteeseen koulurauhan parantamisesta, hallitusohjelman keinot vaan tuottavat täysin päinvastaista lopputulosta.

Hallitusohjelma heikentää myös opiskelijoiden tilannetta leikkaamalla merkittävästi opintotuesta ja opiskelija-asuntojen rakentamisesta. Tämä tulee pidentämään opintoaikoja hallituksen tavoitteiden vastaisesti. Koulutuksesta halutaan säästää myös vähentämällä maistereiden määrä ja lisäämällä kesälle kolmas lukukausi korkeakouluihin. SOOL on erittäin huolissaan tulevaisuuden osaamisesta Suomessa.

– Vielä tammikuussa Educa-messuilla kaikkien puolueiden johtajat lupasivat, ettei koulutuksesta leikata. Ennen vaaleja annetut lupaukset eivät pitäneet. Emme voi hyväksyä tällaista asennetta: koulutusta heikentämällä ei rakenneta kestävää tulevaisuutta, painottaa SOOLin puheenjohtaja Maiju Laurila.


Lisää aiheesta

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.

Jaa sivu somessa

Tweet