17.2.2016

Opettajien korkeaa osaamista arvostetaan

SOOL on tyytyväinen hallituksen päätökseen säilyttää opettajien kelpoisuusehdot ennallaan tänään julkistetussa kuntien tehtävien keventämisohjelmassa.

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on erittäin tyytyväinen hallituksen päätökseen säilyttää opettajien kelpoisuusehdot ennallaan tänään julkistetussa kuntien tehtävien keventämisohjelmassa. Korkeakoulutetut opettajat ja opettajien pedagoginen vapaus ovat laadukkaan ja tasa-arvoisen opetuksen perusta. Opettajan ammatin arvostus on opettajankoulutuksen vetovoimaisuuden ja koko alan arvostuksen ehto. Opettajankoulutuksen korkea taso takaa, että alalle saadaan jatkossakin motivoituneita ja kehittämishaluisia ammattilaisia.

Opettajankoulutuspolkujen joustavoittaminen sekä erityisenä toimenpiteenä mainittu lastentarhanopettajakelpoisuuden saavuttaminen lisäkoulutuksella ovat tervetulleita uudistuksia. Uudistusten toimeenpanossa tulee huolehtia, ettei täydennyskoulutus ole nimellistä, vaan turvaa pedagogisen asiantuntijuuden sekä laadukkaan opetusharjoittelun osana täydennyskoulutusta. Myös tavoite edistää opettajien mahdollisuuksia pätevöityä uusiin aineisiin helpottaa pätevien opettajien saatavuutta erityisesti harvaan asutuilla alueilla.

Koulutus- ja kasvatusalaa koskevien leikkausten varjossa on positiivista, että opettajan ammatin arvostus tunnustetaan kelpoisuusehdot säilyttämällä. Ei ole itsestäänselvyys, että suomalainen koulutus on ja pysyy maailman huipulla. Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen painottaa tiedotteessaan, että suomalaisen opettajankoulutuksen korkea taso on vahvuus, josta on pidettävä kiinni.

– Korkeatasoinen opettajankoulutus ja opettajien kelpoisuuksista kiinni pitäminen turvaavat laadukkaan koulutus- ja kasvatusjärjestelmän tulevaisuuden, toteaa SOOLin puheenjohtaja Pirita Talikka.