8.12.2022

Korkeakouluissa on huomioitava moninaiset oppijat

Oikeus opiskella kuuluu meistä jokaiselle. SOOLin mukaan korkeakoulutuksen tulee olla aidosti mahdollista ja saavutettavaa erilaisille oppijoille, ja opettajankoulutuksen tulee olla tässä suunnannäyttäjä.

KANNANOTTO

Suomalainen opettajankoulutus on maailman huippua ja siitä katsotaan mallia maailmalla. Asema on ansaittu, mutta koulutuksestamme löytyy vielä sudenkuoppia. Erilaisten oppijoiden huomioinnissa osana opettajankoulutusta on vielä kehitettävää.

Meillä tulevilla opetus- ja kasvatusalan ammattilaisilla on asiantuntijuutta erilaisten oppijoiden huomioimisesta, opettamisesta ja yksilöllisistä järjestelyistä. Tämä jää kuitenkin koulutuksessamme usein oppisisältöjen tasolle, eikä ulotu korkeakouluopiskelijoiden moninaisen joukon kohtaamiseen.

Suomalaisessa korkeakoulujärjestelmässä opinnot tulee suunnitella erilaiset oppijat huomioiden – ei vain poikkeuksina. Korkeakouluopiskelijatkaan eivät mahdu yhdenlaiseen muottiin. Esimerkiksi oppimisvaikeus tai neurologinen poikkeavuus ei kerro ihmisen valmiuksista opiskella korkeakoulussa.

Oletusarvoisesti kaikki opiskelijat joutuvat kiipeämään samojen rimojen yli korkeakoulutaipaleellaan. Opiskelijoille, joille korkeakoulujärjestelmämme ei sellaisenaan sovellu, voi kyseinen rima olla kohtuuttoman korkealla, ellei siihen saa riittävää tukea.

– Oikeus opiskella kuuluu meistä jokaiselle. Mikäli suomalaisten korkeakoulutettujen määrää halutaan todella nostaa, tarkoittaa se opiskelija-aineksen moninaistumista. Opiskelijan tukipalveluja tulee kehittää ajankohtaiset tarpeet huomioiden, ja niitä on syytä tarkastella tasaisin väliajoin, vaatii SOOLin puheenjohtaja Hanna Rahkonen.

Käytännön järjestelyissä se voisi tarkoittaa erityispedagogisen tuen ja tutkimuksen mahdollistamista, opintojen joustavuutta, monipuolista esteettömyyttä ja ennen kaikkea selkeitä, korkeakoulukohtaisia linjauksia sekä opiskelijoille että opetushenkilökunnalle. Kolmannella asteella joustavia järjestelyjä tarvitsevia ei saa jättää oman onnensa nojaan.

Korkeakoulutuksen tulee olla aidosti mahdollista ja saavutettavaa erilaisille oppijoille, ja opettajankoulutuksen tulee olla tässä suunnannäyttäjä. Erityisesti opetus- ja kasvatuskenttä tarvitsee monenlaisia opettajia, eikä yhtä täydellistä mallia opettajana toimimiselle ole. On vain rikkaus tälle yhteiskunnalle, että opettajaksi kouluttautuu erilaisia ihmisiä. Mahdollistetaan siis korkeakoulutus ja opettajankoulutus jokaiselle oppijalle.


Lisää aiheesta

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.

Jaa sivu somessa

Tweet