Opeopiskelija-lehti

30.8.2019

Aimo Jalla: Runoja kesästä

Runous on kivaa kesällä.

30.8.2019

Fokusta onnistumisiin

Mahtuuhan joukkoon edes pieniä positiivisia hetkiä?

30.8.2019

Hakuna matata

Hyvinvoivat opiskelijat ovat tulevaisuudessa hyvinvoivia työntekijöitä.

30.8.2019

Mikä on sun vahvuus?

Positiivinen pedagogiikka PopUp-koulussa.

30.8.2019

Turun norssi

Turun normaalikoulu on toista maata, kansainvälinen ja monikulttuurinen. Suomen norssien joukossa erikoista on se, että reilusti yli puolet koulun perusopetuksen oppilaista puhuu jotain muuta kuin suomea äidinkielenään.

30.8.2019

Tutkintoon muutakin kuin opetusharjoittelua: työharjoittelu Suomen suurlähetystössä

Työharjoittelu suurlähetystössä antaa näköalapaikan kansainväliseen politiikkaan ja valmiudet toimia kansainvälisellä kentällä valmistumisen jälkeen.

30.8.2019

Tavoitteena koulu ilman seiniä: Inkluusio Uudessa-Seelannissa

Opetusharjoittelussa ulkomailla näkee konkreettisesti, miten koulujärjestelmät toimivat muissa maissa.

30.8.2019

Opena ulkomailla

Kiinnostaisiko toimia opettajana muuallakin kuin Suomessa? Tässä kolme kertomusta siitä minkälaisiin työtehtäviin ja tilanteisiin voi päätyä suomalaisena opena maailmalla.

9.5.2019

Aimo Jalla: Kieltäytymisiä

Aimo listasi kelvolliset syyt kieltäytyä.

9.5.2019

Maailman merkityksellisin työ

Panostamalla opettajien työelämään saadaan myös motivoituneimmat ja kyvykkäimmät opiskelijat hakeutumaan ja sitoutumaan opetusalalle.

9.5.2019

Mitä kuuluu 70-vuotias SOOL?

Rakas SOOL saavuttaa tänä vuonna 2019 kunnioitettavan 60 vuoden iän. Kymmenen vuotta sitten liiton aktiivit pohtivat kirjeen muodossa, mitä SOOLille kuuluu 60 vuoden iässä. Iloksemme voimme heille todeta, että hyvää kuuluu. Monet tänä päivänä SOOLin arkeen kuuluvat asiat olivat vielä vuonna 2009 vain ”villejä visioita”.

9.5.2019

SOOLin 70-luku: Miten luokan- ja aineenopettaja­opiskelijat löysivät toisensa ja OAJ:n

Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä SOOL on toiminut nykyisessä muodossaan vuodesta 1995, jolloin Suomen Lastentarhanopettajaksi Opiskelevien Liitto (SLOL) ja SOOL yhdistyivät. Aineenopettajaksi opiskelevien Suomen Auskultantit ry (SA) ja alun perin vain kansakoulun- ja luokanopettajaopiskelijoita edustanut SOOL yhdistivät voimansa jo vuonna 1981. Tässä historiapläjäyksessä kurkistetaan SOOLin 70-lukuun, jolloin yhteiskuntatietoisuuden heräämisen ja toiminnan uudelleenarvioinnin seurauksena luokan- ja aineenopettajaopiskelijat löysivät toisensa ja OAJ:n.

9.5.2019

Kaikki poistuvat palautetuokiosta voittajina

Vuoden harjoittelunohjaajaksi valittu Kai Bruun ohjaa luokanopettajien opetusharjoittelua Viikin normaalikoulussa Helsingissä. Valintaperusteluissa korostui Bruunin taito antaa palautetta ja kuunnella opiskelijoita.

9.5.2019

Uskottavampaa edunvalvontaa

Vuoden opeopiskelijaksi 2019 valittu Wilson Nuckols opiskelee luokanopettajaksi Helsingin yliopistossa ja hänen valintaansa oli esittänyt kasvatustieteen opiskelijoiden ainejärjestö Peduca ry. Tänä vuonna valinnassa painotettiin ansioituneisuutta opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä.

9.5.2019

On uudistumisen aika

Edes parhaista näkökulmista ei ole hyötyä, jos kukaan ei niitä kuule.

28.1.2019

Alumnien vinkit työelämään

SOOL järjesti marraskuussa alumni-illan, joka kokosi paikalle entisiä opeopiskelijoita keskustelemaan ajankohtaisista opettajankoulutusta ja opetusalaa koskettavista teemoista. Entiset soolilaiset Julia Petäjä, Risto-Matti Alanko sekä Elisa Rontu paljastivat opeopiskelijoille parhaat työnhakuun ja työllistymiseen liittyvät vinkkinsä ja kokemuksensa.

25.1.2019

Aimo Jalla: Valmiita vastauksia

Aimo menee kirkkaasti läpi.

25.1.2019

Opettajuuden kulmakiviä etsimässä

Opettajankoulutuksen soveltuvuuskoe toteutetaan vuonna 2020 ensimmäistä kertaa yhteisvalintana. Soveltuvuusarviointia on kehitetty ja yhtenäistetty tutkimusperusteisesti yliopistojen ja myös opiskelijoiden yhteistyönä.

25.1.2019

Opetusharjoittelut ovat opettajankoulutuksen ydintä

Korkeakoulujen opetussuunnitelmien uudistustyö alkaa tänä keväänä. Opeopiskelijoiden on oltava valppaana, jotta yhdenkään opettajankoulutusohjelman harjoitteluiden määrää ei vähennetä.

25.1.2019

Opettajankoulutus vastaamaan moninaistuvan koulumaailman tarpeita

Millaisia taitoja opettaja tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa? Mikä on ainelaitosopintojen relevanssi opettajan työn kannalta? On selvää, että tulevaisuuden opettajan vaatimukset ovat muutoksessa. Dialogitaidot ja monilukutaito tulevat olemaan erityisen tärkeitä opettajan kompetenssin osa-alueita. Tarjoaako nykyisenkaltainen opettajankoulutus tarvittavan pätevyyden?

Jaa sivu somessa

Tweet