Opeopiskelija-lehti

18.11.2021

Turvallisen elämän perusta rakennetaan jo lapsena

Opettajan on oltava valmis kohtaamaan turvallisuusriskejä työssään. Hätä- ja kriisitilanteet ovat asioita, joihin monet eivät osaa varautua ja kun vastuulla on lapsia, täytyy osata toimia rauhallisesti, mutta sitäkin varmemmin.

18.11.2021

Miksi maailma on sellainen kuin on, ja miksi se ei voisi olla toisenlainen?

Globaalikasvatuksen tavoitteena on auttaa hahmottamaan, miten moninainen maailma on.

18.11.2021

Turvallinen oppimisympäristö on kulttuurisesti ja katsomuksellisesti moninainen

Jokainen koulu on kulttuurisesti ja katsomuksellisesti moninainen. Jokaisella oppilaalla on omanlaisensa perinteet ja maailmankuva. Lisäksi oppilas kohtaa moninaisuutta kokemusmaailmassaan sekä verkossa että mediassa. Kuinka huomioida turvallisuus kulttuurisen ja katsomuksellisen moninaisuuden näkökulmasta?

18.11.2021

Tuttu ja turvallinen turvallisuus

Absoluuttista turvallisuutta ei tule olemaan, sillä sitä on mahdotonta määritellä.

18.11.2021

Odotus palkitaan taas

Pitkään sitä on odotettu, mutta SOOLin Talvipäivät on taas tulossa.

18.11.2021

Turvallinen koulu ei synny itsestään

Turvattomassa ilmapiirissä huomio kiinnittyy helposti pois perustehtävästä eli oppimisesta.

18.11.2021

Voi hyvin tulevassa työssäsi

Tunnekuormitusta on mahdollista vähentää.

18.11.2021

Aimo Jalla: Muutoksen kourissa

Vanhempi lehtori kömpi kokovartalopeilin eteen.

27.8.2021

Sinulle, uusi opeopiskelija

Onneksi olkoon mahtavasta valinnasta lähteä opiskelemaan opetus- ja kasvatusalaa!

27.8.2021

Iso läksy

Gradulla on monta nimeä. Opinnäytetyön tekeminen sai Hagos Berhanen miettimään elämänsä suuntaa laajemminkin.

27.8.2021

Muutos ei tarkoita juoksuvauhdin lisäämistä

Opettajan työn ikiaikainen osa on saattaa, mahdollistaa ja auttaa oppijaa oppimaan. Tässä monimutkaisessa maailmassa harva ammattilainen voi mennä päivittäin töihin ajattelen: ”tiedän mitä teen ja miksi se on tärkeää”. Opettajalla on tähän mahdollisuus.

27.8.2021

Kuka puhuu koulusta?

Miten koronasta selvitään? Kuuluuko opetuskentän ääni päätöksenteossa tarpeeksi? Millainen on suomalainen koulu 2040-luvulla?

27.8.2021

Pitääkö kaiken aina muuttua?

Suuri muutos on yleensä hidasta ja koostuu pienistä asioista.

27.8.2021

Edelleen olemassa

Aivan kaikki toiminta ei ole loppunut, muuttunut kokonaan tai mennyt tauolle koronan aikana.

12.5.2021

Korvaako robotti opettajan? Ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijat kristallipallon äärellä

Miltä näyttää opettajuus lähivuosina? Tässä artikkelissa asiaa penkovat kolme ammattiopeopiskelijaa. Käymme läpi ajatuksia tulevaisuuden opettajan työstä ja sen haasteista. Tulevaisuuden ennustaminen lienee mahdotonta, mutta jotakin voimme tutkimuksen menetelmin saada selville.

6.5.2021

Elämyksellisyyttä oppimiseen VR-teknologian avulla

Millaista lisäarvoa VR-teknologia voi tuoda opetukseen? Kenelle VR-laitteiden opetuskäyttö soveltuu ja mitä opettajan kannattaa huomioida virtuaalitodellisuutta hyödyntävien laitteiden opetuskäytössä?

6.5.2021

Medialukutaito ja lapsen oikeudet

Mitä digitaaliset ympäristöt tarkoittavat lapsen oikeuksille, yksityisyydelle, syrjimättömyydelle ja koulutukselle? Medialukutaidon opetuksen ei pitäisi enää olla opettajakohtaista ja yksittäisen opettajan kiinnostuksen varassa.

6.5.2021

Eiku hommiin

Moni työuraa aloitteleva opettaja kokee työssään riittämättömyyden tunteita, vaikka moni asia olisi korjattavissa. 

6.5.2021

Valmistuminen tulee, oletko valmis?

Valmistumaan ehtii koska tahansa, joten sillä on turha stressata.

6.5.2021

Etäilystä hybridiin – harjoittelut poikkeusoloissa

Pandemian tuoma yllättävä, pakotettu digiloikka vaati kaikilta paljon lyhyessä ajassa. Niin myös opeopiskelijoilta, joista osa lähtee nyt työelämään ilman käytännön kokemusta lähiopetuksesta.

Jaa sivu somessa

Tweet