27.8.2020

Opeopiskelijat rakentavat tulevaisuuden yhteiskuntaa

Suomen menestys nojaa korkeaan ja laadukkaaseen koulutukseen, eli todellisuudessa ilmainen koulutus on koko yhteiskunnan etu.

SAANA YLIKRUUVI
Opeopiskelija 3/20


Kuva: Veera Semi

POLITIIKKA ON kouluissa usein kirosana. Missä yhteydessä, miten ja missä määrin politiikka saa näkyä kouluissa, on varmaan ikuinen kysymys. Todellisuudessa koulu ja koulutus itsessään on politiikkaa. Politiikan teossa ja sen tavoitteiden toteuttamisessa koulu ja opetus ovat itseasiassa keskiössä.

Yksi suurista poliittisista ratkaisuista on ilmainen koulutus, joka nähdään milloin voimavarana, milloin tulonsiirtona. Suomen menestys nojaa korkeaan ja laadukkaaseen koulutukseen, eli todellisuudessa ilmainen koulutus on koko yhteiskunnan etu. Osaavat ja hyvinvoivat kansalaiset tuottavat parhaan tuloksen.

SUOMESSA OIKEUS koulutukseen onkin perusoikeus. Opetuksen järjestäminen on yksi tärkeimmistä kuntien tehtävistä. Kuntapäättäjillä on suuri vaikutus paikalliseen kouluverkkoon, sen hallintoon ja sitä kautta sen sisältöön.

Jokainen opeopiskelija voi vaikuttaa koulutukseen paitsi opiskelemalla ja tulevaisuudessa työssään, myös äänestämällä, keskustelemalla kunnallisvaaliehdokkaiden kanssa tai jopa lähtemällä itse ehdolle. Jokainen ääni on merkittävä, ja open ääni ratkaisee.

KOULUSSA TEHDÄÄN tulevaisuuden yhteiskuntaa ja siinä opettaja on toiminnan keskiössä. Pelkkä koulutuksen järjestäminen ei kuitenkaan riitä yhteiskunnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi, vaan opetuksen laatu on ratkaisevaa. Laadukasta koulutusta toteuttamaan tarvitaan päteviä opettajia. Suunnataan katse opettajiin koulun tarkoituksen toteuttamisen ja yhteiskunnan rakentamisen vuoksi!

Pedagogisen osaamisen ja opetettavien asioiden hallinnan lisäksi opettajankoulutuksen tulee tarjota opettajille eväät oman asemansa tiedostamiseen ja kriittiseen kohtaamiseen. Minkä jäljen jätän itsestäni oppilaiden elämään? Mikä on minun osani tulevaisuuden rakentamisessa?


Lisää aiheesta

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

27.8.2024

Hei kotikokit, kutsumuskokit tai muut opeopintojen kokkaajat!

Kukaan ei ole keksinyt täydellistä reseptiä opintojen onnistumiseen, mutta asian tutkiskelu on hyvä sijoittaa lukukauden alkuun, ennen opintojen vilskettä.

26.8.2024

Opeopiskelija joka ei koskaan valmistunut

Opeopiskelijoiden ei kannata tehdä niin kuin Minna teki, vaan niin kuin Minna sanoi.

26.8.2024

Tuella ja ymmärryksellä

Onnea opintopaikasta! Me opeopiskelijat yhdessä muodostamme upean valtakunnallisen verkoston.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

Jaa sivu somessa

Tweet