5.5.2022

Kun puhutaan yhdenvertaisuudesta

Olisikohan jo aika pikkuhiljaa alkaa jakamaan palikoita yhdenmukaisemmin?

HANNA RAHKONEN
Opeopiskelija 2/22 pääkirjoitus

KUN PUHUTAAN yhdenvertaisuudesta, verkkokalvoilleni nousee lähes poikkeuksetta klassinen aitakuva. Kuva koostuu kahdesta lähes samanlaisesta kuvasta, joissa kuitenkin yksi yksityiskohta muuttuu.

Molemmissa kuvissa on samat kolme henkilöä vierekkäin katsomassa aidan yli. Ihmiset ovat eri pituisia: yksi on lyhyt, yksi keskipitkä ja kolmas pitkä. Ensimmäisessä kuvassa jokaisella näistä henkilöistä on yksi palikka jalkojensa alla. Tämä mahdollistaa pitkän ihmisen näkevän todella hyvin aidan yli, keskipitkä näkee juuri ja juuri, kun taas lyhyt ihminen ei näe muuta kuin aidan, ei lainkaan sen yli.

Toisessa kuvassa taas palikat on tasattu siten, ettei pitkällä ihmisellä ole lainkaan palikkaa, kun taas keskipitkällä on yksi ja lyhyellä kaksi – näin jokainen kuvan henkilö näkee varsin hyvin aidan toiselle puolelle. Tämä kuva avaa mielestäni selkeästi yhdenvertaisuuden periaatteen. 

MEILLÄ OPETUS- ja kasvatusalan ammattilaisilla on suuri rooli palikoiden jakamisessa yhteiskunnassa toimiville ihmisille. Me annamme ihmisille palikoita läpi heidän elämänsä, aina varhaiskasvatuksesta aikuisopintoihin saakka.

Yhdenvertaisuus ei ole sitä, että annamme jokaiselle oppijalle saman määrän palikoita. Yhdenvertaisuus on sitä, että annamme kullekin oppijalle heidän tarvitsemansa määrän palikoita. Jokainen oppija tarvitsee palikoita, se on selvää. Mutta jotkut tarvitsevat useamman siinä missä toisille riittää yksi.

Tähän perustuu yhdenvertainen opetus ja oppijoiden yhdenvertainen kohtelu. Tutkimusten mukaan oppijoiden yhdenvertainen kohtelu onkin yksi merkittävin tekijä opettajan ja oppijan välisen luottamussuhteen rakentumisessa. 

MIELESTÄNI PALIKKAKUVAUS ei kuitenkaan päde yksinään oppijoihin, vaan myös meihin opetus- ja kasvatusalan ammattilaisin osana työmarkkinakenttää. Kunta-alan työntekijöiden palkkakuopassa oleminen on kaukana yhdenvertaisuudesta, eikä palikat työmarkkinoilla tunnu olevan oikeudenmukaisesti jaettu millään tasolla, jos vaikkapa verrataan kunnan ja yksityisen puolen työehtosopimuksia.

Arvostus näkyy muun muassa osana palkkaa, emmekä me opetus- ja kasvatusalan ammattilaiset elä yksinään kiitoksilla. Työn arvon pitää näkyä konkreettisesti, aina monivuotisesta palkkaohjelmasta työn rajaamiseen saakka. Olisikohan jo aika pikkuhiljaa alkaa jakamaan palikoita yhdenmukaisemmin?


Opeopiskelijan printtilehti on nyt sataprosenttisesti hiilineutraali. Lue lisää!



Lisää aiheesta

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.

Jaa sivu somessa

Tweet