30.8.2019

Opena ulkomailla

Kiinnostaisiko toimia opettajana muuallakin kuin Suomessa? Tässä kolme kertomusta siitä minkälaisiin työtehtäviin ja tilanteisiin voi päätyä suomalaisena opena maailmalla.

Opeopiskelija 1/19


Iina Pälväjärvi:

> NEPAL > KAMBODŽA

Olen matkailualan ammatillinen opettaja, opinto-ohjaaja ja koulutuspäällikkö. Peruskoulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri. Olen työskennellyt ammatillisessa koulutuksessa yli 20 vuotta, nykyisin Careeria-nimisessä oppilaitoksessa.

Olin haaveillut pitkään osallistumisesta Opettajat ilman rajoja -verkoston toimintaan. Vuonna 2018 unelmani toteutui, kun vietin vapaaehtoistöissä ensin viisi kuukautta Nepalissa ja sen jälkeen kolme kuukautta Kambodžassa. Vapaaehtoistyöhön lähteminen onnistui yhdistämällä vuosityöajan vapaajakso sekä 180 päivän vuorotteluvapaa.

Nepalissa laadin opinto-ohjausmanuaalin ammatilliseen koulutukseen. Toteutin mallin Bhaktapurissa UCEP-koulussa (Underprivileged Children’s Educational Programs), jonka opiskelijat ovat pääosin köyhän Länsi-Nepalin alueen nuoria sekä nuoria aikuisia. Olin mukana koulun arjessa ja haastattelin oppilaita, jotta saatoin soveltaa ohjaustoimintaa heidän tarpeisiinsa. Kambodžassa olin mukana vuonna 2014 alkaneessa hankkeessa, jossa koulutetaan opettajia opinto-ohjaajiksi peruskouluihin. Koulutin ja mentoroin sekä kokeneempia että uusia opettajia ohjaustyöhön. Työskentelin pääosin Battambangin alueella.

Nepalissa asuin paikallisen perheen luona, mikä oli myös ollut toiveenani. Tätä kautta opin paljon Nepalin rikkaasta kulttuurista. Molemmissa maissa arvostetaan suomalaista koulutusjärjestelmää, joten työskentely on ollut todella palkitsevaa ja ihmisten kohtaamiset upeita. Vapaaehtoistyössä oma ammatillisuus kehittyy, mutta suosittelen vapaaehtoistyöhön lähtemistä myös muun elämänkokemuksen kannalta. Olen saanut jaksoilta elinikäisiä ystäviä ja aion ehdottomasti palata vastaaviin tehtäviin myös tulevaisuudessa.


Mervi Turpeinen:

> KIINA > ETELÄ-KOREA

Valmistuin varhaiskasvatuksen opettajaksi vuonna 2015. Olen työskennellyt mentor-opettajana päiväkodeissa Kiinassa Baotoussa sekä Etelä-Koreassa Seoulissa. Seurasin HEI Schoolsia Facebookissa, kun huomaisin työpaikkailmoituksen. Ajattelin, että suomalaisen yrityksen kautta olisi turvallista lähteä ulkomaille työskentelemään. Olen ollut aina kiinnostunut uusista kielistä ja kulttuureista, ja haluan haastaa itseäni ammatillisesti. Suomessa olen työskennellyt pääsääntöisesti ryhmissä, joissa on lapsia eri kulttuuritaustoista. Siten koin, että minulla on hyvät valmiudet lähteä ulkomaille työskentelemään.

Erityisesti Kiinaan muuttoon liittyvät järjestelyt menivät alkuinnostuksen – ja jännityksen sekaisissa tunnelmissa. Lähtö tuli melko nopealla aikataululla, joten ei siinä auttanut kuin hoitaa paperit kuntoon ja pakata laukku lähtöpäivää varten. Koreaan lähteminen oli huomattavasti helpompaa, sillä Kiinan reissusta oli kulunut melko vähän aikaa eikä kahden kuukauden työkeikalle tarvinnut hakea viisumia lainkaan.

Paikalliset opettajat ovat olleet motivoituneita oppimaan uutta ja haluavat tietää kaiken mahdollisen suomalaisesta varhaiskasvatuksesta. Olen huomannut, että paikallisen kielen alkeiden oppiminen auttaa välttämään väärinymmärryksiä. Täytyy myös muistaa, että uusia asioita tehdessä muutokset vaativat aikaa tullakseen pysyviksi. Tärkeintä on ollut kuitenkin huomata, että mihin tahansa menenkin, lapset ovat samanlaisia joka paikassa – yhtä iloisia ja nauttivat leikeistä.

"Vaatii paljon rohkeutta päättää lähteä,
mutta suosittelen jokaista

kokeilemaan siipiään myös ulkomailla!"

Haluan ehdottomasti lähteä työskentelemään ulkomaille jatkossakin, sillä se vahvistaa ammatillista osaamista ja rikastuttaa mieltä. Vaatii paljon rohkeutta päättää lähteä, mutta suosittelen jokaista kokeilemaan siipiään myös ulkomailla! Asenne ratkaisee aina, ja reissuun kannattaa lähteä avoimin mielin!


Helmi-Riikka Olkinuora:

> OMAN

Olen valmistunut lastentarhanopettajaksi, luokanopettajaksi ja englannin aineenopettajaksi Helsingin yliopistosta. Tällä hetkellä työskentelen 4–5-vuotiaiden lasten opettajana Omanin pääkaupungissa Masqatissa Finland Oman Schoolissa. Koulu on kaksikielinen, ja täällä puhutaan arabiaa sekä englantia. Opetan lapsille kaikkea muuta paitsi arabiaa, jonka opetuksesta vastaa omanilaiskollegani. Esiopetus tapahtuu pitkälti suomalaisen esiopetussuunnitelman mukaisesti.

Aiempien ulkomaankokemusten myötä tiesin, että haluan ulkomaille myös opettajan roolissa kehittymään ammatillisesti sekä kokemaan koulutusviennin konkreettisesti. Työpaikkani löysin EduClusterin kautta juteltuani heidän edustajiensa kanssa Educa-messuilla. Lähtöön liittyi paljon käytännön valmisteluita: maistraatissa juoksemista ja asunnon etsimistä. Asioiden hoitaminen kuitenkin auttoi konkretisoimaan lähtöä myös itselle.

Olen viihtynyt erinomaisesti, ja Omaniin sopeutuminen on käynyt yllättävän helposti. Ihmiset ovat loputtoman ystävällisiä, mutta käytännön asioiden hoitamisessa jää toisinaan kaipaamaan jopa Kelan kiemuroita ja Suomen rajatonta mobiilidataa. Asiat kuitenkin järjestyvät lopulta, ja hyvin tutuksi tulee ainakin "inshallah"-ilmaisu (suom. jos Jumala suo).

Olen oppinut paljon omasta opettajuudesta, kulttuurien rikkauksista sekä työskentelemisestä täysin erilaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa. Uuden koulun perustaminen rakennustyömaasta lähtien on ollut haastavaa, mutta palkitsevaa. Tiedän nyt, että Suomessa eskarilaisella itsestään selvänä pidetyt taidot pitääkin toisille lapsille opettaa ja voin myös sanoa osaavani elää arkea yli 40 asteen kuumuudessa.

Suosittelen lämpimästi lähtemistä, jos ulkomailla työskentely yhtään kiinnostaa! Aion palata Omaniin vielä ainakin toiseksi lukuvuodeksi ja aika näyttää, josko useammaksikin vuodeksi.

Helmi-Riikan kuulumisia voi seurata Instagramissa: @1001teacher.tales

 


Lisää aiheesta

Jaa sivu somessa

Tweet