19.11.2020

Myötätuntoa voi kehittää

Draamakasvatuksen vahvuus on sen kyky kehittää myötätuntoa ja empatiataitoja.

SAANA YLIKRUUVI
Opeopiskelija 4/20

ALOITTAESSASI OPETTAJAN pedagogiset opinnot kilahti sähköpostiini tieto Rauhankoulun globaalikasvatuksen ohjaajakoulutuksesta. En tiennyt mitään globaalikasvatuksesta saati käytettävästä opetusmetodista, nimittäin draamakasvatuksesta. 

Olin täysin poissa omalta mukavuusalueeltani. Esiintyminen jännittää minua eikä se ole minulle luontaista. Koulutuksessa pääsimme kuitenkin osallistumaan draamaan sen verran, kuin itse koimme hyväksyä. Sain siis ottaa hieman sivustaseuraajan roolin, mutta eläytyä omassa mielessäni ja osallistua siten kuin hyvältä tuntui. 

KOULUTUKSESSAMME KÄYTETTY tarina rakentui pakolaisuuden kokemuksen varaan. Tunne, jonka osallistuminen sai aikaan, oli jotain uutta. Eläytyessä toisen rooliin joutui myös asettumaan toisen asemaan. Sitä kautta pystyi tuntemaan tunteita, jotka eivät välttämättä ole osana omaa elämää. Sen myötä pystyi myötäelämään ja tuntemaan myötätuntoa.

Eriarvoistuvassa yhteiskunnassa myötätunnon merkitys kasvaa. Esimerkiksi ilmasto- ja ekokriisi vaikuttavat erityisesti jo valmiiksi heikommassa asemassa oleviin, minkä vuoksi me länsimaisen kulutusyhteiskunnan kasvatit emme välttämättä aina näe ilmiöiden kaikkia vaikutuksia. Omat etuoikeudet niin sanotusti sokaisevat, eikä sekään ole väärin vaan täysin inhimillistä. Oman aseman tunnistaminen ja tunnustaminen ovat ensiaskel muutoksen tiellä. 

OPIN PALJON myötätuntokasvatuksesta myöhemmin harjoittelussani globaalikasvatuksen parissa. Opin, että myötätuntoa on mahdollista kehittää ja laajentaa ulottumaan esimerkiksi luontoon. Draaman lisäksi sitä on mahdollista kehittää muillakin eläytymisen tavoilla kuten lukemalla sekä sarjoja ja elokuvia katsomalla.

Opettajan rooli on myös myötätuntokulttuurin ohjaaminen. Voimme ohjata oppijoita asettumaan toisen asemaan ja miettimään, miltä jokin tuntuisi. Voimme myös itse kehittyä jakamalla heidän kanssaan yhteisen tunnemaailman. 

MIELESTÄNI DRAAMAKASVATUKSEN vahvuus on nimenomaan sen kyky kehittää myötätuntoa ja empatiataitoja. Viisas ihminen ymmärtää, ettei hän tiedä aina parhaiten tai ole oikeassa. Jokaisen tunteet, mielipiteet ja toiveet ovat merkityksellisiä. Huolimatta siitä, vaikka toisen arvomaailma ei vastaisi omaa, voi toista kohtaan kokea myötätuntoa.

Suurin vahvuus, joka ihmisillä on, on kyky ymmärtää toisia ja kokea myötätuntoa ympäröivää, moninaista maailmaa kohtaan. Anna sen yllättää sinut aina uudestaan.


Lisää aiheesta

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

27.8.2024

Hei kotikokit, kutsumuskokit tai muut opeopintojen kokkaajat!

Kukaan ei ole keksinyt täydellistä reseptiä opintojen onnistumiseen, mutta asian tutkiskelu on hyvä sijoittaa lukukauden alkuun, ennen opintojen vilskettä.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

26.8.2024

Opeopiskelija joka ei koskaan valmistunut

Opeopiskelijoiden ei kannata tehdä niin kuin Minna teki, vaan niin kuin Minna sanoi.

26.8.2024

Tuella ja ymmärryksellä

Onnea opintopaikasta! Me opeopiskelijat yhdessä muodostamme upean valtakunnallisen verkoston.

Jaa sivu somessa

Tweet