19.2.2024

Meidän tehtävämme on ottaa haaste vastaan

Kasvatus- ja opetusalan ammattilaisilla on mahdollisuus vaikuttaa työnsä kautta.

TAIKA VAULO
Opeopiskelija 1/24 pääkirjoitus

MAISTUISIKO ANNOS tulevaisuuskatsausta työelämälautaselta? Täältä pesee!

Lähdetään liikkeelle tulevaisuuden opettajuudesta – käsitteenä kaukainen, etäinen tai hieman pelottava. Näitä vastauksia sain, kun haastattelin omia tuttujani, jotka ovat pian valmistumassa ja siirtymässä oman alan opetustehtäviin kentälle. Isoin asia, jonka he nimesivät pelottavaksi? Muutos nykyhetkeen, siihen tuttuun ja turvalliseen.

Meidän tulevaisuuden opettajien ja kasvatus- ja opetusalan ammattilaisten työkenttä elää muutosta ja muutoksessa toistuvasti. Uusia tuulia puhaltaa joka suunnalta, mikä saattaa välillä jättää kysymyksiä leijumaan ilmaan. 

JÄÄN USEIN itse pohtimaan tulevaisuuden työnäkymien kohdalla tulevaisuuden vaikuttajia, meitä, yhdessä ja yhdistettyinä. Millainen muutosvoima meillä on, miten tai mihin me voimme vaikuttaa?

Oikeaa vastausta meidän pystymiseen ei ole, sen määrittelemme me itse. Kukaan ei sanele meille, miten vaikuttaa tai mihin oman toimintamme vaikutusten tuleekaan suuntautua. Se jää puhtaasti meidän omasta toiminnastamme ja päätöksistämme kiinni.

Täytyy tottakai myös miettiä, olemmeko me valmiita astumaan rohkeasti tulevaisuuden johtajien rooliin? Koulutusalalla tarvitaan visionäärejä ja innovaattoreita luomaan muutosta ja kehitystä. Meillä pitää olla jo opintojen aikana selkeä kokemus siitä, että me pystymme ja osaamme. Meillä on mahdollisuus vaikuttaa, juuri oman työmme kautta.

Kasvatus- ja opetusalan opiskelijoina meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus vaikuttaa esimerkiksi siihen, millainen oppimisympäristö lapsille ja nuorille rakennetaan tulevaisuudessa. Meidän osaamisemme ja taitomme ovat avainasemassa nyt, tulevaisuudessa ja jatkossa. Tärkeintä on, että muistamme ja huomioimme sen myös itse.

TULEVAISUUDEN KOULUTUS vaatii enemmän kuin pelkän tiedon jakamisen. Se vaatii ammattilaisia, jotka innostavat ja auttavat sekä toimivat turvallisina aikuisina oppimisen ja kehityksen tukena. Nämä turvalliset aikuiset, me, olemme se kaiken kulmakivi.

Meidän tehtävämme on ottaa haaste vastaan ja olla muutosagentteja koulutusjärjestelmässämme. Tehdään rohkeasti kokeiluja ja ajatellaan ennakkoluulottomasti. Muutosta ei tarvitse pelätä, korkeintaan hieman odottaa innolla.

Muistakaa myös kannustaa toinen toisianne matkan varrella – yhdessä voimme saavuttaa paljon enemmän kuin yksin. Tulevaisuus odottaa teitä, meitä, kaikkia.


Opeopiskelijan printtijulkaisu on sataprosenttisesti hiilineutraali.

Lisää aiheesta

8.10.2024

Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi

Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.

24.9.2024

Hallitus leikkaamassa opettajien täydennyskoulutuksesta

Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen jälkeen hallituksen budjettiesityksessä vaikeutetaan jatkuvaa oppimista taas erityisen haitallisella tavalla.

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

27.8.2024

Hei kotikokit, kutsumuskokit tai muut opeopintojen kokkaajat!

Kukaan ei ole keksinyt täydellistä reseptiä opintojen onnistumiseen, mutta asian tutkiskelu on hyvä sijoittaa lukukauden alkuun, ennen opintojen vilskettä.

26.8.2024

Opeopiskelija joka ei koskaan valmistunut

Opeopiskelijoiden ei kannata tehdä niin kuin Minna teki, vaan niin kuin Minna sanoi.

Jaa sivu somessa

Tweet