24.3.2016

Globaalisti vapautunut

"Mitä kauemmin olen toiminut opettajana, sitä vahvemmin olen alkanut ymmärtää olevani joka päivän jokainen hetki globaalikasvattaja. Urani alussa panostin kovasti globaalikasvatuksellisiin teemapäiviin, aamunavauksiin ja juhliin. Toki niitäkin tarvitaan, mutta kaikkein tärkeintä on johdattaa tuoreita kansalaisia ymmärtämään oma roolinsa maailmankansalaisina, siis ihan koko tämän maapallon kansalaisina."

HANNA NIITTYMÄKI
Soolibooli 2/16

Tiedän, että opettajaopinnoissa suositaan sellaista näkökulmaa, että lähestytään asioita positiivisen kautta. Aion silti rohkeasti ottaa vähän negaatiota tähän alkuun. Tässä olisi listani siitä, mitä en toivo globaalikasvatuksen olevan:

  • Globaalikasvatus ei ole se vuosittainen monikulttuurisuusteemapäivä, jossa on afrikkalainen rumputyöpaja ja joka saa meidät kalpeanaamat ajattelemaan, että afrikkalaisuus on alkeellista ja siihen liittyy rytmi verissä ja joka saa ne ruskeammat koululaiset tuntemaan vierautta ja pohtimaan, että kuluuko tässä nyt olla hyvä rytmitaju.
  • Globaalikasvatus ei ole sitä, että tutustutaan muiden maiden eksoottisimpiin piirteisiin ja päivitellään niitä.
  • Globaalikasvatus ei ole sitä, että edistetään ajatusta länsimaista muiden maiden ja kansojen laupeina auttajina tai sitä, että muut maat näyttäytyvät alkukantaisina edistyksellisen lännen rinnalla.
  • Globaalikasvatus ei ole mitään sellaista, joka lisää kuilua maailman ihmisten välillä siellä kaukana jossain ja täällä meidän oletetussa lintukodossa.
  • Globaalikasvatus ei ole myöskään sitä, että maailmaa katsotaan ruusunpunaisten lasien läpi ja selitetään pois kaikki ongelmat.
  • Globaalikasvatus ei ole se oppitunti ihmisoikeuksista, jonka lopputuloksena oppilaat luulevat, että ihmisoikeudet on jo aikaa sitten meilläpäin saavutettu ja nykyään ne koskevat vain vieraita ihmisiä kaukaisissa maissa.

Mitä globaalikasvatus on?

Globaalikasvatuksen tavoitteena on Maastrichtissa vuonna 2002 laaditun julistuksen mukaan "Avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille ja herättää heissä halu rakentaa oikeudenmukaisempaa, tasa-arvoisempaa ja ihmisoikeuksia kunnioittavaa maailmaa."

Globaalikasvatuksen katsotaan sisältävän ainakin sellaiset osa-alueet kuin: ihmisoikeuskasvatus, rauhankasvatus, kehityskasvatus, demokratiakasvatus, kasvatus kestävään kehitykseen, monikulttuurisuuskasvatus jne. Se, miten näitä sisältöjä opetukseen tuodaan, vaihtelee suuresti.

Koska opetussuunnitelman arvopohja viittaa YK:n ihmisoikeusjulistukseen ja yhdenvertaisuuden edistäminen on koulun tärkeä tehtävä, ei globaalikasvatuksen olemassaoloa koulussa tarvitse missään nimessä kyseenalaistaa.

Maailmankansalaisiksi?

Kasvatus globaaliin vastuuseen siis olisi se juttu. Kuulostaa juhlalliselta ja ehkä myös vähän ahdistavalta. Mitä jos tähtäisimmekin maailmaan, jossa voisi olla globaalisti vapaa maailmankansalainen? Voitaisiinko globaaliin vapauteen pyrkiä vaikka näin:

  • Kasvattamalla maailmaan yhä enemmän ihmisiä, jotka ymmärtävät olevansa osa yhteistä ihmisyyttä, sellaista jossa jokaisen ihmisarvo on sama ja jakamaton.
  • Rohkaisemalla lapsia ja nuoria tulevina vaikuttajina ennemminkin purkamaan kuin rakentamaan rajoja, sellaisia siis, jotka saavat meidät näkemään toisemme erilaisina ryhminä – meinä ja niinä muina.
  • Ohjaamalla tulevia aikuisia ymmärtämään asioiden välisiä suhteita ja oman toimintansa seurauksia.
  • Kiinnittämään huomiota siihen, että koska jokainen sota alkaa ihmisten välillä niin rauhakin rakentuu ihmisten kesken.

Globaalisti vapautunut maailmankansalainen elää vastuullista elämää huolehtien siitä, että kuormittaa ympäristöään mahdollisimman vähän ja välittää kanssaihmisistään ja muista eliöistä mahdollisimman paljon.

Kirjoittaja on virkavapaalla oleva inkluusio-opettaja, joka koordinoi tällä hetkellä Maailmankoulu-hanketta Rauhankasvatusinstituutissa.


MISTÄ TUKEA GLOBAALIKASVATUKSEEN?

Suomessa toimii iso joukko kansalaisjärjestöjä, jotka ovat vuosikausia tehneet hienoa työtä globaalikasvatuksen jalkauttamiseksi kouluihin ja oppilaitoksiin. Kansalaisjärjestöt ovat tarjonneet kouluvierailijoita, tilattavia työpajoja, opetusmateriaaleja ja kehitelleet aivan omia opetusmenetelmiään.

Järjestöjen yhteisen ymmärryksen mukaan keskeistä on ollut edistää sellaisia menetelmiä, jotka vahvistavat lasten ja nuorten osallisuutta. Tällaisia menetelmiä ovat esimerkiksi Rauhankoulun draamat, Taksvärkin Fotonovela ja Vaikuta!, Planin Suomeen tuoma VTS eli Visual Thinking Strategies ja YK-liiton Malli YK jne.

Maailmankoulu on hanke, josta löydät globaalikasvatusta tekevien kansalaisjärjestöjen jäljille. Tutustu sivustoon, tilaa uutiskirje tai ota yhteyttä.

www.maailmankoulu.fi


Lisää aiheesta

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

23.8.2024

Onko hyvä varhaiskasvatus lottovoitto?

Vanhempainliitto kokosi vanhempien näkemyksiä varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta, kotien kanssa tehtävästä yhteistyöstä, vanhemmuudesta ja kasvatuksesta.

19.8.2024

Samasta työstä kuuluu saada sama palkka

Opettajien määräaikaisuuksia koskevat käytänteet ovat epäoikeudenmukaisia eivätkä toimi. Määräaikaiset opettajat eivät pääsääntöisesti ole oikeutettuja kesäloman aikaiseen palkkaan, ja koko kouluvuoden töissä ollut opettaja jää kesän ajaksi työttömäksi.

15.8.2024

Isoja muutoksia työttömyysturvaan – kassaan liittyminen kannattaa silti edelleen

Opettajan uran alussa työsuhteet ovat usein lyhyitä, ja välissä on työttömyysjaksoja. Liittymällä työttömyyskassan jäseneksi voi jo opiskeluaikaisilla työsuhteilla kartuttaa tulevaa työttömyysturvaansa. Tänä vuonna tulee voimaan useita ansiopäivärahan tasoon ja työssäoloehdon kertymiseen liittyviä muutoksia.

Jaa sivu somessa

Tweet