20.11.2023

160-vuotias kansanopetus polarisaatiota ehkäisemässä

Suomenkielinen opettajankoulutus alkoi Jyväskylässä 160 vuotta sitten. Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen johtajan Sirpa Eskelä-Haapasen mielestä opettajankoulutus tarvitsisi jälleen ison askeleen eteenpäin.

SIRPA ESKELÄ-HAAPANEN
Opeopiskelija 4/23


Yli seitsemänkymmentä läheistä kokoontui Jyväskylään 29.9. tutustumaan kampukseen ja luokanopettajakoulutuksen sisältöihin. Tässä näkymää Ruusupuiston portailta ennen esitysten alkua. Kuva: Sirpa Eskelä-Haapanen

Perustaessaan vuonna 1863 suomalaista opettajaseminaaria kansakoulunopettajien ja naisopettajien kouluttamiseksi Uno Cygnaeuksen ajatukset ”opettajuuteen valmistamisen” sisällöistä olivat samansuuntaisia verrattuna tämän päivän ajatuksiin opettajankoulutuksesta. Opettajankoulutuksen tuli olla oppisisällöiltään laaja-alaista ja vastata yhteiskunnan tarpeisiin.

Koulutuksella on edelleen laaja yhteiskunnallinen tehtävä tukea lasten ja nuorten kasvua ihmisyyteen ja yhteiskunnan jäsenyyteen. Jokaisen lapsen ja nuoren tulee saada olla osallinen laadukkaasta opetuksesta asuinpaikastaan, sosiaalisesta asemastaan tai omista taustatekijöistään riippumatta.

Suomi on edelleen tunnettu korkeatasoisesta opettajankoulutuksestaan. Kaikki opettajaksi opiskelevat suorittavat opintonsa korkeakouluissa ja suurin osa heistä suorittaa maisteritutkinnon, jota pidetään kelpoisuusehtona perusopetuksessa ja toisella asteella opettamiseen. Opettajakoulutuksiimme saadaan edelleen motivoituneita opiskelijoita.

Opettajatarve vähenee syntyvyyden laskiessa

Suomalaisen luokanopettajakoulutuksen juhliessa sen 160-vuotista historiaa koulutuksen syntysijoilla Jyväskylässä tunnistamme kuitenkin joukon uhkakuvia, jotka eivät voi olla vaikuttamatta varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja toiselle asteelle opettajaopintoihin hakeutumiseen. Puhutaan alojen veto- ja pitovoimasta. 

Koulutusjärjestelmämme on läpikäynyt lukuisia reformeja sitten Cygnaeuksen ajan. Näillä on pyritty vaikuttamaan esimerkiksi työelämärelevanssiin, eli siihen, että koulutus vastaisi niihin tarpeisiin ja ilmiöihin, joita kulloinkin ajassamme esiintyy. Voimme todeta osittain onnistuneemme.

Juhlavuotenamme olemme tarkastelleet opettajankoulutusta erityisesti polarisaation näkökulmasta, siitä, mitä meidän tulisi nyt tehdä toisin. Tiedostamme nyky-yhteiskuntamme suuret haasteet, mutta samanaikaisesti myös vahvuutemme. Meillä on korkeatasoinen tutkimuksen avulla hankittu ymmärryksemme vallitseviin ilmiöihin. Olisiko aika ottaa vahvuutemme käyttöön uudistaessamme opettajankoulutustamme?

Syntyvyys jatkaa laskuaan hurjaa vauhtia. Se tarkoittaa muun muassa yhä vähenevää opettajatarvetta jokaisella asteella. Vastaako tulevaisuudessa jokainen opettajankoulutuksen yksikkö laaja-alaisesti opettajatarpeeseen vai voitaisiinko harkita erikoistumista kilpailun sijaan?

Jokaisella lapsella ja nuorella on, kuten todettu, yhdenvertainen oikeus oppimiseen asuinpaikastaan tai sosioekonomisesta taustastaan huolimatta. Meidän tulee varmistaa, että tämä oikeus toteutuu kautta maamme kaikkien ikäryhmien kohdalla. Maantieteellinen polarisaatio on yksi ratkaistavista haasteistamme. Siihen yhdistyy opettajuuden vetovoima. 

”Vastaako tulevaisuudessa
jokainen opettajankoulutuksen yksikkö
laaja-alaisesti opettajatarpeeseen
vai voitaisiinko harkita
erikoistumista kilpailun sijaan?”

Meillä on jo nyt urbaaneja keskuksia, joihin ei saada kelpoisia opettajia. Samaan aikaa syrjäseutujen periferiat kamppailevat oppilaskadosta. Molemmilla alueilla on näkyvissä samanlaiset yhteiskuntamme moninaistuvat ilmiöt kielien, kulttuurien ja erilaisten tuen tarpeiden lisääntymisenä.

Muun muassa näihin teemoihin Jyväskylän kesä -festivaali tarttui rohkeasti monipuolisessa ohjelmassaan. Kasvattajat pääsivät ”opinsaunan lauteille” ottamaan löylyjä kiperien kysymysten äärellä. ”Tulevaisuuden toivot” -ohjelma tarttui keskusteluissaan tulevan rakentamiseen lasten ja nuorten avulla. 

Nämä tapahtumat keräsivät sadoittain paikalla olijoita ja vielä runsaslukuisammin verkossa. Tallenteet ovat edelleen katsottavissa.

Koulutuksen järjestäjien ei kannata kilpailla keskenään

Oppimistasojen erot ja osaamistason lasku sekä tuen tarpeiden lisääntyminen puhuttavat. Esimerkiksi näihin keskityimme juhlavuotemme päätapahtumassa, kansallisilla Opettajankoulutuspäivillä Jyväskylässä, jotka keräsivät elokuussa 2023 yli 300 opettajankouluttajaa ympäri Suomea polarisaation teeman äärelle. Runsaasti keskustelua herätti kysymys ”mikä on opettajan perustehtävä?”, kun tuon perustehtävän lisänä olevat tehtävät näyttävät uuvuttavan.

Tulisiko erityispedagogiikan sisältöjä lisätä osaksi kaikkien opettajaksi opiskelevien opintoja vai tulisiko jokaisen erityisopettajaksi opiskelevan saada opintoihinsa vielä enemmän tiimityöskentelyn sisältöjä jokaisella asteella, esimerkiksi harjoitteluiden muodossa? Olisiko mahdollista, että jatkossa opettajat työskentelisivät aina työparina toisen ollessa erityiskasvattaja tai -opettaja? Nämä kaikki edellä nostetut kysymykset ja teemat edellyttävät vaativia koulutuspoliittisia linjauksia ja runsaasti resursseja sekä poliittista tahtotilaa. 

Etunamme näitä todella haastavia kysymyksiä ratkoessamme on esimerkiksi opettajankoulutusta järjestävien instituutioiden vahva yhteistyöverkosto, sekä paikallisesti että valtakunnallisesti (KOPTUKE – Kansallinen opettajien koulutuksen ja tutkimuksen yhteistyöverkosto), jota Jyväskylän yliopisto koordinoi.

Selkeästi polarisaation teemamme on kiinnostava ja yhteinen. Tarvitsemme kuitenkin ison askeleen eteenpäin. Meidän tulee kriittisesti pohtia opettajankoulutuksissa päällekkäistä tarjontaamme resursseja yhdistäen. Meidän ei kannata tukea polarisaatiota koulutuksen järjestäjien välillä ja kilpailla hakijoista, vaan meidän tulee olla vahvoja kärjillämme houkuttelemaan motivoituneet opiskelijat alalle ja järjestää oppimisympäristömme niin, että kykenemme pitämään huippuosaajamme alalla. 

Pidetään yhdessä ja yhteistyössä kansallisaarteestamme, korkeatasoisesta opettajankoulutuksesta, huolta yhä enemmän myös opettajaksi opiskelevia yhteisiin polarisaatiota ehkäiseviin talkoisiin mukaan ottaen. Oli suuri ilo tavata Jyväskylässä vasta opintojensa aloittaneiden luokanopettajien vanhempia ”Läheistenillassa”, joka järjestettiin syyskuussa osana juhlavuotemme tapahtumia yhdessä ainejärjestö Pedago ry:n kanssa.

Läheisten kiinnostus opintoja kohtaan tukee hienosti kiinnittymistä sekä opintoihin että alan valintaan. Muistetaan yhdessä myös vaikuttaminen päättäjien suuntaan paikallisesti ja valtakunnallisesti. Kun vaikutamme yhdessä aktiivisesti, meitä on ihan pakko kuulla!

Sirpa Eskelä-Haapanen on kasvatustieteen tohtori ja Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen kehitysintoinen johtaja. Kuva: Martti Minkkinen

Lisää aiheesta

27.8.2024

Hei kotikokit, kutsumuskokit tai muut opeopintojen kokkaajat!

Kukaan ei ole keksinyt täydellistä reseptiä opintojen onnistumiseen, mutta asian tutkiskelu on hyvä sijoittaa lukukauden alkuun, ennen opintojen vilskettä.

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

26.8.2024

Tuella ja ymmärryksellä

Onnea opintopaikasta! Me opeopiskelijat yhdessä muodostamme upean valtakunnallisen verkoston.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

26.8.2024

Arvokkainta oli vertaistuki

Opinnäytetyön tekeminen voi tuntua isolta möröltä, jonka päihittäminen tuntuu ajoittain mahdottomalta. Jokaisen prosessi on kuitenkin erilainen ja siitä selviytyy. Samalla oppii jotain itsestään ja elämästä.

Jaa sivu somessa

Tweet