16.6.2023

Sateenkaareva opettaja kaipaa myös vertaistukea

IINA GRYM | Blogi


Kirjoittaja on tänä vuonna perustetun Sateenkaariopettajat ry:n puheenjohtaja.

Opetussuunnitelmat ja eri koulutusasteiden virallinen arvomaailma edellyttävät moninaisuuden tunnustamista ja arvostamista, mutta kuka asiaa kouluissa käytännössä edistää? Kuka vastaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimisesta ja toteuttamisesta? Käytännöt tietysti vaihtelevat, mutta huomattavan usein asiat ottavat hoitaakseen ne, joita ne henkilökohtaisesti koskettavat.

Sateenkaariopettajilla tietysti on motivaatiota ja usein osaamistakin yhdenvertaisuuden edistämiseen. Toisaalta itselle henkilökohtaisesti merkittävien asioiden puolustaminen on usein raskasta. Vastustuksen ja vähättelyn kohtaaminen tuntuu väistämättä myös henkilökohtaiselta. Kun loukkaat edustamaani asiaa, loukkaat samalla minua henkilökohtaisesti, minun perhettäni, minun rakkaitani.

Näissä tilanteissa sateenkaareva opettaja kaipaa paitsi työyhteisönsä tukea myös vertaisiaan. Kokemusten, ajatusten ja tuen jakaminen juuri saman kokeneiden ja samanlaisten pohdintojen kanssa kamppailevien kanssa on korvaamatonta tukea työhön.

Tämänkaltaisista pohdinnoista Sateenkaariopettajat ry sai alkusysäyksensä vuoden 2022 lopulla. Koin itse tulleeni kiusatuksi lesboudestani koulussa, ja vaikka esihenkilöni ja työyhteisöni tukivat minua esimerkillisesti, kaipasin myös vertaistukea. Ihmettelin omassa someverkostossani, eivätkö sateenkaariopettajat todella ole järjestäytyneet.

Ja näin se vain oli: 10–20 vuotta sitten sateenkaarevat opettajat vaihtoivat ajatuksia Setan silloisella keskustelufoorumilla ja joitakin livetapaamisiakin järjestettiin. Aika yhdistyksen perustamiseen vain ei ollut silloin vielä kypsä. Tammikuussa 2023 Sateenkaariopettajat ry:n perustamiskokouksessa oli läsnä 24 yhdistyksen perustajajäsentä. Facebook-ryhmässämme on tätä kirjoittaessani yhtä vaille 400 jäsentä ja yhdistyksen jäsenmaksun maksaneita jäseniä on lähes 60.

Uusi yhdistyksemme on saamamme palautteen perusteella kaivattu, toivottu ja tarpeellinen. Hallitukseen ilmoittautui mukaan täysi määrä innokkaita ja osaavia toimijoita, ja ensimmäiset vertaistapaamiset on jo onnistuneesti pidetty.

Omissa kouluyhteisöissäni sateenkaarevuus on ollut oppijoiden keskuudessa viime vuosina melko näkyvää. Sateenkaarevuuttaan pohtivien, juhlivien ja julistavien nuorten edessä tulee joskus pohdittua, missä määrin haluan osoittaa heille tukeni nimenomaan sateenkaariopettajana.

Minusta henkilökohtaisesti tuntuisi nurinkuriselta edistää muodollisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asiaa koulussa ja samalla piilotella omaa sateenkaari-identiteettiäni. Tarkoitan sananmukaisesti piilotella, sillä oppilaat ovat usein avoimen uteliaita opettajien yksityiselämää kohtaan. Jokaisen opettajan – oli sitten sateenkaareva tai ei – onkin hyvä jossain vaiheessa uransa alkuvaiheita käyttää aikaa sen pohtimiseen, mihin vetää rajan yksityis- ja opettajapersoonansa välille.

Itse olen avoin siitä, että minulla on vaimo, lapsi ja koira. Sen sijaan yksityiskohdat perheeni elämästä tai vaikka siitä, miten lapseni on saanut alkunsa, pidän itselläni. Yleisellä tasolla toki pidän opettajan velvollisuutenakin kertoa lapsille ja nuorille erilaisista perhemuodoista ja erilaisista tavoista saada lapsi. Tähän kehottaa myös opetussuunnitelma ja esimerkiksi eurooppalaiset seksuaalikasvatuksen standardit.

Opehuoneiden arjessa toivoisin, että ihan jokainen kokisi yhdenvertaisuuden ja turvallisuuden edistämisen omaksi asiakseen. Laatikaa työyhteisöissänne turvallisemman tilan periaatteet. Varmistakaa, että lakisääteinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on asiallisesti laadittu ja että sen toteutumista seurataan.

  • Ota koppia yhdenvertaisuusasioista, vaikka ja etenkin, jos ne eivät kosketa sinua henkilökohtaisesti.
  • Älä oleta sen enempää oppijoiden kuin työtovereittesikaan sukupuolta tai kumppanin/kumppanien lukumäärää tai sukupuolta.
  • Opettele käyttämään sukupuolineutraaleja sanoja kuten puoliso tai kumppani miehen, vaimon tai tyttö-/poikaystävän sijaan.
  • Puutu oppilaiden väliseen homotteluun varsinkin silloin, kun sateenkaareva työtoverisi on läsnä.
  • Sano ääneen, ettet hyväksy syrjivää käytöstä tai kielenkäyttöä.
  • Ole aktiivinen ja työskentele rohkeasti sellaisen maailman puolesta, jonka haluat nähdä. Myös meidän yhdistyksessämme on mukana entisiä soolilaisia.

Sateenkaariopettajat ry:n ensimmäisen vuoden toiminta painottuu käytännön syistä Helsinki Pride -tapahtuman ympärille. Järjestämme kylttipajan keskiviikkona 28.6.2023 Kalasataman Olohuoneella ja sen jälkeen vapaamuotoiset jatkot ravintola Oivassa Kalliossa.

Pride-kulkueessa yhdistyksellä on oma blokki, johon ovat tervetulleita mukaan kaikki sateenkaarevat opettajat – niin sateenkaarevuudessa kuin opettajuudessakin noudatamme itsemäärittelyoikeutta tietenkin!

Kulkueen jälkeen vietämme yhteistä puistojuhlaa. Tervetuloa mukaan! Lisätiedot Pride-tapahtumista päivittyvät lähempänä: Sateenkaariopettajien Facebook-ryhmä ja Instagramissa @sateenkaariopettajat_ry.

 


Onko sinulla painavaa ja/tai ajankohtaista sanottavaa, josta haluaisit kirjoittaa SOOLin blogiin? Blogi on avoin uusille kirjoittajille. Kirjoitusten ei tarvitse myötäillä SOOLin kantoja tai joitain tiettyjä näkemyksiä, mutta julkaisusta päätetään aina tapauskohtaisesti. Katso ohjeet kirjoittajille tästä.



Lisää aiheesta

Jaa sivu somessa

Tweet