28.8.2023

Kolmiloikka opeopiskelijasta opettajaksi

Isossa kuvassa opettajien mentorointi on ollut lapsenkengissä Suomessa.

RIKU ORAS
Opeopiskelija 3/23

KESÄN KÄÄNTYESSÄ syksyyn uudet opeopiskelijat aloittavat fuksivuotensa ja aikaisemmin opintonsa aloittaneet jatkavat opintopolullaan kohti opettajan ammattia. Lisäksi kaikessa hiljaisuudessa monet entiset opettajaopiskelijat ovat kesän aikana valmistuneet ja aloittelevat työuraansa päiväkodeissa, kouluissa tai oppilaitoksissa. 

Vastavalmistuneet opettajat ovat omalla opintiellään hyppineet mahdollisesti varhaiskasvatuksesta esiopetuksen kautta peruskouluun ja sieltä toisen asteen kautta korkeakouluun, mutta hyppy opeopiskelijasta opettajaksi on vähintäänkin kolmiloikkaa verrattuna koulutusjärjestelmän aikaisempiin siirtymiin.

VALMISTUNUT OPETTAJA on kokeneemman opettajan tavoin heti ensimmäisestä työvuodestaan lähtien täydessä vastuussa oppijan, ryhmän tai luokan opettamisesta, joten siirtymä korkeakouluopiskelijasta täysivaltaiseksi opettajaksi on valtava ja vastuu suuri. Vaikka tätä loikkaa varten on treenattu koko opettajankoulutuksen ajan, ei kaikkia opettajan ammatissa tarvittavia asioita ole mahdollista oppia korkeakouluopintojen aikana ja tästäkin syystä opettajille tulisi tarjota mentorointia ja muita tukimuotoja työuran alkuun kaikilla työpaikoilla, jotta loikkaaminen työelämään onnistuu joustavasti ilman yliastumisia tai kaatumisia.

Isossa kuvassa opettajien mentorointi on ollut lapsenkengissä Suomessa, mutta sitä on myös pyritty edistämään esimerkiksi varhaiskasvatuksessa vuonna 2017 aloitetun hallituksen kärkihankkeen voimin ja elokuusta 2022 lähtien opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus on mahdollistanut sen, että sovittaessa 76 opetustuntia voidaan vaihtaa mentorointiin lukuvuoden aikana. 

VAIKKA ERILAISET hankkeet ja uudistukset työehtosopimustasolla ovat edistysaskelia oikeaan suuntaan, on työnantajilla valtava vastuu mentoroinnin todellisesta toteutumisesta. Työnantajien tulisikin nähdä mentorointi vetovoimatekijänä, jolla vastavalmistuneita opettajia saadaan houkuteltua töihin ja viihtymään ammatissaan.

Samalla valmistuneiden opettajien kannattaa työhaussa kiinnittää huomiota mentorointiin ja mahdollisessa työhaastattelussa kysellä mentoroinnin käytänteistä kyseisessä työpaikassa. Ensimmäinen loikka työelämään on erittäin merkittävä ja työnantajien on tuettava opettajia entistä paremmin, jotta opettajan uran toinen ja kolmaskin loikka kantavat mahdollisimman pitkälle.


Lisää aiheesta

29.4.2024

Toinen lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – SOOL mukana

Uudet lakot koskevat jo aiemmin ilmoitettujen oppilaitosten lisäksi myös uusia toimijoita ja lakot laajenevat musiikin alan oppilaitoksiin. Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, lakko järjestetään 13.–16.5. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.

19.2.2024

Koska oli joku, joka uskoi sen tapahtuvan

Opetusalan tärkeydestä puhutaan jatkuvasti, mutta se ei näy palkassa tai työoloissa, joten miksi kukaan enää haluaisi opiskella opettajaksi? Haastattelimme opetusalan ammattilaisia valaistaksemme sitä, miksi tälle alalle lähdetään – ja miksi siihen rakastutaan yhä uudelleen ja uudelleen.

19.2.2024

Meidän tehtävämme on ottaa haaste vastaan

Kasvatus- ja opetusalan ammattilaisilla on mahdollisuus vaikuttaa työnsä kautta.

Jaa sivu somessa

Tweet