11.5.2023

Identiteetit elävät

Ex-puheenjohtajan terveiset valmistumisen kynnykselllä.

HANNA RAHKONEN
Opeopiskelija 2/23

JOKAISELTA MEISTÄ on varmaan joskus kysytty, mitä me halutaan olla isona. Iso kysymys, johon olen 26 vuoden aikana vastannut sitä sun tätä. Toinen kysymys, mihin olenkin törmännyt viimeisen viiden vuoden aikana, on ollut että mitä opiskelen. Ja edelleen: mikä musta siis tulee isona? Kysymys, joka voisi olla yksinkertainen – mutta onko sitten kuitenkaan? Miksikäs minä opiskelen? 

Vastauksia on useita. Ensinnäkin opiskelen kasvatustieteen maisteriksi. Se on se, mikä minusta tulee. Kasvatustieteen asiantuntija. Toisaalta tutkintolinjani on luokanopettaja, joten opiskelen minä myös luokanopettajaksi. Se on professioni. Lisäksi luen laajana sivuaineena suomen kieltä ja kirjallisuutta siten, että saan myös aineenopettajan kelpoisuuden, joten opiskelen myös suomen kielen ja kirjallisuuden aineenopettajaksi. Vastauksesi voisin siis antaa kunnon rimpsun. 

TIEDÄN, ETTÄ monet meistä soolilaisista pohtivat samankaltaisia asioita. Mihin ammattiin todella opiskelevat tai mitä todella tekeekään ”isona”. Mitä ikinä tuo ”isona” tarkoittaakaan, kun läpi elämän voi kouluttautua lisää, enemmän tai jotain täysin uutta. Tehdä yhden tutkinnon alla monenlaisia tehtäviä, lisäkouluttautua tai erikoistua ja niin edelleen.

Monet aineenopettajaopiskelijat löytävät itsensä pohtimasta sitä, ovatko ensisijaisesti oman tieteenalansa asiantuntijoita vaiko opettajia. Tai taiteen parissa opiskelevat pedagogit pohtivat, ovatko taiteen tekijöitä vai opettajia? Vastaus minulle ainakin on ollut yksiselitteinen: olen kaikkea, mitä opiskelen. Asiat harvoin poissulkevat toisiaan - päinvastoin, ne tukevat toisiaan.

IDENTITEETIT ELÄVÄT aina ihmisen, ajan ja yhteisön mukana. Myös ammatti-identiteetti. Sinä voit olla kerrallaan mitä vain. Minäkin olen. Olen toukokuusta alkaen kelpoinen luokan- ja aineenopettaja, olen kasvatustieteen kandidaatti ja kasvatustieteen maisteri sekä pian – nuori ja tuore opettaja!


Lisää aiheesta

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

27.8.2024

Hei kotikokit, kutsumuskokit tai muut opeopintojen kokkaajat!

Kukaan ei ole keksinyt täydellistä reseptiä opintojen onnistumiseen, mutta asian tutkiskelu on hyvä sijoittaa lukukauden alkuun, ennen opintojen vilskettä.

26.8.2024

Opeopiskelija joka ei koskaan valmistunut

Opeopiskelijoiden ei kannata tehdä niin kuin Minna teki, vaan niin kuin Minna sanoi.

26.8.2024

Tuella ja ymmärryksellä

Onnea opintopaikasta! Me opeopiskelijat yhdessä muodostamme upean valtakunnallisen verkoston.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

Jaa sivu somessa

Tweet