6.5.2021

Eiku hommiin

Moni työuraa aloitteleva opettaja kokee työssään riittämättömyyden tunteita, vaikka moni asia olisi korjattavissa. 

KALLE LIUSKI
Opeopiskelija 2/21

KUN ELETÄÄN kevättä ja lähestytään kesää, opetus- ja kasvatusalalla se tarkoittaa myös vilkasta keskustelua seuraavasta opetusvuodesta. Monille meidän opeopiskelijoistamme se tarkoittaa myös valmistumista ja työelämään siirtymistä.

Opettajankoulutus on antanut paljon, mutta onko se antanut riittävästi työelämävalmiuksia? Joissain tapauksissa myös viimeiset harjoittelut ja sitä kautta valmistautuminen työelämään on voinut jäädä etäharjoittelun toteuttamiseen.

Muutama vuosi sitten SOOL laati Suositukset uuden opettajan perehdytykselle, jotka on tässä vaiheessa hyvä nostaa esille. Suositusten tarkoituksena on varmistaa uusien opettajien mahdollisuudet yhdenvertaiseen työskentelyn aloittamiseen työpaikasta riippumatta, sillä selvityksemme mukaan perehdytykselle olisi todella tarvetta. Kyselyyn vastanneista jopa 61 prosenttia piti perehdytystä puutteellisena tai lähes olemattomana. 

TYÖNANTAJAN VELVOLLISUUS riittävästä perehdytyksestä on kirjattu työturvallisuuslakiin, mutta omaa kirjausta mentoroinnista ei ole vielä saatu aikaiseksi. Moni työuraa aloitteleva opettaja kokeekin työssään riittämättömyyden tunteita, vaikka moni asia olisi korjattavissa. 

SOOLin suositusten mukaan perehdytyksen tulee olla suunnitelmallista ja yksilöllistä, ja siihen on varattava riittävästi aikaa. Myös nimetylle mentorille on varattava tehtävän hoitoon työaikaa ja hänelle on maksettava siitä korvausta. Jokaiselle uudelle opettajalle tulisi mahdollistaa myös riittävä suunnitteluaika ennen varsinaisen opetustyön alkua.

Perehdytystä tulee lisäksi arvioida säännöllisin väliajoin, sillä sen tulee olla jatkuvaa ja vuorovaikutuksellista toimintaa tuottaakseen parhaan lopputuloksen.

TULEVANA SYKSYNÄ työuraansa aloittaville uusille opettajille myös mentorointi poikkeusoloista olisi paikallaan. Kun haastavaa tilannetta on jatkunut jo yli vuoden, löytyy kokeneemmilta opettajilta tietoa ja osaamista eteenpäin välitettäväksi.

Kukaan ei tiedä miten nopeasti etenemme kohti normaalia, mutta varmasti syksylläkin tiettyjä poikkeuksia opetusalalta löytyy. Perehdyttäminen asiasta auttaa myös tulevaisuudessa, jos kohtaamme samanlaisia haasteita. 

Keskustelu perehdytyksestä ja sen toteuttamisesta jatkunee vielä, mutta toivottavasti myös valtakunnan tasolla asiaan saadaan pian ­linjausta. Jokainen opettaja voi kuitenkin vaatia itselleen riittävää perehdytystä, ja joissakin kunnissa mentrointia on tarjolla erittäin hyvin.

Suosittelen jokaista opiskelijaa ja opettajaa lukemaan SOOLin suositukset perehdytykselle!


Lisää aiheesta

27.8.2024

Hei kotikokit, kutsumuskokit tai muut opeopintojen kokkaajat!

Kukaan ei ole keksinyt täydellistä reseptiä opintojen onnistumiseen, mutta asian tutkiskelu on hyvä sijoittaa lukukauden alkuun, ennen opintojen vilskettä.

27.8.2024

Vuoden harjoittelunohjaaja Pasi Sorjonen: Ei voi olla aidosti läsnä ellei kasva omaksi itsekseen

Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. Opetusharjoittelijoiden mukaan hän kohtaa oppilaansa lämmöllä ja harjoittelijansa kollegoina. Pasi luo ympärilleen turvallisen tilan ja ympäristön missä kohdata, oppia, kokeilla ja epäonnistua. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.

26.8.2024

Opeopiskelija joka ei koskaan valmistunut

Opeopiskelijoiden ei kannata tehdä niin kuin Minna teki, vaan niin kuin Minna sanoi.

26.8.2024

Tuella ja ymmärryksellä

Onnea opintopaikasta! Me opeopiskelijat yhdessä muodostamme upean valtakunnallisen verkoston.

26.8.2024

Kuka saa näkyä ja missä? Kriittinen katse oppimateriaaleihin

Kaikki oppimateriaali, kuten perinteiset painetut oppikirjat, sähköiset oppimateriaalit, mutta myös non-formaali materiaali, kuten lastenkirjallisuus, voi myötäillä valtakulttuurin arvoja ja normeja, sekä ylläpitää syrjiviä ja rasistisia jaotteluita meihin ja muihin. Oppimateriaali voi kuitenkin myös haastaa lukijansa pohtimaan yleisinä pidettyjä ajattelumalleja ja toimintatapoja, sekä kannustaa ja ohjeistaa kohti kriittistä lukutaitoa.

Jaa sivu somessa

Tweet