22.10.2020

Yhden inspiroivan askeleen taktiikalla

Blogi | SUSANNA JOKIMIES


Susanna Jokimies päätyi opettajaopintojensa aikana töihin järjestömaailmaan ja sitä kautta kasvurityksen henkilöstöjohtajaksi.

En osannut nuorena vastata sukulaisteni esittämiin kysymyksiin siitä, mikä minusta tulee isona. Lukion jälkeen seikkailin ympäri maapalloa ja kartoitin eri yliopistojen opintotarjontaa. Välivuosien jälkeen pääsin opiskelemaan luokanopettajaksi. Olin innoissani, mutta myös helpottunut; nyt tiesin, mitä näihin uteluihin vastaisin. En siltikään ollut aivan varma urapolustani.

Mikä ”yhden inspiroivan askeleen taktiikka” oikein on?

Yhden inspiroivan askeleen taktiikka on ollut ohjenuoranani jo pitkään. Lyhyesti taktiikka koostuu kahdesta periaatteesta:

  • Tee asioita, jotka innostavat sinua.
  • Kun teet jotain, keskity siihen ja anna parhaasi.

Innostun herkästi asioista. Innostukseni syttyessä lähden tekemään ja toteuttamaan asioita valtavalla energialla. Myös luokanopettajan opinnot innostivat minua. Koen, että opettajan ammatti on yksi maailman merkityksellisimmistä ammateista; siinä pystyy välittömästi vahvistamaan oppijoiden itsetuntemusta ja -luottamusta, tarjoamaan oivalluksen hetkiä sekä vaikuttamaan positiivisesti oppijoiden elämään.

Olen aina tehnyt sata lasissa sitä, mihin olen ryhtynyt. Ennen nykyistä työtäni työsuhteeni olivat määräaikaisia, eikä se silloisessa elämäntilanteessani haitannut. Nautin vaihtelevuudesta ja siitä, että pystyin tietyn ajanjakson keskittymään täysillä tekemiseen ja kehittämiseen. Tällä keskittymisellä sain myös tuloksia aikaiseksi: niin opinnoissa, järjestötoiminnassa kuin työelämässäkin.

Minne taktiikka on johtanut?

Valmistumiseeni mennessä olin tehnyt vuosia järjestötöitä vapaaehtoisena. Olen ollut kaikkialla mukana, missä yliopisto-opiskelija vain pystyykään olemaan: ainejärjestössä, ylioppilaskunnassa ja yliopiston hallinnossa. Opiskeluaikojen järjestötoiminnan kautta taitoni, asiantuntemukseni, itsetuntemukseni ja verkostoni laajenivat.

Gradua työstäessäni olin päätynyt myös työelämässä järjestömaailmaan. Ylioppilaskuntavuosieni ystävät pyysivät minut mukaan luomaan kansainvälistä oppimisen suurtapahtumaa, Dare to Learnia. Tällä kertaa kyse oli ihan palkallisesta työsuhteesta. Tämän lisäksi hain ja pääsin SOOLin pääsihteeriksi. Uskon opettajankoulutuksen ja järjestötoiminnan voimaan maailman muuttamisessa. Vastasin pääsihteerinä kaksi vuotta SOOLin taloudesta, järjestötoiminnasta, hallinnosta ja toimin työntekijöiden esihenkilönä.

Nyt toimin Y4 Works -kasvuyrityksen henkilöstöjohtajana. Yrityksemme neuvoo pienyrityksiä hyvästä työnantajuudesta sekä auttaa työnhakijoita löytämään uralleen suuntaa. Vastaan yrityksen rekrytoinneista, perehdyttämisestä, työhyvinvoinnista, osaamisen kasvattamisesta sekä myös johtamisen kehittämisestä. Työn vastuullisuus innostaa ja viihdyn ratkaisukeskeisessä, energisessä ja toisia tukevassa tiimissä. Työsuhteeni ensimmäisen kymmenen kuukauden aikana yrityksemme kasvoi 20 hengestä yli 60 hengen yritykseksi.

Pääsin nykyiseen työhöni järjestöissä hankitun ammattitaitoni, ahkeruuteni ja aiempien saavutusteni avulla. Yritys kaipasi kiperästi aikaansaavaa yhteisöstä vastaavaa tiimiläistä. Tavoitteenani on kehittää työyhteisöistä paikkoja, joissa jokainen viihtyy ja voi hyvin. Koen sen olevan tismalleen sama lähtökohta, joka opettajilla on. Rakennamme yhdessä fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallista paikkaa, jossa jokainen yhteisön jäsen kukoistaa, onnistuu ja voi hyvin.

Mitä inspiroivat askeleet ovat opettaneet?

Henkilöstöjohtajan tärkein taito on ihmisen kohtaaminen tilanteessa kuin tilanteessa sekä hänen kokemusmaailmansa ymmärtäminen. Lisäksi erinomaiset vuorovaikutus- ja projektinhallintataidot sekä kyky toimia muutoksissa ovat päivittäin tarpeen. Uskon, että kaikkia näitä taitoja olen kehittänyt opettajankoulutuksessa, järjestötoiminnassa sekä työurallani.

Opettajankoulutus syventää mielestäni onnistuneesti yksilöiden ja yhteisöjen yhdenvertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteita. Tämän vahvan perustan lisäksi opettajankoulutus kehittää growth mindsetiä eli ns. kasvun asennetta. Henkilöstöjohtajana pyrin tunnistamaan jokaisen tiimiläisen potentiaalin ja tukemaan jokaisen oppimista.

Yhden inspiroivan askeleen taktiikkani on kirkastanut ajatuksen, ettei keneltäkään koskaan kuuluisi kysyä, mikä sinusta tulee isona. Kysymyksen kuuluisi olla pikemminkin ”mitä haluat tehdä seuraavaksi” tai ”millaista positiivista muutosta sinä haluaisit saada aikaan”. Luottakaa itseenne, omaan osaamiseenne ja siihen, että maailmasta voi aidosti tehdä paremman paikan omalla toiminnallaan.


Haluaisitko sinä kirjoittaa SOOLin blogiin? Kirjoitusten ei tarvitse myöntäillä SOOLin kantoja tai joitain tiettyjä näkemyksiä, ja julkaisusta päätetään aina tapauskohtaisesti. Lähetä valmis kirjoitus tai tiedustelusi osoitteeseen blogi@sool.fi


 


Lisää aiheesta

13.5.2024

Roolin vaihto opiskelijasta opeksi

Korkeakoulutus takaa teoriapohjan, jolle opettajan ammattitaito rakentuu työkokemuksen myötä. Työelämään siirtyessään pääsee mukaan prosesseihin ja tilanteisiin, joita varten ei ole voinut opettajankoulutuksessa harjoitella, mutta joista kuitenkin selviytyy.

13.5.2024

”Tää on nyt ihan vaan tällanen tavallinen tarina”

Opintojen päättymisen kohdalla moni vastavalmistunut opettaja pohtii, mihin suuntaan elämä vie. Omaa jaksamistaan ja arvojaan kannattaa pohtia, mutta töitä voi lähteä rohkeasti hakemaan myös oman mukavuusalueensa ulkopuolelta.

13.5.2024

Terveisiä kesälomalta!

Opiskelu on tekemistä, josta ei lomia kerry. Töiden, opiskelun ja rahan riittämisen kolminaisuus määrittääkin opiskelijan arkea mutta kun elämänvaihe on ohi, voi kaikki kokemukset nähdä arvokkaina ja itsensä monta uutta oppia rikkaampana.

29.4.2024

Toinen lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – SOOL mukana

Uudet lakot koskevat jo aiemmin ilmoitettujen oppilaitosten lisäksi myös uusia toimijoita ja lakot laajenevat musiikin alan oppilaitoksiin. Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, lakko järjestetään 13.–16.5. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

Jaa sivu somessa

Tweet