Opeopiskelija-lehti

Muusikkopedagogi, pedagogimuusikko vai molempia?
Musiikkipedagogiopiskelijoiden kaksi identiteettiä ja niiden synteesi. Valtaosa ensimmäisen vuoden musiikkipedagogiikan opiskelijoista mieltää itsensä ensisijaisesti muusikoksi, ei pedagogiksi. Kun korkeakouluopinnot päättyvät, on tilanne muuttunut.

Työkseen tanssiva opettaja
”Vaikka töihin lähtiessä oliskin sellanen ’ei jaksa’ -fiilis niin siellä se katoaa.” Kuinka moni voi samaistua tähän lausahdukseen? Näin työtään kuvailee tanssinopettaja ja yrittäjä Varpu Allenius.

Suo, kuokka ja Jussi – vai Chike?
Yhdenvertaisen taidekasvatuksen merkitys suomalaisen kulttuurin uudistamisessa.

Draama on taideaine!
Yhteisöllisenä ja kehollisena taidemuotona draamalla on paljon annettavaa koulun opetukseen.

Rauhaa draaman keinoin
Draama, kriisit ja konfliktit luovat tarpeen rauhan rakentamiselle, mutta toisaalta draaman avulla voidaan myös rakentaa rauhaa. Kosovon sodan aikaan perustettu Rauhankoulu käyttää ensisijaisena työtapanaan draaman keinoja.

Mitä draamaharjoitteessa tapahtuu?
Draamakasvatuksen avulla pystytään ylittämään ylitsepääsemättöminäkin pidettyjä rakenteita ja saadaan oppijat uskomaan parempaan tulevaisuuteen. Draamaharjoitteita kannattaa kuitenkin tarkastella kriittisten silmälasien läpi, sillä ne voivat herkästi toistaa vallitsevia valtarakenteita.

Myötätuntoa voi kehittää
Draamakasvatuksen vahvuus on sen kyky kehittää myötätuntoa ja empatiataitoja.

Aimo Jalla: Taidetta ja kasvatusta
Nuorempi lehtori laittoi itsensä likoon.

Yhteiskunta koulussa ja koulu yhteiskunnassa
Kasvatuksen ja koulutuksen tehtävä on monijakoinen. Yksi tehtävistä on auttaa ja tukea yhteiskunnan kehittymistä.

Oppimisympäristöllä on väliä
Väitöstutkimuksessa paljastui oppimisympäristöjen merkitys oppimisen tukemisessa. Oppimisympäristöihin liittyvät ominaisuudet voivat edistää tai estää oppilaan tuen toteutumista. Oppimisen tuen käytänteitä ja oppimisympäristöjä kehitettäessä kannattaa kuunnella myös opettajien ja opettajaksi opiskelevien kokemuksia.

Uusi opeopiskelija, on aika etsiä ja erehtyä
Opetus- ja kasvatustyö on äärimmäisen upea ja monipuolinen uravalinta.

Gradun kirjoittamisen ihanuus ja kamaluus
Gradun tekemiseen kuuluu omien aivojen rääkkäys, tekemällä oppiminen ja ahaa-elämykset, mutta koko pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen.

Opeopiskelijat rakentavat tulevaisuuden yhteiskuntaa
Suomen menestys nojaa korkeaan ja laadukkaaseen koulutukseen, eli todellisuudessa ilmainen koulutus on koko yhteiskunnan etu.

Tasapuolisuus opinnoissa on taattava myös poikkeuksellisina aikoina
Eri korkeakouluilla on pandemian suhteen toisistaan poikkeavia käytäntöjä, joten vaikka järjestelyt eivät ole kaikkialla samanlaisia, opiskelijoiden yhdenvertaisuus myös korkeakoulujen välillä on turvattava.

Harkka edessä? Ota haltuun uudet suositukset
SOOLin harjoittelusuositukset on tarkoitettu sekä opiskelijoiden että ohjaajien käyttöön.

Aimo Jalla: Turvavälikesä
Kun kaikki festarit peruttiin.

Tulossa: Uudet suositukset opetusharjoittelulle
Harjoittelusuositusten päivitysprojekti on loppusuoralla.

Opon tulee olla rinnallakulkija
Opoksi valmistuva Viivi Vainikainen Itä-Suomen yliopistosta on Vuoden opeopiskelija 2020.

Tanssinopettajan työ vaatii fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista osaamista
Anni Heikkinen Oulun ammattikorkeakoulusta on Vuoden harjoittelunohjaaja 2020.

Erilainen harjoittelupaikka
Ihanteellinen harjoittelukokonaisuus muodostuu harjoitteluiden monipuolisesta yhdistelmästä.