Opeopiskelija-lehti

21.11.2019

Kuka päättää opettajan palkasta?

Monissa työpaikkojen hakuilmoituksissa törmää muotoiluun ”lähetä hakemuksesi ja palkkatoiveesi”. Opettajan töiden kohdalla näin ei kuitenkaan ole. Miten siis opettajan palkka päätetään? Ja miksi jo opeopiskelijana olisi hyvä tietää sen taustoista?

21.11.2019

Perusasioiden äärellä

Uusi opeopiskelijoiden luontoryhmä innostaa Tampereella, koska luonnon keskellä on helppoa olla oma itsensä. Tamperelaiset haastavat myös muiden paikkakuntien opeopiskelijat etsimään yhdessä positiivisia luontokokemuksia.

21.11.2019

Oppimaan metsään ja kaupunkiin

Maastossa liikkuminen on erinomainen keino kehittää motorisia taitoja.

21.11.2019

Miksi tulevan opettajan tulisi tunnistaa lajeja?

Ulkona opiskelemiseen saa luontevasti mukaan kaikki aistit.

21.11.2019

Ylätasolla ilmastonmuutoksesta

Miksei yliopistossa ole koskaan aikaa puhua siitä, mitä kasvatus todellisuudessa on?

21.11.2019

Jokainen vuosi on yhtä tärkeä

SOOL on nyt 60-vuotias. Olisi aika mahtavaa palata historiassa taaksepäin, juuri siihen hetkeen, kun opeopiskelijat eri puolilta Suomea päättivät luoda yhteisen valtakunnallisen edunvalvojan.

21.11.2019

Mites ilmastoasiat sun kampuksellasi?

Toivon näkeväni useamman opettajankoulutusyksikön mukana SOOLin ilmastohaasteessa.

21.11.2019

Aimo Jalla: Sovitaan ja kätellään

Kun mustat autot kaarsivat pihaan.

30.8.2019

Aimo Jalla: Runoja kesästä

Runous on kivaa kesällä.

30.8.2019

Fokusta onnistumisiin

Mahtuuhan joukkoon edes pieniä positiivisia hetkiä?

30.8.2019

Hakuna matata

Hyvinvoivat opiskelijat ovat tulevaisuudessa hyvinvoivia työntekijöitä.

30.8.2019

Mikä on sun vahvuus?

Positiivinen pedagogiikka PopUp-koulussa.

30.8.2019

Turun norssi

Turun normaalikoulu on toista maata, kansainvälinen ja monikulttuurinen. Suomen norssien joukossa erikoista on se, että reilusti yli puolet koulun perusopetuksen oppilaista puhuu jotain muuta kuin suomea äidinkielenään.

30.8.2019

Tutkintoon muutakin kuin opetusharjoittelua: työharjoittelu Suomen suurlähetystössä

Työharjoittelu suurlähetystössä antaa näköalapaikan kansainväliseen politiikkaan ja valmiudet toimia kansainvälisellä kentällä valmistumisen jälkeen.

30.8.2019

Tavoitteena koulu ilman seiniä: Inkluusio Uudessa-Seelannissa

Opetusharjoittelussa ulkomailla näkee konkreettisesti, miten koulujärjestelmät toimivat muissa maissa.

30.8.2019

Opena ulkomailla

Kiinnostaisiko toimia opettajana muuallakin kuin Suomessa? Tässä kolme kertomusta siitä minkälaisiin työtehtäviin ja tilanteisiin voi päätyä suomalaisena opena maailmalla.

9.5.2019

Aimo Jalla: Kieltäytymisiä

Aimo listasi kelvolliset syyt kieltäytyä.

9.5.2019

Maailman merkityksellisin työ

Panostamalla opettajien työelämään saadaan myös motivoituneimmat ja kyvykkäimmät opiskelijat hakeutumaan ja sitoutumaan opetusalalle.

9.5.2019

Mitä kuuluu 70-vuotias SOOL?

Rakas SOOL saavuttaa tänä vuonna 2019 kunnioitettavan 60 vuoden iän. Kymmenen vuotta sitten liiton aktiivit pohtivat kirjeen muodossa, mitä SOOLille kuuluu 60 vuoden iässä. Iloksemme voimme heille todeta, että hyvää kuuluu. Monet tänä päivänä SOOLin arkeen kuuluvat asiat olivat vielä vuonna 2009 vain ”villejä visioita”.

9.5.2019

SOOLin 70-luku: Miten luokan- ja aineenopettaja­opiskelijat löysivät toisensa ja OAJ:n

Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä SOOL on toiminut nykyisessä muodossaan vuodesta 1995, jolloin Suomen Lastentarhanopettajaksi Opiskelevien Liitto (SLOL) ja SOOL yhdistyivät. Aineenopettajaksi opiskelevien Suomen Auskultantit ry (SA) ja alun perin vain kansakoulun- ja luokanopettajaopiskelijoita edustanut SOOL yhdistivät voimansa jo vuonna 1981. Tässä historiapläjäyksessä kurkistetaan SOOLin 70-lukuun, jolloin yhteiskuntatietoisuuden heräämisen ja toiminnan uudelleenarvioinnin seurauksena luokan- ja aineenopettajaopiskelijat löysivät toisensa ja OAJ:n.

Jaa sivu somessa

Tweet