Opeopiskelija-lehti

10.2.2022

Monta kokemusta rikkaampi

Tunteille ja kokemuksille annetaan vähemmän tilaa, kuin suorituksille tai saavutuksille.

10.2.2022

Speksi – Hikeä ja heittäytymistä

Speksi on interaktiivista musikaaliteatteria, jonka opiskelijat toteuttavat alusta loppuun.

10.2.2022

Sitsit - kolminäytöksinen komedia opiskelijaryhmälle

Sitsaamaan oppii vain sitsaamalla. Sitseihin keskeisesti kuuluvat kirjoitetut ja kirjoittamattomat säännöt erottavat sitsit tavallisista bileistä.

10.2.2022

Pieni kipinä sytyttää suuren tulen

Seminaarin Kipinä ry eli ­tuttavallisemmin Kipinä tarjoaa ­matalan ­kynnyk­sen­­ liikunta- ja kulttuuri­toimintaa luokan­opettajaopiskelijoille Tampereella. Naisvoimis­telusta aloittaneen kerhon toimintamuodot ovat vuosien aikana muuttuneet paljon ja ­nykyisin tärkeää on yhden­vertaisuus ja kaikkien opiskelijoiden huomioon ottaminen.

10.2.2022

Onko kaikilla kivaa?

Turvallinen opiskelijakulttuuri on meidän kaikkien vastuulla.

10.2.2022

Student societies – englantilaisen opiskelijakulttuurin helmet

Suomessa opettajaopiskelijakulttuuri rakentuu vahvasti paikkakuntien ainejärjestöjen sekä opiskelijayhdistysten ympä­rille, kun taas Englannissa student societies eli vapaasti suomennettuna opiskelijayhteisöt määrittävät opiskelijaelämää sekä -kulttuuria.

10.2.2022

Onko opiskelijakulttuuria enää jäljellä?

Kun aika taas koittaa, on melkeinpä opiskelijoiden velvollisuus aloittaa opiskelijaelämän uusi renessanssi.

10.2.2022

Koulut tulevaisuuden tekijöinä ja yhteiskunnan uudistajina

Uhkaavien kriisien edessä tulevaisuudesta on tehty vaihtoehdotonta. Opetussuunnitelmien perusteisiin on kuitenkin jo kylvetty muutoksen siemen.

10.2.2022

Ilmastokriisistä kohti onnellisempia vesiä

Koulut voivat opettajien johdolla toimia arjen ilmastosankareina ja rakentaa omalla toiminnallaan parempaa tulevaisuutta myös ilmaston näkökulmasta. Vaikka ilmastokriisi aiheuttaa haasteita ihmisille ja maapallolle, se voi myös tarjota mahdollisuuden miettiä koulua, opettajuutta ja ihmisyyttä uudenlaisista näkökulmista.

10.2.2022

Aimo Jalla: Outoja aikoja

Olisiko aika, joko loppui paha taika?

18.11.2021

Turvallisen elämän perusta rakennetaan jo lapsena

Opettajan on oltava valmis kohtaamaan turvallisuusriskejä työssään. Hätä- ja kriisitilanteet ovat asioita, joihin monet eivät osaa varautua ja kun vastuulla on lapsia, täytyy osata toimia rauhallisesti, mutta sitäkin varmemmin.

18.11.2021

Miksi maailma on sellainen kuin on, ja miksi se ei voisi olla toisenlainen?

Globaalikasvatuksen tavoitteena on auttaa hahmottamaan, miten moninainen maailma on.

18.11.2021

Turvallinen oppimisympäristö on kulttuurisesti ja katsomuksellisesti moninainen

Jokainen koulu on kulttuurisesti ja katsomuksellisesti moninainen. Jokaisella oppilaalla on omanlaisensa perinteet ja maailmankuva. Lisäksi oppilas kohtaa moninaisuutta kokemusmaailmassaan sekä verkossa että mediassa. Kuinka huomioida turvallisuus kulttuurisen ja katsomuksellisen moninaisuuden näkökulmasta?

18.11.2021

Tuttu ja turvallinen turvallisuus

Absoluuttista turvallisuutta ei tule olemaan, sillä sitä on mahdotonta määritellä.

18.11.2021

Odotus palkitaan taas

Pitkään sitä on odotettu, mutta SOOLin Talvipäivät on taas tulossa.

18.11.2021

Turvallinen koulu ei synny itsestään

Turvattomassa ilmapiirissä huomio kiinnittyy helposti pois perustehtävästä eli oppimisesta.

18.11.2021

Voi hyvin tulevassa työssäsi

Tunnekuormitusta on mahdollista vähentää.

18.11.2021

Aimo Jalla: Muutoksen kourissa

Vanhempi lehtori kömpi kokovartalopeilin eteen.

27.8.2021

Sinulle, uusi opeopiskelija

Onneksi olkoon mahtavasta valinnasta lähteä opiskelemaan opetus- ja kasvatusalaa!

27.8.2021

Iso läksy

Gradulla on monta nimeä. Opinnäytetyön tekeminen sai Hagos Berhanen miettimään elämänsä suuntaa laajemminkin.

Jaa sivu somessa

Tweet