Opeopiskelija-lehti

29.1.2020

En ole vieläkään täysin toipunut

Opettajaopiskelija Anna uupui eräänä keväänä niin, että joutui jättämään kaikki opintonsa tauolle. Tässä haastattelussa hän kertoo omasta tarinastaan ja uupumiseen johtaneista asioista. Lisäksi hän pohtii, mikä yhteiskunnassa ja opiskelijoiden elämässä täytyisi muuttua, jotta oppisimme elämään tasapainoisempaa elämää. Jutussa haastateltavan nimi on muutettu.

29.1.2020

Suorittamisen kahdet kasvot

Kiire ja tehokkuus ovat tämän hetken hittituotteita. Paljon asioita aikaansaavat ja vahvat ihmiset ovat monelle esikuva hyvästä elämästä.

29.1.2020

Harkkahyvinvoinnin ABC

Mitä tehdä, kun harjoittelu tuntuu käyvän yltiöpäisen raskaaksi? Oppituntien pitäminen jännittää pirusti ja seuraavien päivien suunnittelu lohkaisee omasta vapaa-ajasta tuntuvan siivun. Tuttu tunne!

29.1.2020

Palaudun sitten arjessa (haudassa)

Vapaapäivät eivät ole palautumista varten, vaan vapaapäivän viettoa varten.

29.1.2020

Huomiota hyvinvointiin

Suomi tarvitsee kokonaisvaltaisesti hyvinvoivat opettajaopiskelijat, opettajat ja oppijat.

29.1.2020

Kirje sopolta

Anni Pitkänen päätyi sattuman kautta ainejärjestönsä sosiaalipoliittiseksi vastaavaksi.

29.1.2020

Fingo ja globaalikasvatusverkosto

Suomalaisten kehitysjärjestöjen yhteistyöjärjestö Fingo syntyi viime vuonna, kun kaksi entistä kehitysyhteistyön kattojärjestöä Kehys ja Kepa yhdistyivät. Fingo koordinoi globaalikasvatusverkostoa, johon kuuluu noin sata kansalaisjärjestöä, mukaan lukien SOOL.

29.1.2020

Mitä hallituksen kokouksissa oikeasti tapahtuu?

SOOLin hallituksessa käsiteltävät asiat vaihtelevat hyvin konkreettisista todella abstrakteihin.

29.1.2020

Aimo Jalla: Hyvinvointivalmennusta

Keskittykää terapeuttisiin sanoihini, kuunnelkaa sametinpehmeää ääntäni.

21.11.2019

Opettajuus kiinni ajassa

Mitä opettajuudelta ja opettajankoulutukselta edellytetään tulevaisuudessa? SOOL edusti opeopiskelijoita Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n järjestämässä Opettajuus-seminaarissa syyskuussa Helsingissä.

21.11.2019

Suuri pohjoismainen opettajapula

Miten ratkaistaan opettajapula? Erityisesti tätä kysymystä pohdittiin lokakuussa pohjoismaisten opettajaopiskelijoiden tapaamisessa Tukholmassa. Vuosittaisessa Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS Studerandeforumissa oli paikalla edustajat kaikista Pohjoismaista.

21.11.2019

Kuka päättää opettajan palkasta?

Monissa työpaikkojen hakuilmoituksissa törmää muotoiluun ”lähetä hakemuksesi ja palkkatoiveesi”. Opettajan töiden kohdalla näin ei kuitenkaan ole. Miten siis opettajan palkka päätetään? Ja miksi jo opeopiskelijana olisi hyvä tietää sen taustoista?

21.11.2019

Perusasioiden äärellä

Uusi opeopiskelijoiden luontoryhmä innostaa Tampereella, koska luonnon keskellä on helppoa olla oma itsensä. Tamperelaiset haastavat myös muiden paikkakuntien opeopiskelijat etsimään yhdessä positiivisia luontokokemuksia.

21.11.2019

Oppimaan metsään ja kaupunkiin

Maastossa liikkuminen on erinomainen keino kehittää motorisia taitoja.

21.11.2019

Miksi tulevan opettajan tulisi tunnistaa lajeja?

Ulkona opiskelemiseen saa luontevasti mukaan kaikki aistit.

21.11.2019

Ylätasolla ilmastonmuutoksesta

Miksei yliopistossa ole koskaan aikaa puhua siitä, mitä kasvatus todellisuudessa on?

21.11.2019

Jokainen vuosi on yhtä tärkeä

SOOL on nyt 60-vuotias. Olisi aika mahtavaa palata historiassa taaksepäin, juuri siihen hetkeen, kun opeopiskelijat eri puolilta Suomea päättivät luoda yhteisen valtakunnallisen edunvalvojan.

21.11.2019

Mites ilmastoasiat sun kampuksellasi?

Toivon näkeväni useamman opettajankoulutusyksikön mukana SOOLin ilmastohaasteessa.

21.11.2019

Aimo Jalla: Sovitaan ja kätellään

Kun mustat autot kaarsivat pihaan.

30.8.2019

Aimo Jalla: Runoja kesästä

Runous on kivaa kesällä.

Jaa sivu somessa

Tweet