Opeopiskelija-lehti
Kuka päättää opettajan palkasta?
Monissa työpaikkojen hakuilmoituksissa törmää muotoiluun ”lähetä hakemuksesi ja palkkatoiveesi”. Opettajan töiden kohdalla näin ei kuitenkaan ole. Miten siis opettajan palkka päätetään? Ja miksi jo opeopiskelijana olisi hyvä tietää sen taustoista?
Perusasioiden äärellä
Uusi opeopiskelijoiden luontoryhmä innostaa Tampereella, koska luonnon keskellä on helppoa olla oma itsensä. Tamperelaiset haastavat myös muiden paikkakuntien opeopiskelijat etsimään yhdessä positiivisia luontokokemuksia.
Oppimaan metsään ja kaupunkiin
Maastossa liikkuminen on erinomainen keino kehittää motorisia taitoja.
Miksi tulevan opettajan tulisi tunnistaa lajeja?
Ulkona opiskelemiseen saa luontevasti mukaan kaikki aistit.
Ylätasolla ilmastonmuutoksesta
Miksei yliopistossa ole koskaan aikaa puhua siitä, mitä kasvatus todellisuudessa on?
Jokainen vuosi on yhtä tärkeä
SOOL on nyt 60-vuotias. Olisi aika mahtavaa palata historiassa taaksepäin, juuri siihen hetkeen, kun opeopiskelijat eri puolilta Suomea päättivät luoda yhteisen valtakunnallisen edunvalvojan.
Mites ilmastoasiat sun kampuksellasi?
Toivon näkeväni useamman opettajankoulutusyksikön mukana SOOLin ilmastohaasteessa.
Aimo Jalla: Sovitaan ja kätellään
Kun mustat autot kaarsivat pihaan.
Aimo Jalla: Runoja kesästä
Runous on kivaa kesällä.
Fokusta onnistumisiin
Mahtuuhan joukkoon edes pieniä positiivisia hetkiä?
Hakuna matata
Hyvinvoivat opiskelijat ovat tulevaisuudessa hyvinvoivia työntekijöitä.
Mikä on sun vahvuus?
Positiivinen pedagogiikka PopUp-koulussa.
Turun norssi
Turun normaalikoulu on toista maata, kansainvälinen ja monikulttuurinen. Suomen norssien joukossa erikoista on se, että reilusti yli puolet koulun perusopetuksen oppilaista puhuu jotain muuta kuin suomea äidinkielenään.
Tutkintoon muutakin kuin opetusharjoittelua: työharjoittelu Suomen suurlähetystössä
Työharjoittelu suurlähetystössä antaa näköalapaikan kansainväliseen politiikkaan ja valmiudet toimia kansainvälisellä kentällä valmistumisen jälkeen.
Tavoitteena koulu ilman seiniä: Inkluusio Uudessa-Seelannissa
Opetusharjoittelussa ulkomailla näkee konkreettisesti, miten koulujärjestelmät toimivat muissa maissa.
Opena ulkomailla
Kiinnostaisiko toimia opettajana muuallakin kuin Suomessa? Tässä kolme kertomusta siitä minkälaisiin työtehtäviin ja tilanteisiin voi päätyä suomalaisena opena maailmalla.
Aimo Jalla: Kieltäytymisiä
Aimo listasi kelvolliset syyt kieltäytyä.
Maailman merkityksellisin työ
Panostamalla opettajien työelämään saadaan myös motivoituneimmat ja kyvykkäimmät opiskelijat hakeutumaan ja sitoutumaan opetusalalle.
Mitä kuuluu 70-vuotias SOOL?
Rakas SOOL saavuttaa tänä vuonna 2019 kunnioitettavan 60 vuoden iän. Kymmenen vuotta sitten liiton aktiivit pohtivat kirjeen muodossa, mitä SOOLille kuuluu 60 vuoden iässä. Iloksemme voimme heille todeta, että hyvää kuuluu. Monet tänä päivänä SOOLin arkeen kuuluvat asiat olivat vielä vuonna 2009 vain ”villejä visioita”.
SOOLin 70-luku: Miten luokan- ja aineenopettajaopiskelijat löysivät toisensa ja OAJ:n
Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä SOOL on toiminut nykyisessä muodossaan vuodesta 1995, jolloin Suomen Lastentarhanopettajaksi Opiskelevien Liitto (SLOL) ja SOOL yhdistyivät. Aineenopettajaksi opiskelevien Suomen Auskultantit ry (SA) ja alun perin vain kansakoulun- ja luokanopettajaopiskelijoita edustanut SOOL yhdistivät voimansa jo vuonna 1981. Tässä historiapläjäyksessä kurkistetaan SOOLin 70-lukuun, jolloin yhteiskuntatietoisuuden heräämisen ja toiminnan uudelleenarvioinnin seurauksena luokan- ja aineenopettajaopiskelijat löysivät toisensa ja OAJ:n.