Opeopiskelija-lehti

  • Voiko sateenkaarilippua pitää koulun seinällä?

    Opettajan työ Julkaistu:
    Sateenkaarilippuun liittyy vahvoja näkemyksiä, tunteita ja ennakkoluuloja, jotka tekevät lipusta poliittisen symbolin. Koulumaailmassakin esiintyy yhä pelkoa sitä kohtaan.
  • Opettajuuden ja kunnallispolitiikan yhdistäminen

    Opettajan työ Julkaistu:
    Miten opettajan ammatin ja kunnallispolitiikan yhdistäminen onnistuu? Onko opettajan poliittisella taustalla merkitystä opetustyön näkökulmasta? Kannattaako opeopiskelijoiden tai opettajien lähteä mukaan kuntapolitiikkaan?
  • Ei ole sinun tehtäväsi olla kaikkea kaikille

    Hyvinvointi Julkaistu:
    Toisinaan on hyvä pysähtyä ja kysyä itseltään miten minä voin ja olenko minä onnellinen.
  • Kuntien tärkein tehtävä

    Työelämä Julkaistu:
    Keväällä on hyvä hetki pysähtyä, miettiä omia arvojaan ja ennen kaikkea äänestää. Kuntien tärkeimmäksi tehtäväksi meneillään olevan sote-uudistuksen jälkeen jää kasvatuksen ja koulutuksen toimiala.
  • Äidinkieli ja kirjallisuus – unohdettu taideaine?

    Opettajankoulutus Julkaistu:
    Jostain syystä äidinkieli ja kirjallisuus rajataan usein pois taito- ja taideaineiden luettelosta.
  • Lapsilähtöistä kuvataidekasvatusta

    Opettajan työ Julkaistu:
    Jokainen meistä on käynyt läpi elämässään oman kuvataiteilijaksi kasvun. Se, joka meidän suomalaisten kasvutarinaa yhdistää, on koulutuspolun tarjoama kuvataidekasvatus.
  • Muusikkopedagogi, pedagogimuusikko vai molempia?

    Opettajankoulutus Julkaistu:
    Musiikkipedagogiopiskelijoiden kaksi identiteettiä ja niiden synteesi. Valtaosa ensimmäisen vuoden musiikkipedagogiikan opiskelijoista mieltää itsensä ensisijaisesti muusikoksi, ei pedagogiksi. Kun korkeakouluopinnot päättyvät, on tilanne muuttunut.
  • Työkseen tanssiva opettaja

    Työelämä Julkaistu:
    ”Vaikka töihin lähtiessä oliskin sellanen ’ei jaksa’ -fiilis niin siellä se katoaa.” Kuinka moni voi samaistua tähän lausahdukseen? Näin työtään kuvailee tanssinopettaja ja yrittäjä Varpu Allenius.
  • Suo, kuokka ja Jussi – vai Chike?

    Koulutuksen kehittäminen Julkaistu:
    Yhdenvertaisen taidekasvatuksen merkitys suomalaisen kulttuurin uudistamisessa.
  • Draama on taideaine!

    Työelämä Julkaistu:
    Yhteisöllisenä ja kehollisena taidemuotona draamalla on paljon annettavaa koulun opetukseen.
  • Rauhaa draaman keinoin

    Opeopiskelija-lehti Julkaistu:
    Draama, kriisit ja konfliktit luovat tarpeen rauhan rakentamiselle, mutta toisaalta draaman avulla voidaan myös rakentaa rauhaa. Kosovon sodan aikaan perustettu Rauhankoulu käyttää ensisijaisena työtapanaan draaman keinoja.
  • Mitä draamaharjoitteessa tapahtuu?

    Opettajan työ Julkaistu:
    Draamakasvatuksen avulla pystytään ylittämään ylitsepääsemättöminäkin pidettyjä rakenteita ja saadaan oppijat uskomaan parempaan tulevaisuuteen. Draamaharjoitteita kannattaa kuitenkin tarkastella kriittisten silmälasien läpi, sillä ne voivat herkästi toistaa vallitsevia valtarakenteita.
  • Myötätuntoa voi kehittää

    Opettajan työ Julkaistu:
    Draamakasvatuksen vahvuus on sen kyky kehittää myötätuntoa ja empatiataitoja.
  • Aimo Jalla: Taidetta ja kasvatusta

    Opeopiskelija-lehti Julkaistu:
    Nuorempi lehtori laittoi itsensä likoon.
  • Yhteiskunta koulussa ja koulu yhteiskunnassa

    Koulutuksen kehittäminen Julkaistu:
    Kasvatuksen ja koulutuksen tehtävä on monijakoinen. Yksi tehtävistä on auttaa ja tukea yhteiskunnan kehittymistä.
  • Oppimisympäristöllä on väliä

    Opinnäyte Julkaistu:
    Väitöstutkimuksessa paljastui oppimisympäristöjen merkitys oppimisen tukemisessa. Oppimisympäristöihin liittyvät ominaisuudet voivat edistää tai estää oppilaan tuen toteutumista. Oppimisen tuen käytänteitä ja oppimisympäristöjä kehitettäessä kannattaa kuunnella myös opettajien ja opettajaksi opiskelevien kokemuksia.
  • Uusi opeopiskelija, on aika etsiä ja erehtyä

    Opettajankoulutus Julkaistu:
    Opetus- ja kasvatustyö on äärimmäisen upea ja monipuolinen uravalinta.
  • Gradun kirjoittamisen ihanuus ja kamaluus

    Opinnäyte Julkaistu:
    Gradun tekemiseen kuuluu omien aivojen rääkkäys, tekemällä oppiminen ja ahaa-elämykset, mutta koko pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen.
  • Opeopiskelijat rakentavat tulevaisuuden yhteiskuntaa

    Opettajankoulutus Julkaistu:
    Suomen menestys nojaa korkeaan ja laadukkaaseen koulutukseen, eli todellisuudessa ilmainen koulutus on koko yhteiskunnan etu.
  • Eri korkeakouluilla on pandemian suhteen toisistaan poikkeavia käytäntöjä, joten vaikka järjestelyt eivät ole kaikkialla samanlaisia, opiskelijoiden yhdenvertaisuus myös korkeakoulujen välillä on turvattava.

Tutustu kattaviin jäsenetuihisi!

SOOLin jäsenet saavat omien jäsenetujen lisäksi lähes kaikki Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n jäsenedut.

Tsekkaa edut