Mitä opettajuudelta ja opettajankoulutukselta edellytetään tulevaisuudessa? SOOL edusti opeopiskelijoita Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n järjestämässä Opettajuus-seminaarissa syyskuussa Helsingissä.
Miten ratkaistaan opettajapula? Erityisesti tätä kysymystä pohdittiin lokakuussa pohjoismaisten opettajaopiskelijoiden tapaamisessa Tukholmassa. Vuosittaisessa Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS Studerandeforumissa oli paikalla edustajat kaikista Pohjoismaista.
Monissa työpaikkojen hakuilmoituksissa törmää muotoiluun ”lähetä hakemuksesi ja palkkatoiveesi”. Opettajan töiden kohdalla näin ei kuitenkaan ole. Miten siis opettajan palkka päätetään? Ja miksi jo opeopiskelijana olisi hyvä tietää sen taustoista?
Uusi opeopiskelijoiden luontoryhmä innostaa Tampereella, koska luonnon keskellä on helppoa olla oma itsensä. Tamperelaiset haastavat myös muiden paikkakuntien opeopiskelijat etsimään yhdessä positiivisia luontokokemuksia.
SOOL on nyt 60-vuotias. Olisi aika mahtavaa palata historiassa taaksepäin, juuri siihen hetkeen, kun opeopiskelijat eri puolilta Suomea päättivät luoda yhteisen valtakunnallisen edunvalvojan.
Turun normaalikoulu on toista maata, kansainvälinen ja monikulttuurinen. Suomen norssien joukossa erikoista on se, että reilusti yli puolet koulun perusopetuksen oppilaista puhuu jotain muuta kuin suomea äidinkielenään.
Kiinnostaisiko toimia opettajana muuallakin kuin Suomessa? Tässä kolme kertomusta siitä minkälaisiin työtehtäviin ja tilanteisiin voi päätyä suomalaisena opena maailmalla.