Opeopiskelija-lehti

24.3.2016

Licence To Party

Opeopiskelijoiden vuoden kohokohtaa, eli SOOLin Talvipäiviä juhlittiin tänä vuonna noin 1 700 opiskelijan voimin Rovaniemellä. Kyseessä oli kaikkien aikojen 70:nnet Talvipäivät ja järjestäjänä luokanopettajaopiskelijoiden Lapikas ry.

24.3.2016

Kurkkaus hallituksen vuoteen

Jos kysyt SOOLin hallituslaiselta kannattiko lähteä mukaan, tuskin saat kieltävää vastausta. Vaikuttamista, verkostoitumista, matkustamista ja kokoustamista. Mutta mitä hallitus on tehnyt tänä vuonna ja miksi hallitustoiminnasta kannattaa innostua?

24.3.2016

Opiskelija päättää, SOOL toteuttaa

SOOL on sen jäsen­yhdistysten perustama yhteistyöelin ja jäsenistö myös käyttää liiton ylintä päätösvaltaa määrittelemällä liittokokouksessa toiminnan suuntaviivat.

24.3.2016

Opettajan ammatti = (ei-)oppiva ammatti?

Opettajan perustutkinto tuli nähdä alkuna ammatilliselle kehittymiselle, joka jatkuu valmistumisen jälkeen.

24.3.2016

Koulutuksen tasa-arvosta

Opettajan ammattiin ei leveän leivän perässä eksytä.

29.1.2016

Väri on yhdistävä tekijä

Tutkimuskohteena opiskelijahaalarit.

29.1.2016

Erkka Experiense 2015

Erkka Eksperiense on kaikkien Suomen erityispedagogiikkaa pääaineenaan opiskelevien vuotuinen viikonlopputapahtuma, jonka isäntänä jokainen erkkakaupunki vuorollaan toimii.

29.1.2016

Vaihtelevin keinoin onnistuneeseen koulutusjärjestelmään

SOOL osallistui lokakuussa Tukholmassa pidettyyn pohjoismaiseen opettajaopiskelijoiden tapaamiseen, Studerandeforumiin. Jokavuotisen kokoontumisen mahdollistaa NLS eli Nordiska Lärarorganisationers Samråd, joka on pohjoismaisten opettaja-ammattiyhdistysten yhteistyöelin.

29.1.2016

Tietoa ei voi kaataa suoraan kenenkään päähän

Oppilaslähtöisyys ei ole anarkiaa, se on hallittu kaaos.

29.1.2016

Opettajajohtoinen opetus voi olla oppilaslähtöistä tehokkaampaa

Kari Laasasenaho ja Hanna Kuusela testasivat biologian opetusharjoittelussa onko opettajalähtöisellä ja oppilaslähtöisellä oppimisella eroja yläkoululaisten ympäristöasenteiden kehittymisessä.

29.1.2016

Lastentarhanopettaja - ei mikään täti tai setä

Aamupäivällä kesken opetustuokion vanhempi astuu sisään päiväkotiryhmän tilaan lapsensa kanssa. Hän keskeyttää meneillään olevan tuokion huikkaamalla opettajalle: “Meidän Iina on sitte nukkunu vähän huonosti viime yönä”, ja kääntyy takaisin lapsensa puoleen. “No niin, menehän sinne tädin luokse, niin isi pääsee töihin.” Täti. Siinä se sana taas on. Mielikuva keski-ikäisestä, kadulla vastaan kävelevästä täti-ihmisestä hiipii taas mieleeni.

29.1.2016

Myytit syyniin: Diginatiivi on aikamme suurin huijaus!

Dynaamisilta kuulostavat fraasit on helppo ostaa, sillä ne ovat pikaratkaisuja kroonisiin ongelmiin.

29.1.2016

Muutosta ja muutosturvaa

Opettajankoulutuksen kehittämisfoorumi, jota SOOL ja OAJ ovat pitkään ajaneet, on nyt toteutumassa.

8.11.2015

Vuoropuhelua tulevaisuudesta

Moniin viimeaikaisiin koulutuspoliittisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin ei ole olemassa oikeita tai vääriä vastauksia.

8.11.2015

Koulutuksella on valtaa

Bipin Shresthan piti ryhtyä pankkiiriksi, mutta nyt hän toteuttaa ympäristökasvatus- ja sosiaalisen vastuun ohjelmia nepalilaiskouluissa.

8.11.2015

Kohti ekososiaalista sivistystä

Opettajaopiskelijat olivat Raumalla suurten kysymysten äärelle, kun SOOLin teemaseminaarin aiheena oli ympäristökasvatus. Koivun katveessa! -seminaari tarjosi aiheeseen paljon sellaista tietoa mitä opettajankoulutuksesta uupuu, mutta ennen kaikkea se voimautti tulevia opettajia toimimaan kestävämmän elämäntavan puolesta. Seminaarissa sukellettiin myös syvälle Suomen metsiin ja pohdittiin miten luontoa voisi hyödyntää enemmän oppimisympäristönä.

8.11.2015

Sinulla on valta ja vastuu

Ajat ovat synkeitä niille, joilla ei ole yritystä veroparatiisissa.

8.11.2015

Ensimmäinen opesyksyni

Työelämään siirtyminen opiskelijaelämästä on iso muutos kenelle tahansa. Kun siihen yhdistää pitkän maantieteellisen välimatkan Rovaniemeltä Helsinkiin on muutos päätähuimaava.

28.8.2015

Kasvatus ja koulutus tapetilla

Ehdottaisin uuden vuoden siirtämistä syyskuun alkuun.

28.8.2015

Uskonnonopetusmallit opettajaopiskelijoiden puntarissa

Syrjäyttääkö Ruotsin malli oman uskonnon opetuksen? Lukas Priklopil selvitti kanditutkielmassaan opettajopiskelijoiden näkemyksiä siitä, miten katsomusaineita pitäisi Suomessa opettaa.

Jaa sivu somessa

Tweet