Opeopiskelija-lehti

25.1.2019

”Miten saadaan opiskelijat mukaan vaikuttamaan?”

Onko tavoitteena vain antaa vaikutelma, että nuorten näkemykset muka kiinnostavat?

15.11.2018

Opettajankoulutusta Tanskassa

Pohjoismaiden opeopiskelijat vaihtavat vuotuisessa tapaamisessa kokemuksiaan edunvalvonnasta ja koulutuspolitiikasta. Tänä vuonna aiheena olivat myös oppimisympäristöt, joista laadittiin yhteinen julkilausuma.

15.11.2018

Opintopsykologi ohjaa pattitilanteissa

Yiopistoon tullessaan opiskelija on uuden äärellä. Akateeminen vapaus, entistä laajemmat opiskeltavat kokonaisuudet, joillakin muutto uudelle paikkakunnalle sekä itsenäisyys myös kotona ovat kaikki antoisia ja kiinnostavia mahdollisuuksia. Joskus kuitenkin muutosten määrä itsessään voi kuormittaa ja stressata.

15.11.2018

Kaikki ei mene aina niin kuin...

Opinnäytetyön teon aikana voi ilmetä monenlaisia ongelmia. Siksi SOOL laati opiskelijan tueksi teesit kandidaatin- ja pro gradu -tutkielmien sekä ammattikorkeakoulujen opinnäytetyön tekemiseen.

15.11.2018

Nykyinen opettajankoulutus ei vastaa työelämän tarpeisiin

SOOLin ja Otuksen selvitys osoitti, että opettajankoulutus ei nykyisellään vastaa tulevien opettajien työelämän tarpeisiin ja koulutus kaipaa remonttia.

15.11.2018

Pokkaa oppia?

Soolibooli otti selvää mistä on kysymys Dare to Learn -tapahtumassa, jota järjestäjät kutsuvat festivaaliksi, jossa oppiminen ajatellaan uusiksi.

15.11.2018

Raumalle nousee Pikkunorssi

Viisi vuotta sitten opettajankoulutuksen jatkosta Raumalla ei ollut varmuutta. Nyt kaupunkiin on nousemassa ensimmäisenä Suomessa tuliterä harjoittelupäiväkoti varhaiskasvatuksen opiskelijoille. Mitä tapahtui?

15.11.2018

Kutsumus työhön ei kompensoi matalaa palkkaa

Kutsumus ei ole jotain, mitä opettaja työstään saa. Kutsumus on jotain mitä opettaja työllensä antaa.

24.8.2018

Miten päädyin järjestötoimintaan?

Järjestötoiminta antaa paljon tekijöilleen ja ihmiset ovat mukana monista syistä. Jopa saman yhdistyksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja voivat olla toiminnassa mukana eri lähtökohdista ja syistä.

24.8.2018

Tunne oikeutesi, opeopiskelija!

Jokaisella opeopiskelijalla on paljon oikeuksia ja velvollisuuksia opinnoissaan. Mikäli tunnet omia oikeuksiasi loukatun, älä vaikene, mutta muista käyttäytyä rauhallisesti.

23.8.2018

Laulunopetus paransi opettajien äänellistä ilmaisua

Opettajilla on äänihäiriöitä enemmän kuin muilla ammattiryhmillä. Nykyisessä opettajankoulutuksessa on kuitenkin jo pidemmän aikaa laiminlyöty puhe- ja lauluäänen tavoitteellinen koulutus. Hannele Valtasaaren väitöstutkimuksen mukaan laulupedagogiikalla olisi mahdollista ehkäistä ongelmia jo opettajaopiskelijoilla.

23.8.2018

Kuka pelkää gradumörköä?

Aiheuttaako gradu ahdistusta ja pelkoa? Gradumörkö kannattaa rohkeasti kohdata.

23.8.2018

Riittämättömyys - hyvinvoinnin ark(k)ivihollinen

Pitäisikö arkeen sisällyttää enemmän hengähdyksen hetkiä ja levollisuutta?

23.8.2018

Hyvinvoiva liitto lähtee hyvinvoivasta jäsenistöstä

Yksittäinen opiskelija ei saa hukkua kunnianhimoisten visioiden ja hankkeiden alle.

18.5.2018

Aimo Jalla: Tarina Bill Portista

Nyt Diki loikkaa.

18.5.2018

Open työaika murroksessa

Elokuussa starttaa kolmen vuoden perusopetuksen vuosityöaikakokeilu seitsemässä kunnassa. Tavoitteena on turvata riittävä aika opetuksen suunnitteluun ja arviointiin.

18.5.2018

Millaisia mahdollisuuksia ja kohtaamisia opetuksestasi löytyy?

Anu Kajamiehen väitöstutkimus osoittaa, että oppimisen lukkojen avaaminen on mahdollista. Opettajan tulisi jatkuvasti kuunnella ja jatkaa oppilaan luomia oppimismahdollisuuksia liittämällä ne osaksi oppimistavoitteisiin tähtäävää vuorovaikutusta. Jos tässä onnistutaan, oppimisvaikeusoppilaiden taidot lähtevät kehittymään kohti ikäryhmän vertailutasoa.

18.5.2018

Opetuksen digiloikka ei ole valmis

Digiloikasta on opetus­maailmassa puhuttu vuosikausia. Kouluihin ja päivä­koteihin on hankittu suurella rahalla uutta teknologiaa, jota on perusteltu opetustyön tukemisella. On selvää, että koulujen ja päivä­kotien digiloikassa ei ole kyse yhdestä toimenpiteestä, jolla kerran uudistetaan opetustyötä, vaan pysyvästä tilasta, jossa opetuksen tulee aina vastata ympäröivän maailman kehitykseen.

18.5.2018

Tärkeää on olla selvillä mitä luokassa tapahtuu

Vuoden harjoittelunohjaajaksi valittu Johanna Hildén haluaa opiskelijoiden mukaan oppia myös harjoittelijoilta, ei ainoastaan antaa palautetta ja jakaa omaa osaamistaan tuleville opettajille. Hildén työskentelee Tampereen normaalikoulussa luokanopettajien harjoittelun ohjaajana.

18.5.2018

Monet hyvät asiat katoavat Savonlinnan kampuksen myötä...

Vuoden opeopiskelija Mona Oksanen, 22, tunnetaan Savonlinnan yliopistokampuksella aktiivisena toimijana omassa ainejärjestössään Pedary ry:ssä jo usean vuoden ajalta. Kanssaopiskelijoiden mukaan hän on osoittanut äärimmäistä sitoutumista, mutta ennen kaikkea uskoa onnistumiseen. Hänellä on jalat jykevästi maassa ja leveä hymy valloittaa koko kampuksen päivästä toiseen.

Jaa sivu somessa

Tweet