Opeopiskelija-lehti

Vuoden opeopiskelija Heli Lounila: Oulussa opiskelijan on hyvä olla!
SOOL on valinnut Vuoden opeopiskelijan jo 22 kertaa. Valinnassa on vaihtelevasti painotettu muun muassa ehdokkaan sitoutuneisuutta opintoihinsa ja oman ammatti-identiteettinsä kehittämiseen sekä ansioituneisuutta opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä.

Vuoden harjoittelunohjaaja Tiina Pajunoja: Kuuntelu on puhumista tärkeämpää
Valitsemalla Vuoden harjoittelunohjaajan SOOL haluaa kiinnittää huomiota asiantuntevan harjoittelunohjauksen merkitykseen opiskelijoiden opettajuuteen kasvussa ja opettajaidentiteetin löytymisessä. Vuoden harjoittelunohjaaja valitaan SOOLin jäsenistöltä tulleiden esitysten perusteella.

Monta kokemusta rikkaampi
Tunteille ja kokemuksille annetaan vähemmän tilaa, kuin suorituksille tai saavutuksille.

Speksi – Hikeä ja heittäytymistä
Speksi on interaktiivista musikaaliteatteria, jonka opiskelijat toteuttavat alusta loppuun.

Sitsit - kolminäytöksinen komedia opiskelijaryhmälle
Sitsaamaan oppii vain sitsaamalla. Sitseihin keskeisesti kuuluvat kirjoitetut ja kirjoittamattomat säännöt erottavat sitsit tavallisista bileistä.

Pieni kipinä sytyttää suuren tulen
Seminaarin Kipinä ry eli tuttavallisemmin Kipinä tarjoaa matalan kynnyksen liikunta- ja kulttuuritoimintaa luokanopettajaopiskelijoille Tampereella. Naisvoimistelusta aloittaneen kerhon toimintamuodot ovat vuosien aikana muuttuneet paljon ja nykyisin tärkeää on yhdenvertaisuus ja kaikkien opiskelijoiden huomioon ottaminen.

Onko kaikilla kivaa?
Turvallinen opiskelijakulttuuri on meidän kaikkien vastuulla.

Student societies – englantilaisen opiskelijakulttuurin helmet
Suomessa opettajaopiskelijakulttuuri rakentuu vahvasti paikkakuntien ainejärjestöjen sekä opiskelijayhdistysten ympärille, kun taas Englannissa student societies eli vapaasti suomennettuna opiskelijayhteisöt määrittävät opiskelijaelämää sekä -kulttuuria.

Onko opiskelijakulttuuria enää jäljellä?
Kun aika taas koittaa, on melkeinpä opiskelijoiden velvollisuus aloittaa opiskelijaelämän uusi renessanssi.

Koulut tulevaisuuden tekijöinä ja yhteiskunnan uudistajina
Uhkaavien kriisien edessä tulevaisuudesta on tehty vaihtoehdotonta. Opetussuunnitelmien perusteisiin on kuitenkin jo kylvetty muutoksen siemen.

Ilmastokriisistä kohti onnellisempia vesiä
Koulut voivat opettajien johdolla toimia arjen ilmastosankareina ja rakentaa omalla toiminnallaan parempaa tulevaisuutta myös ilmaston näkökulmasta. Vaikka ilmastokriisi aiheuttaa haasteita ihmisille ja maapallolle, se voi myös tarjota mahdollisuuden miettiä koulua, opettajuutta ja ihmisyyttä uudenlaisista näkökulmista.

Aimo Jalla: Outoja aikoja
Olisiko aika, joko loppui paha taika?

Turvallisen elämän perusta rakennetaan jo lapsena
Opettajan on oltava valmis kohtaamaan turvallisuusriskejä työssään. Hätä- ja kriisitilanteet ovat asioita, joihin monet eivät osaa varautua ja kun vastuulla on lapsia, täytyy osata toimia rauhallisesti, mutta sitäkin varmemmin.

Miksi maailma on sellainen kuin on, ja miksi se ei voisi olla toisenlainen?
Globaalikasvatuksen tavoitteena on auttaa hahmottamaan, miten moninainen maailma on.

Turvallinen oppimisympäristö on kulttuurisesti ja katsomuksellisesti moninainen
Jokainen koulu on kulttuurisesti ja katsomuksellisesti moninainen. Jokaisella oppilaalla on omanlaisensa perinteet ja maailmankuva. Lisäksi oppilas kohtaa moninaisuutta kokemusmaailmassaan sekä verkossa että mediassa. Kuinka huomioida turvallisuus kulttuurisen ja katsomuksellisen moninaisuuden näkökulmasta?

Tuttu ja turvallinen turvallisuus
Absoluuttista turvallisuutta ei tule olemaan, sillä sitä on mahdotonta määritellä.

Odotus palkitaan taas
Pitkään sitä on odotettu, mutta SOOLin Talvipäivät on taas tulossa.

Turvallinen koulu ei synny itsestään
Turvattomassa ilmapiirissä huomio kiinnittyy helposti pois perustehtävästä eli oppimisesta.

Voi hyvin tulevassa työssäsi
Tunnekuormitusta on mahdollista vähentää.

Aimo Jalla: Muutoksen kourissa
Vanhempi lehtori kömpi kokovartalopeilin eteen.