Opeopiskelija-lehti

24.8.2018

Miten päädyin järjestötoimintaan?

Järjestötoiminta antaa paljon tekijöilleen ja ihmiset ovat mukana monista syistä. Jopa saman yhdistyksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja voivat olla toiminnassa mukana eri lähtökohdista ja syistä.

24.8.2018

Tunne oikeutesi, opeopiskelija!

Jokaisella opeopiskelijalla on paljon oikeuksia ja velvollisuuksia opinnoissaan. Mikäli tunnet omia oikeuksiasi loukatun, älä vaikene, mutta muista käyttäytyä rauhallisesti.

23.8.2018

Laulunopetus paransi opettajien äänellistä ilmaisua

Opettajilla on äänihäiriöitä enemmän kuin muilla ammattiryhmillä. Nykyisessä opettajankoulutuksessa on kuitenkin jo pidemmän aikaa laiminlyöty puhe- ja lauluäänen tavoitteellinen koulutus. Hannele Valtasaaren väitöstutkimuksen mukaan laulupedagogiikalla olisi mahdollista ehkäistä ongelmia jo opettajaopiskelijoilla.

23.8.2018

Kuka pelkää gradumörköä?

Aiheuttaako gradu ahdistusta ja pelkoa? Gradumörkö kannattaa rohkeasti kohdata.

23.8.2018

Riittämättömyys - hyvinvoinnin ark(k)ivihollinen

Pitäisikö arkeen sisällyttää enemmän hengähdyksen hetkiä ja levollisuutta?

23.8.2018

Hyvinvoiva liitto lähtee hyvinvoivasta jäsenistöstä

Yksittäinen opiskelija ei saa hukkua kunnianhimoisten visioiden ja hankkeiden alle.

18.5.2018

Aimo Jalla: Tarina Bill Portista

Nyt Diki loikkaa.

18.5.2018

Open työaika murroksessa

Elokuussa starttaa kolmen vuoden perusopetuksen vuosityöaikakokeilu seitsemässä kunnassa. Tavoitteena on turvata riittävä aika opetuksen suunnitteluun ja arviointiin.

18.5.2018

Millaisia mahdollisuuksia ja kohtaamisia opetuksestasi löytyy?

Anu Kajamiehen väitöstutkimus osoittaa, että oppimisen lukkojen avaaminen on mahdollista. Opettajan tulisi jatkuvasti kuunnella ja jatkaa oppilaan luomia oppimismahdollisuuksia liittämällä ne osaksi oppimistavoitteisiin tähtäävää vuorovaikutusta. Jos tässä onnistutaan, oppimisvaikeusoppilaiden taidot lähtevät kehittymään kohti ikäryhmän vertailutasoa.

18.5.2018

Opetuksen digiloikka ei ole valmis

Digiloikasta on opetus­maailmassa puhuttu vuosikausia. Kouluihin ja päivä­koteihin on hankittu suurella rahalla uutta teknologiaa, jota on perusteltu opetustyön tukemisella. On selvää, että koulujen ja päivä­kotien digiloikassa ei ole kyse yhdestä toimenpiteestä, jolla kerran uudistetaan opetustyötä, vaan pysyvästä tilasta, jossa opetuksen tulee aina vastata ympäröivän maailman kehitykseen.

18.5.2018

Tärkeää on olla selvillä mitä luokassa tapahtuu

Vuoden harjoittelunohjaajaksi valittu Johanna Hildén haluaa opiskelijoiden mukaan oppia myös harjoittelijoilta, ei ainoastaan antaa palautetta ja jakaa omaa osaamistaan tuleville opettajille. Hildén työskentelee Tampereen normaalikoulussa luokanopettajien harjoittelun ohjaajana.

18.5.2018

Monet hyvät asiat katoavat Savonlinnan kampuksen myötä...

Vuoden opeopiskelija Mona Oksanen, 22, tunnetaan Savonlinnan yliopistokampuksella aktiivisena toimijana omassa ainejärjestössään Pedary ry:ssä jo usean vuoden ajalta. Kanssaopiskelijoiden mukaan hän on osoittanut äärimmäistä sitoutumista, mutta ennen kaikkea uskoa onnistumiseen. Hänellä on jalat jykevästi maassa ja leveä hymy valloittaa koko kampuksen päivästä toiseen.

18.5.2018

Soihtua eteenpäin

Edunvalvonnan keskiöön ensi lukuvuonna nousevat väistämättä eduskuntavaalit.

26.3.2018

Aimo Jalla: Analogisaation riemuvoitto

Kun digitalisaatio on vain kaukainen muisto.

26.3.2018

Keitä ovat tanssinopettajaopiskelijat?

Aurinkoisena helmikuun aamuna bussi notkahtaa pysäkilleen Oulussa. Vastaan astelee hymyilevä opettajaopiskelija reippahalla askeleella; ”Tervetuloa Kotkantielle!” huudahtaa Maiju Laurila, Tanssinopettajaopiskelijat ry:n puheenjohtaja.

26.3.2018

Urheilija, opiskelija vai molempia?

Monet aktiiviurheilijat hikoilevat saman yhtälön parissa: kuinka sovittaa sekä urheilu että opiskelu samanaikaisesti osaksi arkea. Yhtälön ratkaisemista on yrittänyt myös SOOLin jäsen, hiihtäjä Emma Hämäläinen.

26.3.2018

Askel kerrallaan

Tammikuun lopulla pidetyssä SOOLin teemaseminaarissa ”Pienin rohkein askelin” pohdittiin opettajuuden ensiaskelia ja uusia tuulia. Monipuolisten puheenvuorojen myötä selvitettiin mentoroinnin hyödyt ja tubettamisen aakkoset opettajille, tutustuttiin tulevaisuuden työelämätaitoihin sekä kuultiin, miten teekkarit innostuivat peruskoulusta.

23.3.2018

Oi jospa kerran sinne leirikouluun käydä vois...

23.3.2018

Digitaalinen teknologia kodin ja koulun välisessä yhteistyössä - haaste vai mahdollisuus?

Osa 2010-luvun tutkimustuloksista osoittaa, etteivät kaikki aiemmin toimiviksi todetut kodin ja koulun yhteistyötavat enää toimi 2000-luvun digitalisoituvassa yhteiskunnassa yhtä hyvin kuin ennen.

23.3.2018

Pää kylmänä kohti tulevaa

Kenties näistä saadaan ne koulutuksen ja sivistyksen vaalit, jotka edellisten piti olla.

Jaa sivu somessa

Tweet