-
Aikuisopetukseen suuntautuvia opettajan pedagogisia opintoja sekä sosiaali- ja kulttuuriantropologiaa Helsingin yliopistossa opiskeleva Silja Palmujoki oli viime syksynä mukana SYL:n yhteistyöhankkeen seurantamatkalla Maputossa, Mosambikissa. Opettajankoulutuksen haasteet maailman köyhimpiin kuuluvassa maassa ovat mittavat mutta tulevaisuuteen suhtaudutaan optimistisesti.
-
SOOL on sen jäsenyhdistysten eli opettajaopiskelijoiden ainejärjestöjen perustama yhteistyöelin ja jäsenyhdistykset myös käyttävät liiton ylintä päätösvaltaa. SOOLin toiminnan suuntaviivoista päätetään vuosittain liittokokouksessa, jossa äänioikeutettuja ovat jäsenyhdistysten nimeämät kokousedustajat.
-
SOOL on toimijoidensa näköinen järjestö ja tarvitsee jäseniään toimiakseen näiden hyväksi. SOOLin hallitus ja me SOOLin toimistolla teemme päivittäin töitä sen eteen, että sinä saisit parempaa opettajankoulutusta nyt ja tulevat opeopiskelijat tulevaisuudessa. SOOLissa tehtävä työ on mahdollista, koska sinä olet SOOLin jäsen.
-
Kaksi ja puoli vuotta sitten Ken Wakaume muutti yli 13 miljoonan asukkaan Tokiosta Ouluun ja aloitti opinnot Intercultural Teacher Education -ohjelmassa Oulun yliopistossa. ”Minua jännitti, mutta olin myös innoissani uudesta muutoksesta. Suomalaisella koulutuksella on loistava maine Japanissa, joten oli hienoa päästä opiskelemaan nimenomaan kasvatusalaa Suomeen”, Ken kertoo. Suomalaista koulutusta arvostetaan Japanissa, vaikka koulukulttuuri on erilainen.
-
Virpi Louhela-Risteelän väitöskirjaansa varten tekemä tutkimusprosessi synnytti opettamisen ja ohjaamisen mallin, joka on nimetty kuulluksi tulemisen pedagogiikaksi. Kuuntelemisen ja kuulluksi tulemisen hetkien myötä on mahdollista oppia hyödyntämään oppilaiden omaehtoinen innostus oppimistilanteesta riippumatta.