Opeopiskelija-lehti

25.8.2016

Opettajaksi opiskelu on elämän parasta aikaa

Opettajankoulutus tulee nähdä peruskoulutuksen, perehdytyskoulutuksen ja täydennyskoulutuksen jatkumona.

19.5.2016

Kotiopetuksesta on vain vähän tutkimustietoa

Suomen oppivelvollisuuteen ei kuulu varsinaista koulupakkoa, mikä tarkoittaa, että oppilas voi suorittaa esi- ja perusopetuksen oppimäärän muuallakin kuin koulussa. Tällöin puhutaan kotiopetuksesta tai toisinaan myös kotikoulusta.

19.5.2016

Omia ennakkoluulojaan ei kannata säikähtää

Opettajaopiskelijat kokoontuivat aprillipäivänä SOOLin ”maailmaa syleilevään teemaseminaariin” pohtimaan globaalikasvatuksen syvintä olemusta. Lukuvuoden kolmas seminaari lähestyi aihettaan useista eri näkökulmista, ja laittoi meidät pohtimaan rooliamme tulevina kasvattajina kansainvälisessä mittakaavassa.

19.5.2016

Jaksaa, jaksaa, painaa, painaa

Nopea valmistuminen on hallituksen johtoajatus, mutta keinot sen toteuttamiseksi ovat hatarat.

19.5.2016

Kalleinta, mitä opettaja voi antaa, on aika

Vuoden harjoittelunohjaaja Timo Kovanen toimii musiikin opettajana ja musiikkikasvatuksen opiskelijoiden harjoitteluiden ohjaajana Oulun normaalikoulussa. SOOL teki valinnan jäsenistöltä tulleiden esitysten perusteella.

19.5.2016

Parasta opinnoissa on ollut opiskelijayhteisö

Vuoden opeopiskelijaksi valitulla Aimo Laitamolla on taitoa ottaa opiskelutoverit sekä oppilaat yksilöinä huomioon.

18.5.2016

Tulevaisuuden tähtikartta

Yliopistojen autonomiaan vedotaan silloin, kun se päättäjille parhaiten sopii.

24.3.2016

Globaalisti vapautunut

"Mitä kauemmin olen toiminut opettajana, sitä vahvemmin olen alkanut ymmärtää olevani joka päivän jokainen hetki globaalikasvattaja. Urani alussa panostin kovasti globaalikasvatuksellisiin teemapäiviin, aamunavauksiin ja juhliin. Toki niitäkin tarvitaan, mutta kaikkein tärkeintä on johdattaa tuoreita kansalaisia ymmärtämään oma roolinsa maailmankansalaisina, siis ihan koko tämän maapallon kansalaisina."

24.3.2016

Myyttejä murtamassa

Opettajuuden myytinmurtajat oli otsikkona SOOLin teemaseminaarissa, jossa mielenkiintoisten puhujien ja seminaarin huipentaneen paneelikeskustelun myötä selvitettiin muun muassa miten ”flipataan” ja onko opettaja aina oikeassa. Lukuvuoden toinen teemaseminaari järjestettiin tammikuun lopulla Educa-messujen yhteydessä.

24.3.2016

Licence To Party

Opeopiskelijoiden vuoden kohokohtaa, eli SOOLin Talvipäiviä juhlittiin tänä vuonna noin 1 700 opiskelijan voimin Rovaniemellä. Kyseessä oli kaikkien aikojen 70:nnet Talvipäivät ja järjestäjänä luokanopettajaopiskelijoiden Lapikas ry.

24.3.2016

Kurkkaus hallituksen vuoteen

Jos kysyt SOOLin hallituslaiselta kannattiko lähteä mukaan, tuskin saat kieltävää vastausta. Vaikuttamista, verkostoitumista, matkustamista ja kokoustamista. Mutta mitä hallitus on tehnyt tänä vuonna ja miksi hallitustoiminnasta kannattaa innostua?

24.3.2016

Opiskelija päättää, SOOL toteuttaa

SOOL on sen jäsen­yhdistysten perustama yhteistyöelin ja jäsenistö myös käyttää liiton ylintä päätösvaltaa määrittelemällä liittokokouksessa toiminnan suuntaviivat.

24.3.2016

Opettajan ammatti = (ei-)oppiva ammatti?

Opettajan perustutkinto tuli nähdä alkuna ammatilliselle kehittymiselle, joka jatkuu valmistumisen jälkeen.

24.3.2016

Koulutuksen tasa-arvosta

Opettajan ammattiin ei leveän leivän perässä eksytä.

29.1.2016

Väri on yhdistävä tekijä

Tutkimuskohteena opiskelijahaalarit.

29.1.2016

Erkka Experiense 2015

Erkka Eksperiense on kaikkien Suomen erityispedagogiikkaa pääaineenaan opiskelevien vuotuinen viikonlopputapahtuma, jonka isäntänä jokainen erkkakaupunki vuorollaan toimii.

29.1.2016

Vaihtelevin keinoin onnistuneeseen koulutusjärjestelmään

SOOL osallistui lokakuussa Tukholmassa pidettyyn pohjoismaiseen opettajaopiskelijoiden tapaamiseen, Studerandeforumiin. Jokavuotisen kokoontumisen mahdollistaa NLS eli Nordiska Lärarorganisationers Samråd, joka on pohjoismaisten opettaja-ammattiyhdistysten yhteistyöelin.

29.1.2016

Tietoa ei voi kaataa suoraan kenenkään päähän

Oppilaslähtöisyys ei ole anarkiaa, se on hallittu kaaos.

29.1.2016

Opettajajohtoinen opetus voi olla oppilaslähtöistä tehokkaampaa

Kari Laasasenaho ja Hanna Kuusela testasivat biologian opetusharjoittelussa onko opettajalähtöisellä ja oppilaslähtöisellä oppimisella eroja yläkoululaisten ympäristöasenteiden kehittymisessä.

29.1.2016

Lastentarhanopettaja - ei mikään täti tai setä

Aamupäivällä kesken opetustuokion vanhempi astuu sisään päiväkotiryhmän tilaan lapsensa kanssa. Hän keskeyttää meneillään olevan tuokion huikkaamalla opettajalle: “Meidän Iina on sitte nukkunu vähän huonosti viime yönä”, ja kääntyy takaisin lapsensa puoleen. “No niin, menehän sinne tädin luokse, niin isi pääsee töihin.” Täti. Siinä se sana taas on. Mielikuva keski-ikäisestä, kadulla vastaan kävelevästä täti-ihmisestä hiipii taas mieleeni.

Jaa sivu somessa

Tweet