20.3.2015

Erilainen vai erityinen?

Kunnioitetaan erityisyyttä ja lopetetaan puhe erilaisuudesta!

MAIJU LAURILA
Soolibooli 2/15

Katselin Uuden musiikin kilpailun finaalia ja jännitin kuka valitaan Suomen seuraavaksi euroviisuedustajaksi. Olin jopa hieman yllättynyt, kun voiton lopulta vei Pertti Kurikan Nimipäivät. Porukka oli herättänyt paljon keskustelua jo ennen finaalia ja keskustelu levisi myös kansainväliseen mediaan valinnan jälkeen.

Nähtäväksi jää miten he menestyvät Euroviisuissa, mutta ennen kaikkea kiinnostavaa on se, miten heidät siellä otetaan vastaan. Keskustelu on käynyt kuumana jo nyt puolesta ja vastaan. Osan mielestä musiikki on näistä kilpailuista unohtunut ja tärkeää on vain erottua joukosta, hinnalla millä hyvänsä.

Erilaisuus, ja toisaalta yhdenvertaisuus, puhuttavat nykypäivänä paljon. Tasa-arvon, moninaisuuden ja kansainvälisyyden teemat puhuttavat myös. Yhdenvertaisuus kuitenkin toteutuu varmasti juuri silloin parhaiten, kun siitä ei tarvitse enää keskustella.

Suomea edustaa kehitysvammaisista koostuva kokoonpano. On varmasti totta, että heidän suosioonsa vaikuttaa heidän erityisyytensä. Jokainen on jotenkin erityinen ja onneksi Suomen edustaja ei pyri erottumaan esimerkiksi erityisen vähäisellä vaatetuksella.

Erilaiset oppijat ovat opettajien arkea ja muun muassa inkluusion myötä opettajat kohtaavat päivittäin työssään erityisyyden haasteita. Opettajien erityispedagoginen osaaminen on koetuksella eikä opettajankoulutus aina suinkaan anna riittäviä eväitä työelämän haasteisiin. Siksi SOOL järjesti aiheesta maaliskuun alussa sisällöltään poikkeuksellisen monipuoliseksi rönsynneen teemaseminaarin paneelikeskusteluineen ja työpajoineen.

Me kaikki olemme erilaisia ja kuitenkin yhdenvertaisia. Maailma on vielä kaukana yhdenvertaisuuden ideasta, mutta meillä opettajille on erinomainen mahdollisuus vaikuttaa tulevaisuuden arvomaailman rakentumiseen. Kaikki mitä sanomme ja teemme, tai kuinka kohtaamme muita ihmisiä ja kuinka puhumme erilaisuudesta, vaikuttaa oppijoiden ajatuksiin ja käsityksiin maailmasta. Me olemme esikuvia niin hyvässä kuin pahassa ja halusimmepa tai emme.

Kunnioitetaan siis erityisyyttä ja lopetetaan puhe erilaisuudesta! PKN voittoon! Sinäkin olet erityinen!


Lisää aiheesta

9.5.2019

On uudistumisen aika

Edes parhaista näkökulmista ei ole hyötyä, jos kukaan ei niitä kuule.

9.5.2019

Uskottavampaa edunvalvontaa

Vuoden opeopiskelijaksi 2019 valittu Wilson Nuckols opiskelee luokanopettajaksi Helsingin yliopistossa ja hänen valintaansa oli esittänyt kasvatustieteen opiskelijoiden ainejärjestö Peduca ry. Tänä vuonna valinnassa painotettiin ansioituneisuutta opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä.

9.5.2019

Kaikki poistuvat palautetuokiosta voittajina

Vuoden harjoittelunohjaajaksi valittu Kai Bruun ohjaa luokanopettajien opetusharjoittelua Viikin normaalikoulussa Helsingissä. Valintaperusteluissa korostui Bruunin taito antaa palautetta ja kuunnella opiskelijoita.

9.5.2019

SOOLin 70-luku: Miten luokan- ja aineenopettaja­opiskelijat löysivät toisensa ja OAJ:n

Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä SOOL on toiminut nykyisessä muodossaan vuodesta 1995, jolloin Suomen Lastentarhanopettajaksi Opiskelevien Liitto (SLOL) ja SOOL yhdistyivät. Aineenopettajaksi opiskelevien Suomen Auskultantit ry (SA) ja alun perin vain kansakoulun- ja luokanopettajaopiskelijoita edustanut SOOL yhdistivät voimansa jo vuonna 1981. Tässä historiapläjäyksessä kurkistetaan SOOLin 70-lukuun, jolloin yhteiskuntatietoisuuden heräämisen ja toiminnan uudelleenarvioinnin seurauksena luokan- ja aineenopettajaopiskelijat löysivät toisensa ja OAJ:n.

9.5.2019

Mitä kuuluu 70-vuotias SOOL?

Rakas SOOL saavuttaa tänä vuonna 2019 kunnioitettavan 60 vuoden iän. Kymmenen vuotta sitten liiton aktiivit pohtivat kirjeen muodossa, mitä SOOLille kuuluu 60 vuoden iässä. Iloksemme voimme heille todeta, että hyvää kuuluu. Monet tänä päivänä SOOLin arkeen kuuluvat asiat olivat vielä vuonna 2009 vain ”villejä visioita”.

Jaa sivu somessa

Tweet