26.1.2018

Reilu kunta

Kiitos kunnat, jotka katsotte pidemmälle tulevaisuuteen, ettekä sorru hetken säästöihin.

SUSANNA JOKIMIES
Soolibooli 1/18

Kuvittele. Olet juuri valmistunut. Selkeän rekryprosessin jälkeen saat työpaikan ja allekirjoitat työsopimuksen. Palkka sopimuksessa vastaa koulutustasi. Stressi opintolainan maksamisesta ja asuntosäästötilin kertymisestä hellittävät. Työkin kuulostaa juuri sellaiselta mitä olet toivonut pääseväsi tekemään.

Eka päivä jännittää. Onneksi olet saanut aikaisemmin esimieheltäsi selkeät ohjeet tulevista tehtävistäsi ja ensimmäisestä työpäivästä. Työpaikalle saapuessasi sinut otetaan reippaalla kädenpuristukselle ja hymyilevällä tervehdyksellä vastaan. Tunnet, että sinua on oikeasti odotettu tänne.

Ensimmäisinä päivinä pääset tutustumaan työpaikan ympäristöön, tutustut työkavereihin ja pääset kertomaan, mikä sinua huolestuttaa ja missä asioissa kaipaisit eniten tukea. Tapaat oman henkilökohtaisen mentorin. Hän on ollut täällä jo monia vuosia töissä ja lupaa neuvoa sekä pallotella parhaita ideoita kanssasi. Mentori tuntuu olevan myös erittäin avoin ja kiinnostunut sinun uusista ideoistasi.

Saat ensimmäisillä viikoilla tietoon kaikki tarvittavat perustiedot töitäsi varten. Perehdyt tavoitteisiin, teet suunnitelmia ja varmuutesi kasvaa. Koet heti pääseväsi hyödyntämään opinnoissa kehitettyä osaamista. Ja vihdoin se koittaa: oppilaittesi ensimmäinen päivä. Olet opettaja.

Todellisuus on liian usein kurjempi. Liian moni uusi opettaja aloittaa työt uudessa tehtävässä vasta samana päivänä, kun oppilaat aloittavat koulun tai opiskelijat aloittavat opinnot. Kylmää ja vastuutonta kyytiä. Kunnat säästävät tällä vain mitättömiä murto-osia kunnan kokonaisbudjetista. Opettaja ei saa oppilaiden tietoja ennakkoon, eikä saa opetuksen suunnittelusta hänelle kuuluvaa palkkaa.

Työpaikka voi olla sisäilmaongelmien takia epäterveellinen paikka työskennellä. Oppilaiden tai opiskelijoiden ryhmä voi olla liian suuri hallittavaksi, kun lähes puolet tarvitsevat oppiakseen erityistä tukea. Määräaikaisissa työsopimuksissa mennään äärimmäisyyksiin ja törkeän kesätyöttömyyden lisäksi osan työsopimukset katkeavat jopa joululomalle.

Uusien opettajien työsuhde tulisi aloittaa niin, että opettajalla olisi vähintään kaksi viikkoa aikaa valmistella ja suunnitella tulevaa vuotta. Jotta vastavalmistuneiden opettajien into saadaan valjastettua työn imuksi, tulisi ensimmäisiin vuosiin saada riittävästi tukea: ainakin kunnollinen perehdytys ja mahdollisuus osallistua vertaismentorointiin tai mahdollisuus saada oma tuutoropettaja.

Kiitos kunnat, jotka katsotte pidemmälle tulevaisuuteen, ettekä sorru hetken säästöihin. Kiitos kunnat, jotka sovitte reiluja työsopimuksia uusien opettajien kanssa. Kiitos kunnat, jotka pidätte oppijoiden ja opettajien turvallisuudesta ja työoloista huolta. Kiitos kunnat, jotka tuette vastavalmistuneiden opettajien ensi askelia ja työssä jaksamista. Kiitos kun annatte uusille opettajille mahdollisuuden tehdä parhaansa.

Teille minäkin haluan tulevaisuudessa töihin.


Lisää aiheesta

21.4.2024

Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?

Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.

21.4.2024

Mira Laurinantti SOOLin puheenjohtajaksi

Viikonloppuna 20.–21. huhtikuuta pidetty Opettajaksi Opiskelevien Liiton liittokokous päätti muun muassa liiton koulutuspoliittisista linjauksista ja jäsenmaksun korotuksesta. Lisäksi valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus vuoden mittaiselle toimikaudelle.

18.4.2024

”Aina voi kouluttautua uudelleen” - Jatkossa et voi

SOOL ei hyväksy ammatilliseen aikuiskoulutukseen kohdistuvia leikkauspäätöksiä. Ristiriita hallituksen tavoitteiden ja toimien välillä on ilmeinen.

12.4.2024

Lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle – koskee myös SOOLin jäseniä

Mikäli yksityisen opetusalan työehtoneuvotteluissa ei päästä sopuun, seurauksena on kahden vuorokauden mittainen lakko 23.–24. huhtikuuta. Työnantaja pidättää palkan lakon ajalta, mutta OAJ:ltä voi hakea lakkoavustusta.

11.4.2024

SOOLin vetoomus OKM:lle: Pedagogiikan toteutumisen voi taata vain koulutettu pedagogiikan ammattilainen

SOOLin mukaan päiväkodin johtajilta tulee edellyttää kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii laadukasta, tutkimusperustaiseen koulutukseen pohjautuvaa johtamista taustalleen.

Jaa sivu somessa

Tweet