6.10.2015

Suunnitelmallisuudesta ponnistusvoimaa osaamisloikalle

SOOL on tyytyväinen siihen, että hallitus haluaa osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeissa vauhdittaa uusien oppimisympäristöjen ja digitaalisten materiaalien käyttöönottoa opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa. Vaikka loikkimalla voi päästä pitkälle, SOOL muistuttaa, että ilman tarkkaan harkittua ja jatkuvaa kehittämistyötä vaarana on kompurointi ja kaatuilu.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on tyytyväinen siihen, että hallitus haluaa osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeissa panostaa opettajankoulutuksen kehittämiseen suunnitelmallisesti ja rohkeasti lähivuosina. SOOL ottaa innolla vastaan uusien oppimisympäristöjen ja digitaalisten materiaalien käyttöönoton vauhdittamisen opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa. Vaikutukset tulee kuitenkin suunnata koskemaan koko koulutusjärjestelmää, ei vain peruskoulua. Näin ollen myös kehittämistyön tulee kattaa kaikki opettajankoulutusalat, koulutusyksiköt, opettajankouluttajat, opettajaksi opiskelevat ja jo valmistuneet opettajat.

Nykyiset täydennyskoulutukset ja kehittämisohjelmat ovat jääneet yksittäisten, asiasta jo kiinnostuneiden opettajien osaamisen kehittämiseen, eivätkä ne ole tavoittaneet kaikkia alalla toimivia. Opettajien peruskoulutuksessa on varmistettava, ettei synny väliinputoajavuosikursseja, jotka eivät ehdi saada opetusta digitaalisten materiaalien pedagogisesta hyödyntämisestä ja samalla myöhästyvät käynnissä olevista täydennyskoulutuksista. Kehittämistyön tulee tapahtua yhteistyössä opettajankoulutuksen asiantuntijoiden kanssa ja jo olemassa oleva tutkittu tieto, hyvät käytännöt ja valmistellut selvitykset tulee ottaa hyötykäyttöön toteutusta suunniteltaessa.

SOOL on tyytyväinen, että digitaalisuus on vahvasti liitetty pedagogiseen osaamiseen, mutta kaipaa vielä täsmennystä käsitteisiin “digipedagoginen koulutus” ja “uusi pedagogiikka”. Termien ja niiden takana olevien tavoitteiden selkeys antaa ponnistusvoimaa ja motivaatiota opettajien osaamisloikalle. SOOL muistuttaa, että loikkimalla voi päästä pitkälle, mutta ilman tarkkaan harkittua ja jatkuvaa kehittämistyötä vaarana on kompurointi ja kaatuilu matkalla. SOOL haastaakin päättäjät ja kasvattajat pohtimaan sitä, mihin ollaan matkalla ja ennen kaikkea miksi, ja sitä kautta kirkastamaan yhteisen kuvan päämäärästä.


Lisää aiheesta

23.4.2025

Lakkovaroitus Tampereen yliopistoon – SOOL mukana

Yliopistojen työehtosopimuksesta ei ole saavutettu ratkaisua ja neuvottelujen vauhdittamiseksi työntekijöitä edustavat järjestöt ovat jättäneet Tampereen yliopistoa koskevan lakkovaroituksen. Lakko toteutuisi 7. toukokuuta.

13.4.2025

Kulttuuri on kaikkialla

Kulttuuriin kohdistuvien leikkausten johdosta musiikinopetuksen laatu peruskouluissa heikkenee. SOOLin liittokokous vaatii päättäjiltä kestäviä ja tulevaisuuteen katsovia päätöksiä kulttuuria kuluttaville, sitä harrastaville, opiskeleville ja opettaville.

13.4.2025

Jani Siirilä SOOLin puheenjohtajaksi

Helsingissä 12.–13. huhtikuuta kokoontunut opettajaksi opiskelevien liittokokous valitsi liitolle uuden puheenjohtajiston ja hallituksen sekä hyväksyi muun muassa uudistetun Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman.

17.3.2025

Rahoituksen pitää turvata tulevaisuutta, ei tilastoja

Opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Se voi pahimmillaan johtaa ammatilliseen osaamattomuuteen. Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi.

17.2.2025

Vetovoimaisen opettajankoulutuksen asialla

Oslossa pidetyssä Pohjoismaiden opeopiskelijoiden vuotuisessa Studerandeforum-tapaamisessa keskusteltiin opettajankoulutuksesta eri maissa, liittojen rakenteista ja järjestäytymisestä sekä tulevan ammattimme veto- ja pitovoimasta.

Jaa sivu somessa

Tweet