11.9.2018

Peruskoulun rahoitukselle ja kehittämiselle tarvitaan kansallinen ohjelma

OECD:n selvityksen mukaan Suomi on edelleen miljardi euroa jäljessä muita Pohjoismaita perusopetuksen rahoituksessa. Suuremmalla peruskoulutuksen rahoituksella turvattaisiin SOOLin mukaan pedagogisesti laadukas opetus, riittävän pienet ryhmäkoot sekä tuki, joka vastaisi oppilaiden tarpeisiin.

KANNANOTTO

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD julkaisi tiistaina 11. syyskuuta vuosittaisen koulutusjärjestelmiä vertailevan indikaattorijulkaisunsa Education at a Glance 2018. OECD:n selvityksen mukaan Suomi on edelleen miljardi euroa jäljessä muita Pohjoismaita perusopetuksen rahoituksessa. Suomi pärjää vertailussa, mikäli Suomen perusopetuksen rahoituksen osuutta BKT:sta verrataan OECD:n keskiarvoon, mutta SOOLin mielestä vertailu tulee tehdä suhteessa Pohjoismaihin, joissa koulutusjärjestelmä ja yhteiskuntajärjestys ovat Suomen kaltaisia.

Suomen perusopetuksen tulee olla maailman parasta, eikä se tapahdu ilman kunnianhimoista rahoitusta. SOOLin mielestä Suomi tarvitsee ylistyssanojen lisäksi yli hallituskausien jatkuvan kansallisen ohjelman peruskoulun rahoitukselle ja kehittämiselle. Lisäksi SOOL vaatii, että kunnissa koulutuksen, eli myös peruskoulun tulee olla prioriteetti kunnan taloutta suunnitellessa.

Suuremmalla peruskoulutuksen rahoituksella turvattaisiin pedagogisesti laadukas opetus, riittävän pienet ryhmäkoot sekä tuki, joka vastaisi oppilaiden tarpeisiin. Investointi perusopetukseen maksaa takaisin moninkertaisesti niin paikallisella kuin kansallisella tasolla.

– Koulutuksen rahoituksessa tulee tehdä Suomessa nyt täyskäännös tai puheet maailman parhaasta koulutusjärjestelmästä voidaan unohtaa, vaatii SOOLin hallituksen puheenjohtaja Aleksi Vehmassalo.


Lisää aiheesta

4.6.2025

Konkreettisia toimia lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen on yhteiskunnallisesti välttämätöntä ja myös taloudellisesti kannattavaa. SOOL ja sosiaalialan opiskelijoiden TaSO vaativat lisää rahoitusta lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaan työhön koulussa ja muissa nuorten elämään vaikuttavissa palveluissa.

12.5.2025

Mul on sulle tavoitteista asiaa

SOOLin liittokokous hyväksyi uudistetun ja päivitetyn Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman käytettäväksi opettajankoulutuksen kehittämiseen paikallisessa ja valtakunnallisessa vaikuttamistyössä. Tavoiteohjelmaan on kirjattu opettajaksi opiskelevien näkemykset opettajankoulutuksen kehittämistarpeista.

11.5.2025

Ajattelen, siis olen – epäilen, siis opin

Opettajaopinnoissa tulisi voida tarkastella kriittisesti kasvatusta, oppimista sekä järjestelmän rakenteita.

13.4.2025

Kulttuuri on kaikkialla

Kulttuuriin kohdistuvien leikkausten johdosta musiikinopetuksen laatu peruskouluissa heikkenee. SOOLin liittokokous vaatii päättäjiltä kestäviä ja tulevaisuuteen katsovia päätöksiä kulttuuria kuluttaville, sitä harrastaville, opiskeleville ja opettaville.

17.3.2025

Rahoituksen pitää turvata tulevaisuutta, ei tilastoja

Opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Se voi pahimmillaan johtaa ammatilliseen osaamattomuuteen. Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi.

Jaa sivu somessa

Tweet