14.11.2024

Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle

Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.

KANNANOTTO

Suomen koulutusjärjestelmä on sitoutunut takaamaan jokaiselle oppilaalle mahdollisuuden tasa-arvoiseen perusopetukseen. Muuta kuin koulun opetuskieltä äidinkielenään puhuvien oppilaiden oppiminen voi vaatia opettajan erityistä huomiota, jotta kielen oppimiseen ja kulttuuriseen sopeutumiseen on paremmat mahdollisuudet. Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen.

Tällä hetkellä opettajankoulutuksesta puuttuu systemaattinen ja käytännönläheinen S2-opetuksen näkökulma, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. PISA-tutkimus on osoittanut maahanmuuttajataustaisten nuorten keskimäärin muita heikommat oppimistulokset, jotka johtuvat osittain kielitaidon rajoituksista ja sopeutumishaasteista suomalaiseen kouluympäristöön. Koulutuksen puute jättää tulevat opettajat ilman tarvittavia keinoja ja menetelmiä tukea oppilaita, jotka kamppailevat kielitaidon, kulttuurisen sopeutumisen ja oppimisen yhdistämisen kanssa.

Kielitaidon kehitys sekä kulttuurinen sopeutuminen vaativat opettajilta erityisiä taitoja ja menetelmiä. Lisäksi oppilaiden mahdollisuudet käyttää suomen kieltä koulun ulkopuolella ovat rajalliset, mikä korostaa opettajan vastuuta kielen oppimisen edistämisessä. Perusopetuslaki velvoittaa tarjoamaan kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet saada tarvitsemaansa tukea. Velvoitteen tulee taata oikeus saada valmistavaa opetusta tai S2-opetusta opettajilta, joilla on siihen tarvittavat valmiudet.

Opettajan tulee osata auttaa oppilaita integroimaan suomen kieli osaksi arkielämää ja ajattelua. Oulun yliopiston normaalikoulu on tarjonnut opettajaopiskelijoille käytännön kokemusta monikulttuurisessa opetusympäristössä työskentelemisestä sekä tukenut pedagogisten taitojen kehitystä. Valmistavan opetuksen rahoitus normaalikoulussa ei kuitenkaan tässä muodossa ole enää mahdollista, eikä Oulun yliopisto voi enää antaa valmistavaa opetusta kaupungin ostopalveluna. Tämän seurauksena opettajaopiskelijoilta on poistettu mahdollisuus näiden käytännön kokemusten ja taitojen hankkimiseen.

Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta. Tämä on askel kohti yhdenvertaisempaa ja kulttuurisesti rikkaampaa koulutusjärjestelmää, joka huomioi paremmin jokaisen oppilaan tarpeet ja potentiaalin.


Lisää aiheesta

4.6.2025

Konkreettisia toimia lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen on yhteiskunnallisesti välttämätöntä ja myös taloudellisesti kannattavaa. SOOL ja sosiaalialan opiskelijoiden TaSO vaativat lisää rahoitusta lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaan työhön koulussa ja muissa nuorten elämään vaikuttavissa palveluissa.

12.5.2025

Mul on sulle tavoitteista asiaa

SOOLin liittokokous hyväksyi uudistetun ja päivitetyn Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman käytettäväksi opettajankoulutuksen kehittämiseen paikallisessa ja valtakunnallisessa vaikuttamistyössä. Tavoiteohjelmaan on kirjattu opettajaksi opiskelevien näkemykset opettajankoulutuksen kehittämistarpeista.

11.5.2025

Ajattelen, siis olen – epäilen, siis opin

Opettajaopinnoissa tulisi voida tarkastella kriittisesti kasvatusta, oppimista sekä järjestelmän rakenteita.

13.4.2025

Kulttuuri on kaikkialla

Kulttuuriin kohdistuvien leikkausten johdosta musiikinopetuksen laatu peruskouluissa heikkenee. SOOLin liittokokous vaatii päättäjiltä kestäviä ja tulevaisuuteen katsovia päätöksiä kulttuuria kuluttaville, sitä harrastaville, opiskeleville ja opettaville.

17.3.2025

Rahoituksen pitää turvata tulevaisuutta, ei tilastoja

Opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Se voi pahimmillaan johtaa ammatilliseen osaamattomuuteen. Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi.

Jaa sivu somessa

Tweet