6.3.2019

Nyt ilmastokasvatusta opettajankoulutukseen!

SOOL vaatii opettajankoulutusyksiköitä lisäämään välittömästi ilmastokasvatuksen kokonaisuuksia opettajankoulutusten kurssitarjontaan.

KANNANOTTO

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry esittää, että ilmastokasvatuksen sisältöjä lisätään heti vapaaehtoisena kurssina jokaiseen koulutusohjelmaan ja opetussuunnitelmien päivityksen jälkeen erillisinä kokonaisuuksina opetussuunnitelmiin. Jokaisella opettajalla kaikilla koulutusasteilla on oltava valmiudet toteuttaa ilmastokasvatusta rakentavasti ja toivoa luoden. Lisäksi jo työelämässä toimivien opettajien ja kasvattajien ilmastokasvatuksen osaamista tulisi lisätä täydennyskoulutuksen avulla.

– Me opettajaopiskelijat emme halua seurata maapallon tuhoutumista avuttomina vierestä. Opettajankoulutuksen tulee kehittää opettajille osaamista, jolla kasvatetaan ympäristöstä huolehtivia tulevaisuuden kansalaisia, vaatii liiton varapuheenjohtaja Sanni Salmenoja.

Ilmastonmuutos haastaa ihmisten hyvinvointia ja tulevaisuutta kaikkialla maailmassa. Ilmastonmuutos edellyttää aktiivista ilmastopolitiikkaa sekä rakenteellisia muutoksia, mutta myös yksilöiden kestävillä valinnoilla ja toimenpiteillä on merkitystä. Kaikilla eri koulutusasteiden opettajilla on keskeinen rooli yksilöiden ymmärryksen laajentamisessa, mutta tämän hetken opettajankoulutus ei anna riittävästi työkaluja ilmastokasvatuksen toteuttamiseen.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koko kouluyhteisön tulee kasvattaa oppilaista ilmastonmuutoksen ymmärtäviä kansalaisia, jotka osaavat toimia sen hidastamiseksi. Varhaiskasvatussuunnitelmien perusteiden mukaan tavoitteena on vahvistaa lasten luontosuhdetta ja ohjata heitä kohti kestävää elämäntapaa. SOOLin selvityksen mukaan kaikkien eri alojen opettajaksi opiskelevat kokevat globaalikasvatuksen ja kestävän kehityksen teemat tulevassa työssään tärkeänä, mutta eivät koe, että niiden sisältöjä käsitellään riittävästi opettajankoulutuksessa.

– Koska opettajankoulutuksessa ei anneta riittäviä eväitä ilmastokasvatukseen, SOOL kouluttaa omia jäseniään webinaarissa torstaina 14.3. Joensuusta. Haluamme osoittaa, että toimenpiteiden aika on nyt! julistaa liiton puheenjohtaja Aleksi Vehmassalo.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja kestävä hyvinvointi edellyttävät pitkäjänteistä yhteistyötä ja asennekasvatusta. Kasvatusta, jonka on alettava opettajankoulutuksesta.


Lisää aiheesta

4.6.2025

Konkreettisia toimia lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen on yhteiskunnallisesti välttämätöntä ja myös taloudellisesti kannattavaa. SOOL ja sosiaalialan opiskelijoiden TaSO vaativat lisää rahoitusta lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaan työhön koulussa ja muissa nuorten elämään vaikuttavissa palveluissa.

12.5.2025

Mul on sulle tavoitteista asiaa

SOOLin liittokokous hyväksyi uudistetun ja päivitetyn Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman käytettäväksi opettajankoulutuksen kehittämiseen paikallisessa ja valtakunnallisessa vaikuttamistyössä. Tavoiteohjelmaan on kirjattu opettajaksi opiskelevien näkemykset opettajankoulutuksen kehittämistarpeista.

11.5.2025

Ajattelen, siis olen – epäilen, siis opin

Opettajaopinnoissa tulisi voida tarkastella kriittisesti kasvatusta, oppimista sekä järjestelmän rakenteita.

13.4.2025

Kulttuuri on kaikkialla

Kulttuuriin kohdistuvien leikkausten johdosta musiikinopetuksen laatu peruskouluissa heikkenee. SOOLin liittokokous vaatii päättäjiltä kestäviä ja tulevaisuuteen katsovia päätöksiä kulttuuria kuluttaville, sitä harrastaville, opiskeleville ja opettaville.

17.3.2025

Rahoituksen pitää turvata tulevaisuutta, ei tilastoja

Opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Se voi pahimmillaan johtaa ammatilliseen osaamattomuuteen. Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi.

Jaa sivu somessa

Tweet