25.3.2021

Sanoista teoiksi – kestävyyskasvatus konkretian tasolle

Vaadimme kestävyyskasvatuksen tuomista osaksi päiväkodin ja koulun rutiineja ja jokapäiväisiä valintoja. Kestävien valintojen tekemisen ei tule olla yksittäisten opettajien vastuulla, vaan koulun rakenteiden tulee mahdollistaa ja ohjata niiden tekemiseen. Ympäristökasvatus- ja opetusalan järjestöt ovat laatineet esityksen Kestävä koulu -ohjelmasta, jonka toteutumista kannatamme.

KANNANOTTO

Kestävä elämäntapa on kirjattu opetussuunnitelmien perusteiden arvopohjaan. Ilmastonmuutos ja kestävän kehityksen tavoitteet ovat osa opetussuunnitelmien sisältöä, ja opetussuunnitelman toteuttaminen on opettajien velvollisuus. Siihen opettajat tarvitsevat paitsi taitoa, myös tukea.

Opettajat ja oppilaitokset varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle asti tarvitsevat työkaluja, joilla kestävyyskasvatus saadaan osaksi arjen toimintoja ja opetusta kokonaisvaltaisesti. Sen vuoksi ympäristökasvatus- ja opetusalan järjestöt ovat laatineet esityksen valtakunnalliseksi ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen ohjelmaksi. Ohjelmassa varhaiskasvatuksen, peruskoulujen ja toisen asteen oppilaitosten oppijat saavat valmiuksia kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.

Ohjelma tarjoaa kestävyyskasvatuksen tueksi toimintamalleja, materiaalia, koulutusta ja tietoa – ja juuri niitä niin opettajat kuin oppijat, kestävän tulevaisuuden rakentajat, tarvitsevat. Opettajat tarvitsevat koulutusta aiheen käsittelystä sekä materiaaleja opetuksensa tueksi. Oppijat tarvitsevat esimerkkejä ja opetusta siitä, miten he löytävät ratkaisuja toimia omassa elämässään kestävästi ja rakentaa kestävää yhteiskuntaa.

Kestävyyskasvatus ei saa jäädä oppilaitoksissa yksittäisten opettajien vastuulle, vaan sen tulee olla koko yhteisön yhteistä toimintaa. Opettajat tarvitsevat tietoa ja osaamista aiheen käsittelyyn, mutta koulun rakenteiden ja järjestelmien tulee tukea tätä työtä ja siten mahdollistaa kestävät valinnat ensimmäisinä valintoina. Kyse ei ole yksittäisten opettajien tai oppijoiden halusta toimia kestävästi, vaan yhteisön tarpeesta, jonka sivuuttaminen ei enää ole mahdollista. Opettaja opettaa myös esimerkillään, minkä vuoksi opettajan on tehtävä näkyvästi kestäviä valintoja.

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Varhaiskasvatuksen opettajien liitto VOL ry
Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry
OAJ:n Ammatilliset Opettajat OAO ry

 


Lue myös:
Kestävä koulu -ohjelma

 


Lisää aiheesta

4.6.2025

Konkreettisia toimia lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen on yhteiskunnallisesti välttämätöntä ja myös taloudellisesti kannattavaa. SOOL ja sosiaalialan opiskelijoiden TaSO vaativat lisää rahoitusta lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaan työhön koulussa ja muissa nuorten elämään vaikuttavissa palveluissa.

13.4.2025

Kulttuuri on kaikkialla

Kulttuuriin kohdistuvien leikkausten johdosta musiikinopetuksen laatu peruskouluissa heikkenee. SOOLin liittokokous vaatii päättäjiltä kestäviä ja tulevaisuuteen katsovia päätöksiä kulttuuria kuluttaville, sitä harrastaville, opiskeleville ja opettaville.

17.2.2025

Kännykkälaki yhteisenä työvälineenä

Aikaa ja energiaa kohdistuu kohtuuttomissa määrin digilaitteiden ja niiden käytön vahtaamiseen. Nuoret itsekin ahdistuvat koukuttavasta somesta ja rappeutuvasta keskittymiskyvystä.

17.2.2025

Kesälukiokokemus koukuttaa opettajia

Kesälukioseura yhteistyökumppaneineen järjestää vuosittain noin 20 kesälukiota eri puolilla Suomea, etänä ja myös ulkomailla. Kesälukioista löytyy mielenkiintoisia, mukaansatempaavia ja jopa maailmankuvaa avartavia työ- ja harjoittelumahdollisuuksia myös eri opetusalojen opiskelijoille.

10.2.2025

Turvallinen opiskelijayhteisö on meidän kaikkien vastuulla

SOOL ja sen jäsenyhdistykset opettajankoulutuspaikkakunnilla kehottavat kaikkia opiskeljayhteisön jäseniä käyttäytymään kunnioittavasti ja puuttumaan kiusaamiseen.

Jaa sivu somessa

Tweet