13.4.2019

Liittokokous: Ilmastokasvatus osaksi kaikkea opettajankoulutusta

SOOLin liittokokous vaatii ilmastokasvatusta ja sen opettamista pysyväksi osaksi opettajankoulutusta. Ilmastokasvatus tarvitaan mukaan opetussuunnitelmiin, jotta oppijoille voidaan tarjota taitoja rakentaa tulevaisuutta.

LIITTOKOKOUKSEN JULKILAUSUMA 2019

SOOLin liittokokous 2019 vaatii kestävän kehityksen ottamista osaksi kaikkea opettajankoulutusta ilmastokasvatuksen muodossa. Kestävä kehitys on sisällytetty opetussuunnitelmiin kasvatuspolun alkuaskelista toiselle asteelle asti osana ohjaavaa arvoperustaa. Kuitenkin suuresta osasta opettajankoulutusten opetussuunnitelmia ilmasto- ja ympäristökasvatus puuttuu. Samaan aikaan opettajilta vaaditaan taitoa käsitellä ilmastokasvatusta oppiainerajat ylittävänä teemana. Tässä on selkeä ristiriita, joka on korjattava heti. Ilmastokasvatuksen ja sen opettamisen on tultava osaksi opettajankoulutusta pysyvästi.

Arvokasvattajina me tulevat opettajat olemme osa kestävämpää tulevaisuutta.

Globaali yhteiskunta on suuren uhan edessä. Valtaosa ihmisistä on vasta nyt havahtunut jo kauan sitten tiedostettuun ongelmaan – ilmastonmuutokseen. On käynyt ilmi, että ilmastonmuutos etenee yhä odotettua nopeammin ja konkreettisiin toimiin on ryhdyttävä. Ilmastonmuutos uhkaa luonnon monimuotoisuutta rauhaa, turvallisuutta ja yhteiskuntia. Lisäksi on tieteellisesti todistettu, että ihminen on omalla toiminnallaan nopeuttanut ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia.

Suomalaiset vaativat tiukempaa ilmastopolitiikka ja tekevät jo nyt kovasti töitä ollakseen yksi kärkimaista ilmastonmuutoksen torjumisessa. Suomi on myös yksi koulutuksen kärkimaista, joten sen on nähtävä opettajankoulutus osana ilmastonmuutoksen torjumistoimenpiteitä. Arvokasvatus on osa kaikkien opettajien työtä ja koska koulutus on tie kestävään kehitykseen, sen edistämiseksi opettajille on annettava kattavammat työkalut.

Opettajat ovat yhteiskunnallisen muutoksen eturintamassa kasvattamalla tulevaisuuden sukupolvia. Tulevina opettajina meillä on mahdollisuus muuttaa maailmaa ja lisätä ilmastotietoisuutta. Me tarvitsemme ilmastokasvatuksen mukaan opettajankoulutuksen opetussuunnitelmiimme, jotta voimme taata oppijoillemme taitoja rakentaa tulevaisuutta. Muutoksen aika on nyt.


Lisää aiheesta

4.6.2025

Konkreettisia toimia lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen on yhteiskunnallisesti välttämätöntä ja myös taloudellisesti kannattavaa. SOOL ja sosiaalialan opiskelijoiden TaSO vaativat lisää rahoitusta lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaan työhön koulussa ja muissa nuorten elämään vaikuttavissa palveluissa.

12.5.2025

Mul on sulle tavoitteista asiaa

SOOLin liittokokous hyväksyi uudistetun ja päivitetyn Tavoitteet opettajankoulutukselle -ohjelman käytettäväksi opettajankoulutuksen kehittämiseen paikallisessa ja valtakunnallisessa vaikuttamistyössä. Tavoiteohjelmaan on kirjattu opettajaksi opiskelevien näkemykset opettajankoulutuksen kehittämistarpeista.

11.5.2025

Ajattelen, siis olen – epäilen, siis opin

Opettajaopinnoissa tulisi voida tarkastella kriittisesti kasvatusta, oppimista sekä järjestelmän rakenteita.

13.4.2025

Kulttuuri on kaikkialla

Kulttuuriin kohdistuvien leikkausten johdosta musiikinopetuksen laatu peruskouluissa heikkenee. SOOLin liittokokous vaatii päättäjiltä kestäviä ja tulevaisuuteen katsovia päätöksiä kulttuuria kuluttaville, sitä harrastaville, opiskeleville ja opettaville.

17.3.2025

Rahoituksen pitää turvata tulevaisuutta, ei tilastoja

Opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Se voi pahimmillaan johtaa ammatilliseen osaamattomuuteen. Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi.

Jaa sivu somessa

Tweet